Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

December Bebis 2010 :)

delifi2 skrev 2011-06-26 23:00:52 följande:
    Grattis Linasmamma

Hörde eller rättare sagt läste en läkarstudie (teddy-studiem)
    Vet inte om ni har hört talas om den men det är så att mellan nåt år till 2009 så tog de som ville navelsträngsprov på alla nyfödda barn.
     De testas för diabetas vrf det uppkommer om det finns några likheter osv.
    De tar oxå gluten prover när barnet är ca 1 1/2 år.

I vilket fall som helst så sa den studien, (Finland, sverige, usa och nåt mer land är med) att i SVerige är barn mer gluten intoleranta är barn i amerika.
    De TROR att att det kan ha att göra med att vi introcuderar gluten så tidigt och att vi ger havrevälling ist för i usa där de ger ris/majs-välling.
    Så jag tänkte faktiskt vänta med att ge Olivia havrevällign och ist gå över till majsvälling och att hon inte får så mycket i sig 
    Min plutt är bla.a gluten intolerant trots att han inte ätit själv ngt med gluten i.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Jag orkar inte längre! Vet inte vad det är för fel på Loke. Flera dagarn nu har han vaknat kl sju o varit jätte pigg så man fått kliva upp med ögonen i kors o idag vaknade han kvart i fem o var jätte pigg! Jag vill sova!
    Han har varit duktig på o sova till 8-9. Men det var ett tag sen!

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Mysmamma70 skrev 2011-06-26 23:14:17 följande:
    Vi ska ju ta glutenprov på Cornelia imorgon eftersom hon tappat flera kurvor och bara vägde 6,2 kg vid sexmånkollen (3,9 vid födseln).

Hon dricker dock inte välling, men äter ju gröt.
    Som Loke. Han vägde 3,7 vid födseln o vägde 6220 vid fem månader. 2 veckor tidigare vägde han 6,2.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Mysmamma70 skrev 2011-06-27 05:56:11 följande:
    Cornelia vägde 6 kg vid fem mån, så ökningen var bara 150 g på sista månaden. Ska ni göra någon utredning?
    Nej, vi vet redan vad som är fel. Han har haft röda kliande utslag sen han var drygt månaden. När han var 4mån började han plana i vikt. Han ligger tre "streck" under kurvan. Hur ligger Cornelia?
    Han är allergisk mot vete, råg, korn, mjölk, ägg o soja. Han börjar redan se finare ut på kroppen!  =)

Åh, jag fick gå o sova! Loke somnade på mitt bröst i soffan strax efter kl sex. Gick in i sovrummet o lade oss o jag somnade efter halv sju. Nio ringde min klocka o han sover än! Härligt! =)

Jag tror att jag vill se könet på nästa unge. Tror det! Chansen är stor att vi får en kille till, vore kul o se om vi ska köpa rosa el om vi ska ha samma kläder! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Mysmamma70 skrev 2011-06-27 10:02:33 följande:
    När hon föddes så låg hon ju en bra bit över normalkurvan eftersom hon inte heller gick tiden ut. Nu ligger hon under den understa kurvan. Första tappet på kurvan kom vid 2 mån då hon hade RS.

Eftersom hon är så nätt så jag har avslutat amning lite tidigare för att hon skulle få mer näring, så nu nattammar jag bara, resten äter hon gröt och mat. Men hon har tappat ännu mer sen vi övergick mer till mat fast hon äter fulla portioner, så antagligen är det nåt med maten.

Nu är allergi- och ämnesomsättningsprover tagna iallafall och hon var jätteduktig

Det var en diger lista allergier stackars Loke har...
    Vi har bara en kurva o gå efter.........
    Jag ska ge mera ersättning o byta ut 1-2 amningar, men han vill inte! :/
    Ja, o han har tyvärr fått den listan av mig! :(
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Mysmamma70 skrev 2011-06-27 10:43:21 följande:

En kurva? Har den dalat neråt hela tiden?

Jaså, är du också så allergisk, så jobbigt... Vi har inga allergier i familjen,

När han var 4 månader bärjade han göra ett ågrätt streck på kurvan ist för lodrätt som han ska göra o det har han fortsatti med. Får se vad han väger när jag ska träffa läkaren, om de väger då.....annars får vi se om han gått upp ngt på 6mån kollen!
    Ja, jag har varit allergisk mot i princip allt. Nu är det väldigt lite kvar, så tyvärr har han fått mitt skit! Hade hoppats att killens gener skulle vara starkare! :(
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Idag fick Loke smaka gröt, panama minutris blandat med hans mjölkfria ersättning, och katrinplommon puré på. Första skeden gick bra, men sen blev det grimasch o rysning! =) hehe
    Köpte jordgubbar idag, tänkte testa o  göra sylt till honom o se om han tycker det är gott o om han får nån allergisk reaktion. =)

Tänkte också på detta med syskon, har sökt högskola till hösten o det känns bra o gå klart tre år, få ett fast jobb o sen skaffa syskon.......om han inte hinner bli för gammal! =)

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-28 20:59:28 följande:

Elias fick äta gröt i går inte fösrta gången en jag hade en paus från mat för o se .. idag har det gått bättre. Men iaf jag kokade gröt och mjölk+ vatten då han inte får ersättning längre det har vi slutat med. han får välling. men iaf så gafflade jag risen i mindre bitar det gick mkt bättre

Typs som jag gör jag ger hemlagat jordgubbs sopp / kräm till barnen till gröt och som mellanmål mellis ..

Vi har haft uppehåll på puré under en vecka då han spottar ut allt. ska ge honom broccoli puré imorgon får vi se vad han säger om det.
    Ja, gillar inte o ge färdig fabrikat. Vill göra så mkt själv. Sen känns det säkrare med hans allergier också.
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-28 21:15:18 följande:

Gillar inte häller och ge jag har inte get elias burk alls och han blir 7 månader men han fick av mamma som 4 mån beby men det gick hmm sådär åt och spotade ut men åt haha knäppisen

Jag ger hemlagad men som igår den jävla potatismosen ja i förgår säger bara panik !! jag ville skippa allt och bara köpa burk men jag vill inte lägga i massa pengar som jag själv kan göra mkt bättre.

Hur är det med allergin ?

Ne, det är bättre o ge dom hemlagad mat. Mycket godare också. En färdig burk då o då kan man ge. =)

Jodå, den är där. Han ser mkt finare ut nu. Så nu gäller det o hålla honom från allt han inte tål så kanske det växer bort! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-28 21:20:32 följande:
    Det låter ju lättad från en mors hjärta sen vet du ju nu också vad du kan ge och vad du inte ska ge . hur blir det då han börjar dagis ?
    Ja precis. Allt blir så mkt lättare när man vet vad det är för fel! =)
    Ska försöka få honom till dagmamma, känns säkrare då hon har mindre barn o hålla reda på! Lättare o ge honom det han får äta! Vill INTE ha honom på förskola! Har lagt förskola som sista hand på ansökan! =)
    Loke 11/1-2011
Svar på tråden December Bebis 2010 :)