• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • enlitenbitkaka
    nollåtta skrev 2010-04-10 17:20:31 följande:
    Jag tycker det verkar vara så otacksamt att vara lärare/förskollärare idag. Alla vet ju precis hur de funkar och kan minsann lära sina barn samma saker hemma för man har ju själv gått på dagis/skola. Snark. Oavsett om jag är en bra morsa eller inte har jag inte läst 3,5 år på universitet om barns utveckling och lärande! Men det kanske gäller andra yrken också? Jag kan minsann lika mycket som min gynekolog eftersom jag läst en bok om det kvinnliga könsorganet. Och som min elektriker, jag har ju bytt glödlampor själv. Kom ner på jorden självgoda människor. Ni är inte perfekta.
    Det är väl helt enkelt en öm tå? Mammans behov att vara barnets största behov. Att någon då kommer och påstår att de är en minst lika viktig del i deras barns utveckling, det måste ju vara fruktansvärt... Det var inte många år sedan många föräldrar på FL var ursinniga på pedagogerna för att de tillrättavisade deras barn då de gjorde fel. 
  • Pigeon
    nollåtta skrev 2010-04-10 17:20:31 följande:
    Jag tycker det verkar vara så otacksamt att vara lärare/förskollärare idag. Alla vet ju precis hur de funkar och kan minsann lära sina barn samma saker hemma för man har ju själv gått på dagis/skola. Snark. Oavsett om jag är en bra morsa eller inte har jag inte läst 3,5 år på universitet om barns utveckling och lärande! Men det kanske gäller andra yrken också? Jag kan minsann lika mycket som min gynekolog eftersom jag läst en bok om det kvinnliga könsorganet. Och som min elektriker, jag har ju bytt glödlampor själv. Kom ner på jorden självgoda människor. Ni är inte perfekta.
    Kom ner på jorden alla självgoda pedagoger, säger då jag.   Självklart behövs det en utbildning för att ta hand om andras barn i en stor grupp. Självklart behöver pedagogerna en bra utbildning för att göra ett bra jobb under de förutsättningarna.

Men från det till att en pedagog kan lära ett litet barn saker som det inte kan lära hemma? Det är ett konstigt resonemang tycker jag.

En förskola är en speciell miljö. Förskolevärlden är anpassad för att ett litet antal vuxna på bästa sätt ska få ett stort antal barn att trivas, ha roligt, inte bråka med varandra etc. Det går inte att jämföra med hemmiljön över huvud taget. I hemmet är man en eller två föräldrar och (oftast) ett litet antal barn. Man behöver ingen utbildning för att kunna hantera det.
    Här kan man visst skriva något.
  • enlitenbitkaka

Men lägg ner. Man utbildas inte alls på det sätter. Vi läser i 3.5år, vi lär oss olika metoder, vi lär oss hur man arbetar pedagogiskt med olika metoder, hur man stärker barnen genom olika metoder osv osv. Vi lär oss inte hur man byter blöja på bästa sätt, vi lär oss int ehur man får barn att sluta bråka, vi lär oss inte hur man får 20barn att vara tysta samtidigt osv.

• Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 17:26:48 följande:
    Det är väl helt enkelt en öm tå? Mammans behov att vara barnets största behov. Att någon då kommer och påstår att de är en minst lika viktig del i deras barns utveckling, det måste ju vara fruktansvärt... Det var inte många år sedan många föräldrar på FL var ursinniga på pedagogerna för att de tillrättavisade deras barn då de gjorde fel. 
    Nej inte alls. Jag har inga problem med att mitt största barn går i skolan och lär sig saker som inte jag kan. T.ex kanske han vill läsa franska eller bli civilingenjör? Då är det ju toppen att skolan finns.

