• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    Sjuan skrev 2010-05-29 20:06:20 följande:
    Har kollat upp detta lite mer eftersom jag gett Eye Q baby men funderat på att byta. En kapsel Eye Q Baby har i princip nästan exakt samma innehåll vad det gäller fördelning av fettsyror som 1/3 kapsel Mumomega. Kanske lite meckigt dock att ge 1/3 kapsel. Medan jag kollade detta såg jag även att priset på vanlig eye q är ganska mycket billigare om man beställer från England. Dock tillkommer ju frakt, men det beror ju på hur mycket man beställer på en gång. Lite mer krångel men ändå . Boots hade dessutom "ta 3 betala för 2". Jag hade dock redan köpt flytande Eye Q men såg att det var tom dyrare än att ge Eye Q baby!! Ska se om det har samma effekt, då kanske det blir vanlig eye Q kapsel, helr klart det billigaste alternativet.
    Flytande är så dyrt för att den är preparerad eller vad man ska säga. Så fort oljan utsätts för syre börjar den oxidera (härskna) och för att motverka det så har man tillsatt E-vitamin som är ett antioxidantmedel. Det fungerar även i kroppen efter man har intagit oljan. Oljan ligger ju skyddat i kapslarna så de behöver inte skyddas lika mycket. Så det är därför som kapslar är billigast. Tror tuggisar är dyrare för att det är lite dyrare tillverkningskostnader.

Vi kör med Eye Q vanliga kapslar, ett tag hade vi tuggisar men det var ingen som direkt tyckte det var bättre. Min ena 2½-ing brukar ta vanliga Eye Q och tugga på dom, hon bryr sig inte om fisksmaken. Sväljer oljan hur lätt som helst men kapseln gillar hon inte.
    Mumomega och Eye Q baby är nog bra saker men jag tror nog att man får i sig bra saker även om man tar Eye Q vanliga kapslar. Visst är det lättare att bara vrida av på Eye Q baby än att sticka hål med nål och klämma ut men så svårt är det inte. Huvudsaken att man får i sig det, tror det andra är säljteknik.
  • Lantani

Sonen på 1,5 har börjat sova dåligt på nätterna... Från att sova 19-07 och ca 3 timmar på dagen (slutade med 2 vilor för 1 månad sedan, så 1,5 timme på dagen nu) tills att nu sova 20-05.20 och 1,5 tmme på dagen.
    Han är även orolig på nätterna (vaknar 2-4 gånger per natt och ofta 1 gång under middagsvilan, då är han jätteledsen och svår att somna om). Skulle gärna vilja få rätt på hans sömn till lillasyster kommer i augusti, annars känns det som att jag kommer vara ett vrak!

Har nu alltså funderat på att köpa omega-3, men vilken ska man isåfall välja till 1,5 åring?

• Trollet Ludenben
    Lantani skrev 2010-05-30 06:53:41 följande:
    Sonen på 1,5 har börjat sova dåligt på nätterna... Från att sova 19-07 och ca 3 timmar på dagen (slutade med 2 vilor för 1 månad sedan, så 1,5 timme på dagen nu) tills att nu sova 20-05.20 och 1,5 tmme på dagen. Han är även orolig på nätterna (vaknar 2-4 gånger per natt och ofta 1 gång under middagsvilan, då är han jätteledsen och svår att somna om). Skulle gärna vilja få rätt på hans sömn till lillasyster kommer i augusti, annars känns det som att jag kommer vara ett vrak! Har nu alltså funderat på att köpa omega-3, men vilken ska man isåfall välja till 1,5 åring?
    Eskimokids har vi åt vår 15månaders av den anledningen. Han sover som en prins Så den rekommenderar jag när det är sömn vi pratar om som inte alls har med någon diagnos att göra.
    Älskade ungar
  • Little Ms Chatterbox
    Lantani skrev 2010-05-30 06:53:41 följande:
    Sonen på 1,5 har börjat sova dåligt på nätterna... Från att sova 19-07 och ca 3 timmar på dagen (slutade med 2 vilor för 1 månad sedan, så 1,5 timme på dagen nu) tills att nu sova 20-05.20 och 1,5 tmme på dagen. Han är även orolig på nätterna (vaknar 2-4 gånger per natt och ofta 1 gång under middagsvilan, då är han jätteledsen och svår att somna om). Skulle gärna vilja få rätt på hans sömn till lillasyster kommer i augusti, annars känns det som att jag kommer vara ett vrak! Har nu alltså funderat på att köpa omega-3, men vilken ska man isåfall välja till 1,5 åring?
    Håller med Trollet Ludenben, Eskimo kids är bra. Den innehåller Omega-3, -6 & -9. Dosen är 5 ml. Det går att dela upp det under dagen och blanda i mat om man vill. Omega-9 är bra för huden.

