Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

December Bebis 2010 :)

3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 15:15:30 följande:
    Hur mkt ''ska'' dom väga vid 6 månader ??
    Jag har inte 6 månaders kontroll här i dk alls utan jag har kontroll 3 aug och elias blir 7 månader om 2 dagar på fredag ..

Över 7kg iaf om jag kan tyda kurvan rätt. Dom "ska" iaf gå upp 100g/vecka.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 15:20:27 följande:
    men alla barn växer ju i olika takt .
    så länge han har det bra o äter som han ska e det ju bra.

Var i kurvan är han nu då ?  
    Han ligger lågt pga allergin! Han kräks riktigt mkt pga all eksem. Behåller inte mkt mjölk i magen.

Han ligger tre streck under "normalkurvan".
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 16:10:07 följande:
    Men vad säger mvc och läkarna om detta ?
    Ger du honom just nu bara välling eller erättning eller bara ammar honom ?
    Har du testat med mat men i små mängder och hoppar över de han inte kan ta i sig.

Det är jobbigt detta. jag hade så ett tag med E han vägrade äta mat och hade välling bara ändast som han fick som han med spydde upp ''fontän'' i hög mängd. nu äntligen äter han och har gått mkt upp i vikt ser klart och tudligt på honom nu och bilringar överallt. men jag förstå hur jobbigt det är jag var så lessen då han bara drack välling och vägrade ta i sig maten jag gav ''tvingade'' honom. han låg under normal kurvan vid 3-4 mån kontrollet men nu ligger han över normalkurvan och ligger en bit upp nu i högsta kurvan.

Har varit hos barnläkaren idag. BVC ska vi till nästa vecka på 6mån besök
    Läkaren sa inte så mkt om hans vikt. Vi pratade om hans utslag, kliandet, sovande, det jag ska undvika o sånt.

Han "lever" på bröstmjölk. Får ersättning ibland. Försöker ge 2ggr/dag men han vill inte ha! Smakisar har vi gett sen han var 4½månad. Gröt har vi börjat med nu. Jag gör iordning ½portion o han äter upp ½ av den.
    thegoddess skrev 2011-07-06 16:14:34 följande:
    tror inte direkt det finns nån vikt dom SKA väga utan dom kollarväl mer hur just varje barn följer sin kurva.
    men ronja vägde ju 8030 på 6 mån kontrollen och hon ligger strax strax över mittmedelkurvan men sen så var hon 65 cm lång och där låg hon strax strax under den mitt medelkurvan
    BVC sköterskan har inte lagt mkt notis till att han "ligger underkurvan". Det var mera när han gjorde ett vågrätt streck på kurvan som jag fick träffa läkaren. Vikten börja bli rak vid 4månader. Men enl den kurvan så "ska " han väga över 7kg. Plus att de mammor jag ungås med som har januari o februari barn så väger alla dom över 7kg.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Smakisar går det inge bra med. Ska testa ärtor nästa vecka. Sen börja om igen med potatis o morot. Ska väl lägga till kött snart! Men han får ont i magen nu av gröten så kött väntar vi med ett tag, så inte hans mage blir kaputt! hehe Smakisar får han behålla iaf. Och gröten. Bara bröstmjölk o ersättning som kommer upp igen. Och det är inte lite heller som kommer upp. Så fast föda känner jag att vi måste börja med mer o mer så han klättrar upp i vikt!
    Potatismjöl har jag inte testat med, men ska nästa värme bölja lägga våta kalla handukar på honom. Gjorde mamma på mig o det hade tydligen positiv effekt! =)
    Kan hända att han har astma också........... :/

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    thegoddess skrev 2011-07-06 17:04:16 följande:
    vi ger ingen gröt alls nu.. hon blir stenhård. ger bröd och fruktpure till frukost och lite välling efter.
    astma har jag inget kul.. stackarn..

men vatten är ju mer uttorkande. hudläkare sa till mig med mina eksem att tex låta bli att bada men däremot skulle jag duscha så kallt jag kände gick bra när jag var tvungen. men kanske ok bara det är kallt.
    Läkaren har inte sagt ngt om bad o dusch. Tänkte mer på att det kalla svalkar honom o då kliar det inte lika mkt. Fungerade på mig enl mamma! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Momalicious skrev 2011-07-06 18:01:28 följande:
    Hon föddes i v 38 och var då 47 cm och vägde 3000 g så hon har ju aldrig varit stor.
    Loke föddes i v 39+1 o var 3700 tung o 49 kort.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Momalicious skrev 2011-07-06 17:57:35 följande:
    Suzzy: min kompis dotter väger 7,7 kilo och hon är född i oktober. Inga allergier eller så utan bara en liten tjej helt enkelt...
    Hon kanske inte dippar på viktkurvan utan ligger fint på sin kurva. Han dippar fortfarande o har gjort det sen han var 4mån.
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Ang tappa el ramla ner så har jag fått lära mig för några år sedan att skriker dom direkt efter fallet, alltså direkt så är det ingen fara. Men är dom tysta en stund efter fallet så ska man åka in, får då har dom svimmat av. Vet inte om det är så nu längre. Om jag kommer ihåg ska jag fråga läkaren om det.

Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Idag såg vi en tand hos Loke. Högra framtanden i underkäken håller på o bryter igenom. Vass den är! Hua då! Stora killen!

Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Iförrgår var jag hos en arbetskamrat som har en femveckors bebis, och när Loke låg i hennes babygym o tröttnade på o ligga där lät det precis som han sa mamma. Både hon o jag reagerade på det!
    Mitt gryn sa mamma! Skrattande Hjärta

Loke 11/1-11
Svar på tråden December Bebis 2010 :)