I förskolan övade han sig på att samspela med andra barn. På samma sätt som han även övade/övar hemma hos kompisar och på öppna förskolan. Barn lär sig av andra barn. Vi vuxna finns där för att se till att inte saker går överstyr, och i viss mån hjälpa till att reda ut konflikter.
    Självklart är det viktigt att också lära sig att lyssna på andra vuxna och sådana praktiska saker som att vänta på sin tur och räcka upp handen. Sådant som man lär sig i förskoleklassen. Det finns barn som börjar förskoleklassen utan att ha gått i förskola innan. Det viktiga är att låta dem umgås mycket med andra barn.

Visst, det är lättare att skyffla in dem tidigt i förskolans värld, då slipper man ju som förälder anstränga sig. Risken är dock att detta blir till nackdel längre fram, när föräldrarna plötsligt förväntas vara aktiva i barnens liv igen och hjälpa till med läxläsning med mera.
  • nollåtta
    Pigeon skrev 2010-04-10 17:31:53 följande:
    Kom ner på jorden alla självgoda pedagoger, säger då jag.   Självklart behövs det en utbildning för att ta hand om andras barn i en stor grupp. Självklart behöver pedagogerna en bra utbildning för att göra ett bra jobb under de förutsättningarna. Men från det till att en pedagog kan lära ett litet barn saker som det inte kan lära hemma? Det är ett konstigt resonemang tycker jag. En förskola är en speciell miljö. Förskolevärlden är anpassad för att ett litet antal vuxna på bästa sätt ska få ett stort antal barn att trivas, ha roligt, inte bråka med varandra etc. Det går inte att jämföra med hemmiljön över huvud taget. I hemmet är man en eller två föräldrar och (oftast) ett litet antal barn. Man behöver ingen utbildning för att kunna hantera det.
     Jasså så du tror att pedagogerna tränar på att värma barnmat och byta bajsblöjor? Intressant. Vad är din pedagogiska utbildning själv? Hur mycket metodik och didaktik har du läst?
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 17:34:31 följande:
    Men lägg ner. Man utbildas inte alls på det sätter. Vi läser i 3.5år, vi lär oss olika metoder, vi lär oss hur man arbetar pedagogiskt med olika metoder, hur man stärker barnen genom olika metoder osv osv. Vi lär oss inte hur man byter blöja på bästa sätt, vi lär oss int ehur man får barn att sluta bråka, vi lär oss inte hur man får 20barn att vara tysta samtidigt osv.
    Jo indirekt genom praktiken. Man lär sig genom att öva, på samma sätt som vi föräldrar övar oss in i föräldrarollen genom övning och erfarenhet.

Den pedagogiska biten är ju självklart viktig för att förstå och tolka barns signaler eftersom pedagogen inte känner barnen på samma sätt som deras föräldrar gör.

Jag vet för övrigt vad man läser på pedagogikutbildningen.
  • rasajj
    Pigeon skrev 2010-04-10 17:14:04 följande:
    Själv har jag vikarierat på minst fem olika förskolor och det var bland annat därför jag bestämde mig för att låta mina egna barn vara hemma så länge det gick. Efter vad jag har sett så skiljer det enormt mellan till och med olika avdelningar i samma byggnad hur barnens dag ser ut. Och de sk. "opartiska" pedagogerna tar helt klart ställning för och emot en hel massa saker. Barnen behandlas långt ifrån alltid opartiskt, pedagogerna är ju människor som alla andra och kan ha bra och dåliga dagar. Vilket i och för sig är helt i sin ordning! Varför ska barnen omges av opartiska människor i förskolan (om det nu vore möjligt) när de resten av livet kommer att enbart möta partiska människor i skola, arbetsliv och på fritiden?
    Sjalvklart skiljer det enormt mellan forskola, avdelningar och aven barnen sjalva. Det ar individer det handlar om.

Och jag sjalv har da arbetat innom svensk forskola sedan jag var 17 ar. Tog min examen nar jag var 20, och har arbetat med barn, andras och mina egna, sedan dess. Sa 20 ars erfarenhet ovanpa utbildningen.

Jag ar inte emot forskolan, den har sin plats. Daremot sa ar jag mycket kritisk till att det ses som nagot nodvandigt.