Annars så kan du även testa Mor-EPA mini eller Eye Q vanliga kapslar. De 2 märkena innehåller Omega-3 och Omega-6. Stick hål på kapseln med en nål och kläm ut på sked eller över mat. Det blir lite billigare per dagsdos med kapslar.
    Ett bra ställe att beställa från är vitaminvaruhuset.se De har bra utbud och personligen så tycker jag om sidan, bra uppbyggd. De flesta Omegamärken finns på hälsokostbutiker, apoteket har en del men det är oftast billigast på nätet. Topformula.se är ganska billiga men jag tycker den sidan är krångligare.
  • Trollet Ludenben

surt!! skulle beställa nya e-epa men då vart de slut på lagret. Bodystore har men till ganska mycket dyrare pris. Brukar beställa från bodystore men nu hade ett annat ställe kampanj... vem vill betala mer än man behöver för redan svindyra produkter!! Hoppas de kommer in under veckan. Vi har för 3 veckor till så ingen panik denna vecka.

Älskade ungar
  • Floff

Igår körde vi Mor-EPA på sked strax innan läggdags. Tyvärr var natten hemsk med stort H. Uppvak varje timme och svår att söva om. MEN vi fortsätter såklart, jag är inställd på att det kan ta ett tag att få effekt - om det ens blir någon! 

• JennyOEmilia

Floff> Hoppas det blir bättre. Tror inte du behöver vänta så jättelänge på resultat. Tre-fyra dagar kanske som mest.
    Hoppas denna natten går bättre.

• Rona

Hej, har nu gett Eye-Q i nästan tre månader, 15 ml om dagen. Nu är det snart dags att minska dosen till 5 ml. Är nästan lite orolig att det ska bli värre igen då. Tycker mig se en radikal förändring hos sonen sen vi började med Eye-Q. Men jag bör väl kanske minska dosen till 5 ml eftersom det står så på flaskan. Har ni märkt någon förändring då ni sänkte dosen? Är det farligt om man överdoserar? Alltså fortsätter med 15 ml?

• Flowerfairy

Nu har vi börjat ge minste sonen (1 år) Eskimo kids med förhoppning om att nattsömnen ska bli bättre. Än har det inte gett något resultat (fast vi började nyss), snarare har det varit sämre de senaste dagarna. Hur lång tid har det tagit för er att få effekt?

Till äldste sonen (5 år) hade vi tänkt testa plus-EPA (han har troligen Aspergers), men jag har inte hittat det i varken någon fysisk butik eller webbshop. En Life butik kunde ta in men det var ju hiskeligt dyrt (299 kr).  Var har ni hittat det någonstans? Eller kanske vi skulle testa e-EPA istället? Var hittar man isåfall det billigast?

• Trollet Ludenben
    Flowerfairy skrev 2010-05-30 21:48:42 följande:
    Nu har vi börjat ge minste sonen (1 år) Eskimo kids med förhoppning om att nattsömnen ska bli bättre. Än har det inte gett något resultat (fast vi började nyss), snarare har det varit sämre de senaste dagarna. Hur lång tid har det tagit för er att få effekt? Till äldste sonen (5 år) hade vi tänkt testa plus-EPA (han har troligen Aspergers), men jag har inte hittat det i varken någon fysisk butik eller webbshop. En Life butik kunde ta in men det var ju hiskeligt dyrt (299 kr).  Var har ni hittat det någonstans? Eller kanske vi skulle testa e-EPA istället? Var hittar man isåfall det billigast?
    ts får svara angående plusepan för det är hennes område men gällande e-epa. Vi har ju den och vi är jättenöjda med resultatet. Min son har inga problem med att svälja tabletter men e-epa är hiskeligt stora kapslar. Jag själv skulle inte palla dom men han tar dom som ingenting. Man kan nog klämma ut innehållet om det skulle vara så att de är jobbiga att svälja men vill man ha mindre kapslar bör man kolla om det finns andra. Jag tror det går 2,5 eye-qkapslar på en e-epa i storlek. Till sonen lägger jag den på en sked med yoghurt och den slinker lätt ner. Jag rekomenderar dom varmt till alla men inte så kul om man beställer och sen tycker man de är förstora. Vi betalar nästan 400 kr för 120 kapslar av e-epa men man tar bara en om dagen till barn så de blir ändå billigare i längden.
    Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)