• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 11:15:25 följande:
    Du skulle bli förvånad över hur "bra" vi vuxna är på att styra barnens lek :)
    Usch då, hoppas inte det är allt för vanligt att pedagogerna styr barnens lekar! Jag tror barn utvecklas allra bäst när de får vara ifred och låta fantasin styra leken!
    Här kan man visst skriva något.
  • enlitenbitkaka
    Pigeon skrev 2010-04-10 15:12:05 följande:
    Usch då, hoppas inte det är allt för vanligt att pedagogerna styr barnens lekar! Jag tror barn utvecklas allra bäst när de får vara ifred och låta fantasin styra leken!
    Vi ska ge dem verktygen att kunna leka själva. Pedagoger är oftast uppmärksamma på problemet med omedvetet styrda lekar, något föräldrar sällan är.
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 13:04:24 följande:
    Tänker inte skapa någon diskussion om det här då jag talar för döva öron. Och alla har rätt att tycka precis som de vill. Men JAG ser att människorna runt omkring mig alla är olika; en del är tyst, försiktiga, rädda, osäkra osv. Andra är gapiga, skräniga, måste synas/höras, ta plats. Andra är lugna, trygga, fasta osv. Några har driv och drömmar, andra nöjer sig, några tror att de absolut inte kan. Dessa skillnader uppstår någonstans och jag är helt övertygad om att det ligger i uppfostran. Medveten OCH omedveten sådan. Och märk väl, här säger jag inte att det inte finns undantag; men jag är också helt övertygad om att barn som får gå i fsk med trygga, kunniga pedagoger utvecklas mer och bättre än de som inte gör det. Och det är inga skillnader man ser när de går i förskolan. Det är sådant man märker sen, i vuxen ålder. Men det är MIN åsikt.
    Hu, vilken otäck syn. Så fort du ser ett gapigt barn tänker du att dess föräldrar misslyckats??

Nejdu, du lägger allt för stor vikt vid uppfostran. Och glömmer helt bort ARV. Hur förklarar du att en syskonskara som uppfostrats likadant kan vara radikalt olika varandra? Att ofta tvillingpar är helt olika varandra?
    Och om dagis nu är enda vägen till ahrmoniska barn, hur förklarar du att de som gått heltid sedan späd ålder ÄNDÅ är mycket olika varandra och kan vara gapiga, blyga, lugna osv TROTS detta?

Jag tycker det är skönt att veta att barn inte är så formbara som vissa inbillar sig. Barn är individer redan från allra första början, och ingen uppfostran kan ändra på det.

Låt mig gissa, du har inge egna barn va?
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 13:21:15 följande:
    Jag har ALDRIG sagt att barn som är hemma utveklas sämre. Jag sa att barn som går i förskola med bra pedagoger utvecklas bättre. Föräldrar uppfostrar och utvecklar sina barn utefter sina egna preferenser och sin egen värdegrund. Medans pedagoger har ett mer objektivt förhållningssätt och kan sätta sina egna tankar åt sidan.
    *asg!!*   De där ständigt objektiva pedagogerna skulle jag jättegärna vilja träffa.  
  • skanka

Har bara läst ts
    Om man bara tillåter att barnet är på förskolan arbetstid plus restid, ja då kan man kalla det barnpassning. För då kan det ju bli så om föräldrarna jobbar mot varandra att barnet bara får vara där mellan 12.30 och 13.00. På den tiden får inte barnet ut speciellt mycket av sin vistelse på förskolan och då är det barnpassning. Om man däremot som kommun alltid erbjöd 9-15 som minimum, (sen om man som förälder vill ha mindre tid så ska det såklart vara något man bestämmer själv) då blir det inte barnpassning.  För då har barnet mer möjlighet att komma in i lekar, delta i olika temagrupper mm. Får man bara vara där en halvtimme så hinne rman precis komma igång innan det är dags att gå hem .

• Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 14:55:15 följande:
    Från 3-6år ungefär.  Innan tre år finns det ingenting en pedagog kan göra som en förälder inte kan göra enligt mig.
    Hur förklarar du att min äldste son kunnat läsa sedan han var 3,5, medan hans jämnåriga kompisar i förskoleklass kan de flesta INTE läsa? Och jag tycker mig till och med se tendensen att de som gått i förskola mycket läser sämre...

Samma med mina andra två, 5-åringen läser också trots att hon bara gått i förskola ett halvår. Och du, hon lrde sig det INNAN hon började, konstigt va?!

