• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-16 08:50:09 följande:
    Glömde svara! 
    Tycker också det blir tröttsamt när det är många som har samma frågor och samma kommentarer. Typ släktkalas är blä, alla ska fråga samma saker och alla ska ha samma kommentarer. Skitsegt. Nästa kalas ska jag samla alla och ha frågestund så slipper jag upprepa allt hundra gånger
    Håller med, skulle på ettårskalas igår och va skitnojjig innan för jag ville verkligen inte återigen behöva höra något om magen. Att den är liten/stor/inte växer/växer fort eller allt vad det är:).
    Men jag fick faktiskt inga kommentarer alls om just magen. Bara påpekningar om att jag borde pasa på att äta tårta för två medans ja kanFlört o två som frågade om när den kommer:).

Haha frågestund lät som en utmärkt ide!! Du kanske kan ta betalt också{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-16 08:56:48 följande:
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Måste fresten fråga om det här med föräldrapenning..

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Oj vad vi har mkt att prata om till december Drömmer
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
  • MajMamman08
    Å va roligt! Jag har helt missat att det blev bestämt med körkort iaf:D:D:D. UNDERBART ju!
    Kram!!

Pappan ringde nyss igen o så släppte han att det bara är ca tre månader kvar tills bebis är här, grattis tänkte jag:). Vi kom då in på föräldrapenning, och den här killen o jag tänker väldigt olika ibland:)..
    Så han föreslog iaf att han skulle ta ut pappadagar även när han är ledig för det har han läst att man får, "lite extrapengar är ju bra". När jag då sa att han bara har tio dagar och att han borde spara dem så sa han att han ju har sextio.
    Så jag förtydligade mig o sa att han bara har tio dagar som han kan ta ut samtidigt som mig o att det inte är så mkt pengar att tala om så det e bättre att han tar ut dagarna så som det behövs än att se dem som "extrapengar" för så kommer det inte vara.

Då sa han att hans arbetskompis får ut 1200 om dagen, det kan väl inte stämma???
    Skulle han då vara hemma i trettio dagar så skulle ju han ha en _enorm_ pappapenning, Pappan måste väl ha missförstått nånting? Eller har jag det?

Han tyckte dessutom att det då är bättre att han tar ut dagarna som tjänar mer än mig o jag försökte förklara att det är min enda inkomst och att jag behöver ta ut mina mammadagar för att klara _min_ hyra och _mitt o bebisens_ levende. "vi löser det på nåt sätt" var svaret.

Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
    Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
    Efter det har han 60 dagar.
    Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
    Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
    Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
    Hoppas du blev lite klokare
  • ondar
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:
    Bestämde mig väl igår när mamma sa att jag får låna hela beloppet till körkortet av henne på obestämd tid. Då kändes det lättare för då blir det ingen extra kostnad just nu, är ju en del ändå med tanke på bebisen! Och sambon blev positivt överraskad också, eftersom han inte lyssnat på vad jag sagt när jag sagt att jag räknat på det och det kommer kosta ca 10 000 hela altet. Han trodde det bara var intensivkursen som kostade det, men den kostar i själva verkat 6700, så han tyckte allt var jättebra haha. TACK! Känns super!

Det där med FP är jag rätt mossig på, men gissar att hans kompis har en jäääkla bra inkomst om han får ut så mycket om dagen. Jag kanske har helt fel nu, men om han får ut 1200 om dagen som är skattade så borde hans lön vara skyhög! Känns rätt saftigt mot minimibeloppet på 180 kronor om dagen INNAN skatt Tycker ni ska gå på såntdär infomöte på FK. Bara att gå in på deras hemsida och leta reda på länken. Hittar du inte kan jag länka! Annars kan ni ju boka möte med en handläggare på FK som kan förklara och hjälpa er.
    Haha jaa den lille bebisen kostar ju lite den också:), hehe super att sambon blev glatt överraskad:P, kan vara bra att inte lyssna ibland alltså ;). Underbart snällt av mamma din:).