Man intalas ju i Sverige att barnen nastan dor pa direkten om de ar hos barnvakt (annan an foraldrar och mojligen annan nara familj) fore ett ars alder, men sedan kommer de ohjalpligt efter i all utveckling om de inte slussas in i den statligt styrda forskolan.

Minst 15 timmar i veckan.. Da.. Och staten bestammer NAR dessa timmar ska infalla. Utan hansyn till vad som kanske skulle passa familjen bast, barnet bast.

Jag betvivlar starkt att pedagogerna pa forskolorna runt om i Sveriges avlanga land ar opartiska. Det ar en omojlighet. 

De har asikter om vad som ar viktigt, precis som alla andra. Och det skiljer mellan forskola, mellan avdelning och mellan vilken personal som far mest att saga till om pa planeringsmotet och vem som sedan faktiskt utfor aktiviteten.  Och sa beror ju aktiviteten ocksa pa vilka barn som deltar. Hur manga som deltar osv.

Men sjalvklart sa ar en person som ar mitt uppe i utbildningen starkt positiv till forskolan och aven sin egen plats i organisationen. Men sasmaningom sa hoppas jag att erfarenhet och alder tar ut sin ratt.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • enlitenbitkaka
    Pigeon skrev 2010-04-10 17:38:58 följande:
    Jo indirekt genom praktiken. Man lär sig genom att öva, på samma sätt som vi föräldrar övar oss in i föräldrarollen genom övning och erfarenhet. Den pedagogiska biten är ju självklart viktig för att förstå och tolka barns signaler eftersom pedagogen inte känner barnen på samma sätt som deras föräldrar gör. Jag vet för övrigt vad man läser på pedagogikutbildningen.
    Du borde vara med några veckor på en lärarutbildning :) Vet du hur man bäst övar upp ett barns handmotorik? Bara sådana enkla saker är viktiga och inget man kan och vet bara sådär.
  • Lilja86
    rightbackatyou skrev 2010-04-10 13:51:52 följande:
    Det FINNS föräldrar som kan läsa.Även om barn inte går på dagis så KAN de ha kompisar.Var kommer du ifrån???
    Ok jag kanske var otydlig. Jag menar naturligtvis inte att det räcker om man har kompisar som man leker ibland med och att mamma/pappa läser en bok nån gång. Förskolan innebär mycket mer social träning då det är fler barn och det är inte enbart genom leken som barn lär sig. Literacy handlar om att väcka barns intresse för skrivande och läsande vilket innebär mycket mer än att bara läsa en bok ibland. Men det är för svårt att förklara allt det här via en tråd här på FL så jag ger upp försöken.
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 13:51:16 följande:
    Ja, för barn kan ju inte leka i grupp med andra barn förutom på dagis?
    Som sagt det är inte bara leken det handlar om även om det är en stor del. Men jag orkar inte engagera mig i detta mer.
  • Pigeon
    nollåtta skrev 2010-04-10 17:38:55 följande:
     Jasså så du tror att pedagogerna tränar på att värma barnmat och byta bajsblöjor? Intressant. Vad är din pedagogiska utbildning själv? Hur mycket metodik och didaktik har du läst?
    Värma barnmat, vilken förskola har du jobbat på? Det gjorde man inte på någon av de förskolor jag jobbat på i alla fall...

Jag vet precis vad som ingår i pedagogikutbildningen eftersom jag själv läser till lärare. Och bland annat därför inser jag att bara för att jag är utbildad är jag inte mer pedagogisk. Det är en egenskap som man har mer eller mindre av, och avrierar mycket från individ till individ. Jag har mött många lärare och förskollärare som trots sin utbildning inte alls var pedagogiska. Liksom jag mött fantastiskt duktiga barnskötare med enbart gymnasiekompetens.

I släkten har jag två förskollärare som jag träffar regelbundet och min bästa vän är förskollärare. Liksom jag är de alla tre också mammor och vet att man ändrar synsätt lite när man själv fått barn. Det kanske du också kommer att upptäcka.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"