Min 3,5-åring kan skriva sitt namn själv, det lärde han sig i julas. Han har gått i förskola sedan i januari och pedagogerna upptäckte det först häromdagen. Då är dessa ändå helt nyutbildade pedagoger och i mina ögon otroligt duktiga. Men de har INTE som syfte att lära barnen sånt som läsning och skrivning, och om du tänker efter är det nog svårt att hinna det när man är en pedagog på i genomsnitt 6-7 barn. Som förälder där man är en förälder på 1,5 barn (i vår familj) går det mycket lättare. Och jag tycker det är jätteskönt att veta att jag haft tid med mina barn att lära dem sådant här. Jag är oerhört tacksamatt jag kunnat vara hemma så länge med dem.
  • Milkina cerka
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 14:55:15 följande:
    Från 3-6år ungefär.  Innan tre år finns det ingenting en pedagog kan göra som en förälder inte kan göra enligt mig.
    Ok, då vet jag det. Men, nej, håller med dig, det gör jag inte, och mina hemmabarn har snarare legat före än efter dagisbarnen utvecklings- o. kunskapsmässigt enl. personalen när vi hadeutv.samtal i fk.
    Pigeon skrev 2010-04-10 15:23:23 följande:
    Hur förklarar du att min äldste son kunnat läsa sedan han var 3,5, medan hans jämnåriga kompisar i förskoleklass kan de flesta INTE läsa? Och jag tycker mig till och med se tendensen att de som gått i förskola mycket läser sämre...Samma med mina andra två, 5-åringen läser också trots att hon bara gått i förskola ett halvår. Och du, hon lrde sig det INNAN hon började, konstigt va?! Min 3,5-åring kan skriva sitt namn själv, det lärde han sig i julas. Han har gått i förskola sedan i januari och pedagogerna upptäckte det först häromdagen. Då är dessa ändå helt nyutbildade pedagoger och i mina ögon otroligt duktiga. Men de har INTE som syfte att lära barnen sånt som läsning och skrivning, och om du tänker efter är det nog svårt att hinna det när man är en pedagog på i genomsnitt 6-7 barn. Som förälder där man är en förälder på 1,5 barn (i vår familj) går det mycket lättare. Och jag tycker det är jätteskönt att veta att jag haft tid med mina barn att lära dem sådant här. Jag är oerhört tacksamatt jag kunnat vara hemma så länge med dem.
    Här är det den som varit minst på dagis som är mest före sin ålder vad det gäller att både läsa o. skriva, så jag har erfarenheter som liknar dina.
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.

• Pigeon
    Milkina cerka skrev 2010-04-10 15:33:56 följande:
    Här är det den som varit minst på dagis som är mest före sin ålder vad det gäller att både läsa o. skriva, så jag har erfarenheter som liknar dina.
    Ja det är ju ganska självklart egentligen, att de barn vars föräldrar överlåter i princip ALL inlärning på personal i förskola och skola (ofta med den i mitt tycke lite sorgliga motivationen att de inte själva kan. Jag tycker synd om dem som litar så lite på sin egen förmåga... ) inte kan lära sig lika mycket. Möjligen skulle de kunna det om varje barn i förskolan hade en pedagog var som bara ägnade sig åt dem! Eller om det åtminstone var två barn per pedagog.

Dessa föräldrar som litar så lite till sig själva, och så blint på "experter", tror jag tyvärr är samma som tillämpar diverse uppfostringsmetoder på barnen som de sett på nannyprogram och liknande. Just för att de inte litar på sin egen instinkt och förmåga.

Sen när de här barnen kommer upp i högre skolåldern får de kanske problem, när mamma och pappa inte hjälper dem med läxläsning och annat (det är ju skolans sak!).

Snararet tror jag faktiskt förskolan är boven i dramat att svenska barn ligger efter i kunskap. Inte för att förskolan skulle vara dålig, utan för att en del barn börjar där för tidigt, går där för långa dagar, och föräldrarna "skyfflar" över ansvaret för barnens inlärning på personal.
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 15:41:25 följande:
    Men det är ju just det, föräldrarna stirrar sig blinda på just kunskapsnivån när det inte är alls är det jag pratar om.
    Fast nu var det ju någon i tråden som hävdade att svenska barn är sämre i skolan än andra länders barn för att de fått vara hemma och leka i fem år...
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"