Haha jaa, nog för att de tjänar bra men jag har svårt å se att de skulle tjäna SÅ bra:P. Pappan tjänar dessutom mer än sin kompis så han var helt säker på att han minsann skulle få en halv förmögenhet lät det som. Jag försökte komma in med något om 80% på sjukpenning men han lyssnade inte- såklart:).
    Tack, jag ska genast studsa in och läsa, har gjort det förut men minnet är ju som ett såll så du har nog rätt i att ett sånt infomöte kan va bra. Hittar ja inte tjoar jag:)

Vi måste ju boka tid hos familjerätten innan bebis kommer också och skriva papper på att Pappa är Pappa, komma överens om vårdnad o sånt tråkigt också:(. Ni i tråden som inte är gifta måste skriva papper på att barnets pappa e pappa också va?, fast kan vänta tills efter bebis kommit? Eller e ja ute o cyklar nu igen:)
  • MajMamman08
    MajMamman08 skrev 2010-08-16 09:23:56 följande:
    Föräldrapenning e skit...man fattar ingenting av alla regler o lagar,hihi
    Men de där 10 dagarna,är endast i samband med förlossningen,alltså han kan inte spara de 10 dagarna o ta ut dem tex 1 år senare.
    Efter det har han 60 dagar.
    Sen får man inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn.
    Sen hade ju jag hellre haft lite dagar o ta ut än extra pengar,för de försvinner så fort ändå de där pengarna
    Man har ju sina dagar tills barnet fyller 8 år...o de e ju ett tag,hihi!!
    Hoppas du blev lite klokare
    förtydligar mig...alltså man får inte ta ut F-penning samtidigt för samma barn ,undan tag de 10 dagarna då i samband med förlossningen
  • Emelle
    Kram!!

Först och främst vill jag bara säga att du är tuff och stark som går igenom detta näst intill ensam. Jag lovar att du kommer få ett mycket speciellt band till ditt barn! Hjärta
    ska du sen ha ensam vårdnad om barnet kommer du ha rätten till alla 480 dagarna själv. annars är det så att 60 dagar är låsta till pappan och han kan inte överlåta dem till dig.
    Tror INTE att någon får ut 1200:-/dag dock. Men kolla upp allt du undrar direkt med FK för att vara på säkra sidan!
    Momalicious skrev 2010-08-16 09:13:15 följande:

Lycka till nu och sätt fart med kortet. Du kommer inte fatta hur du kunde klara dig utan när du väl har det. Även att man verkligen gjorde det utan problem tidigare...
    jinxy skrev 2010-08-16 08:39:16 följande:
    Första dagen på jobbet för mig med idag. Idel kommentarer om att magen växt. Visst är det roligt att den syns men det blir lite tjatigt med alla kommentarer :(

Eller hur tycker ni andra om det?
    Jessika82 skrev 2010-08-16 05:02:12 följande:
    Hej på er. Är snart på väg till jobbet. Känns lite jobbigt att börja igen efter 4veckors ledigt.... Klockan är 5 på morgonen och jag har inte sovit bra... Först levde bebisen rövare i magen (det var mysigt) sen när man väl somna så vaknade man stup i kvarten... Hoppas alla har det bra. Kram från mig
    Blääää, jag börjar på Torsdag. Fattar INTE hur jag ska orka jobba!!
    Ska skicka in mina papper om HP så fort jag får mitt moderskapsintyg i veckan!

Stefanie- Jag tog med min sambo till en barnvagns affär och så fick han välja på tre vagnar jag valt ut. Brio Go, Brio Sing och Crescent Diva.
    Vi valde gemensamt Singen, men jag lovar att det är lättare att få som man vill om du har vagnarna framför er!! Lycka till
  • Momalicious
    ondar skrev 2010-08-16 09:24:07 följande:
    Haha jaa den lille bebisen kostar ju lite den också:), hehe super att sambon blev glatt överraskad:P, kan vara bra att inte lyssna ibland alltså ;). Underbart snällt av mamma din:).

