Pigeon skrev 2010-04-10 17:14:04 följande:
Själv har jag vikarierat på minst fem olika förskolor och det var bland annat därför jag bestämde mig för att låta mina egna barn vara hemma så länge det gick. Efter vad jag har sett så skiljer det enormt mellan till och med olika avdelningar i samma byggnad hur barnens dag ser ut. Och de sk. "opartiska" pedagogerna tar helt klart ställning för och emot en hel massa saker. Barnen behandlas långt ifrån alltid opartiskt, pedagogerna är ju människor som alla andra och kan ha bra och dåliga dagar. Vilket i och för sig är helt i sin ordning! Varför ska barnen omges av opartiska människor i förskolan (om det nu vore möjligt) när de resten av livet kommer att enbart möta partiska människor i skola, arbetsliv och på fritiden?
Sjalvklart skiljer det enormt mellan forskola, avdelningar och aven barnen sjalva. Det ar individer det handlar om.
Och jag sjalv har da arbetat innom svensk forskola sedan jag var 17 ar. Tog min examen nar jag var 20, och har arbetat med barn, andras och mina egna, sedan dess. Sa 20 ars erfarenhet ovanpa utbildningen.
Jag ar inte emot forskolan, den har sin plats. Daremot sa ar jag mycket kritisk till att det ses som nagot nodvandigt.
Man intalas ju i Sverige att barnen nastan dor pa direkten om de ar hos barnvakt (annan an foraldrar och mojligen annan nara familj) fore ett ars alder, men sedan kommer de ohjalpligt efter i all utveckling om de inte slussas in i den statligt styrda forskolan.
Minst 15 timmar i veckan.. Da.. Och staten bestammer NAR dessa timmar ska infalla. Utan hansyn till vad som kanske skulle passa familjen bast, barnet bast.
Jag betvivlar starkt att pedagogerna pa forskolorna runt om i Sveriges avlanga land ar opartiska. Det ar en omojlighet.
De har asikter om vad som ar viktigt, precis som alla andra. Och det skiljer mellan forskola, mellan avdelning och mellan vilken personal som far mest att saga till om pa planeringsmotet och vem som sedan faktiskt utfor aktiviteten. Och sa beror ju aktiviteten ocksa pa vilka barn som deltar. Hur manga som deltar osv.
Men sjalvklart sa ar en person som ar mitt uppe i utbildningen starkt positiv till forskolan och aven sin egen plats i organisationen. Men sasmaningom sa hoppas jag att erfarenhet och alder tar ut sin ratt.