Haha jaa, nog för att de tjänar bra men jag har svårt å se att de skulle tjäna SÅ bra:P. Pappan tjänar dessutom mer än sin kompis så han var helt säker på att han minsann skulle få en halv förmögenhet lät det som. Jag försökte komma in med något om 80% på sjukpenning men han lyssnade inte- såklart:).
    Tack, jag ska genast studsa in och läsa, har gjort det förut men minnet är ju som ett såll så du har nog rätt i att ett sånt infomöte kan va bra. Hittar ja inte tjoar jag:)

Vi måste ju boka tid hos familjerätten innan bebis kommer också och skriva papper på att Pappa är Pappa, komma överens om vårdnad o sånt tråkigt också:(. Ni i tråden som inte är gifta måste skriva papper på att barnets pappa e pappa också va?, fast kan vänta tills efter bebis kommit? Eller e ja ute o cyklar nu igen:)
    Vi måste också skriva papper på att min sambo är pappa ja. BM rekomenderade att vi gjorde det innan barnet är fött pga man kanske inte har lust att springa och gör det med en nyfödd bebis. Så vi ska göra det så snart som möjligt Lättare för oss kanske eftersom vi ska ha gemensam vårdnad så det är bara att gå dit och skriva under på att han är pappan i princip.

Äsch, han är man och begriper inte bättre! Du får researcha lite och lära honom!

• linn78
    Kram!!

Du har rätt, pappan har bara 10 dagar som får tas samtidigt som dina, resten kan han ge till dej förutom de 60 dagarna som han måste behålla själv. Men de får ni inte ta samtidigt. Och att hans jobbar kompis skulle få ut 1200 om dagen är omöjligt eftersom det finns ett tak på summan och den ligger på runt 700-800:-/dag innan skatt. (är inte helt säker på summan).
  • Ninnie81
    Kram!!

för de första ska han veta att de där 10 pappa dagarna han får efter de att bebis är född kan han ta ut inom 3 mån.

fp är beräknad på vilken årsinkomst man har men de finns ett minimum på hur lågt man kan ha oxå. ja har min fp beräknad på 191000 om året så om ja tar ut 7 dagar i veckan får ja ut ca 9000 i mån efter skatt.

min sambo tjänar över 300000 per år och får ut en mycket bättre fp än mig.

och om han ska ta ut fp måste han ha barnet annars får han ju inte ta ut nå fp.
    menar att de är ju du som kommer ha bebis så då är de ju du som ska ta ut fp. han får ta ut de dagar han har bebis.
    tycker som sagt att ni ska fara på en fp träff eller ringa fp och höra ordentligt hur de är.

sen en liten sak som ja fick veta av min sambos systerdotter. hon läste att när man inte är gifta och man skulle gå skilda håll så är de mamman som har hela vårdnaden enligt lag. sen är de upp till varje parter att komma överense hur man vill göra med vårdnaden. trodde före de att när man skaffa barn så hade man alltid delad vårdnad men icke sa nicke..
  • Emelle
    linasmama skrev 2010-08-15 21:12:52 följande:
    Jag mår så dåligt så jag orkar inte vara gravid längre, jag mår så dåligt att jag inte ens glädjs åt att bebis sparkar och har sig hela tiden, jag ser utanpå magen hur han lever om. Vi har kommit överens om att inte skaffa några fler barn fast vi egentligen vill ha ett till. Det är inte värt att vara helt handikappad i 9 månader.
    Jag orkar inte ens rabbla upp alla fel men det värsta som kommit nu är ångestanfall, ska ringa om att få prata med en psykolog/kurator, kanske känns bättre efter det?! Kan iaf inte bli mycket sämre.
    Har knappt sovit alls på en hel vecka så är helt slut nu Har en läkartid i morgon em, får se vad hon har att säga.. 
    NhjärtaD skrev 2010-08-15 21:34:56 följande:
    Igår suprisade min sambo mej med konsert juh

Var så trevligt & roligt att se dem, hade tur med vädret med!

Men idag är en skit dag...han är så sur & hjälper inte till med nånting....jag är med deppig juh, så han orkar väl inte mer han heller....men det är han som ska stötta upp mej juh   

inget känns kul nu....
    Usch, era stackare...
    Förstår att det är tufft nu, jag känner ofta likadant!
    Jag tycker också att det här är den värsta ggn jag varit gravid.
    Nu väntar ju jag iof min fyra, men jag har också sagt att ALdRIG mer nu. Här blir det då ALDRIG fler barn!

Jag har världens finaste sambo som stöttar och hjälper till och allt, men visst är det så att det är VI som är gravida rent fysiskt och dom kan leva (tex fotbollsträna 6 dagar i veckan) helt som vanligt i princip...ORÄTTVIST!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)