• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • 071001

Jag är benägen att hålla med dig. Jag vet att de gör annat än bara "passar barnen" men nog har vi dem på förskolan för att vi går till jobbet och inte för att de lär sig så mycket där enbart.

• Tow2Mater

Vem säger att dagis inte är barnpassning, och vad säger de då att det är? Visst är det barnpassning.

• Kazeer

Förhoppningsvis så är det lite mer än "bara" barnpassning.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Jazza

Förskolan är en pedagogisk verksamhet med egen läroplan. Förr i tiden kallades det dagis och innebar just barnpassning och förvaring. Idag har personalen krav på sig att vara utbildade förskollärare, dvs eftergymnasial utbildning, till skillnad från den gamla tidens barnskötare.

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • SötFlöt

Håller med absolut! Var i ett annat forum som någon skrev den kommentaren och blev lite retad på det, hon tänkte kanske inte ens på vad hon skrev, självklart är dagis mer än barnpassning men hade jag varit hemma och inte jobbat hade min dotter blivit passad - av mig och allt annat som det innebär.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Korint

Vissa har tämligen svårt att inse att dagis, eller förskolan då, faktiskt primärt är barnpassning. Men det är väl utmärkt att verksamheten är pedagogisk och utformad för barnen under tiden de passas.

Det ena behöver absolut inte utesluta det andra, men jag får ofta uppfattningen att många inom förskolan försummar just barnpassningsbehovet hos föräldrarna bara för att man har en läroplan att luta sig emot. Onödigt och dumt.

• Jazza
    SötFlöt skrev 2010-04-07 21:10:17 följande:
    Håller med absolut! Var i ett annat forum som någon skrev den kommentaren och blev lite retad på det, hon tänkte kanske inte ens på vad hon skrev, självklart är dagis mer än barnpassning men hade jag varit hemma och inte jobbat hade min dotter blivit passad - av mig och allt annat som det innebär.
    Jag är hemma och jobbar inte (är ju föräldraledig, som du vet ) men lämnar ändå stora flickan på förskolan, så att hon kan ta del av den pedagogiska verksamheten, jag tycker det är superviktigt. De kan saker som inte jag kan lära henne, eftersom jag inte är lärare för yngre åldrar
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • StilaM

Enligt skollagen ska förskolan ge fostran och tillsyn. I min bok är detta barnpassning.

• TwistedSister
    Jazza skrev 2010-04-07 21:12:07 följande:
    Jag är hemma och jobbar inte (är ju föräldraledig, som du vet ) men lämnar ändå stora flickan på förskolan, så att hon kan ta del av den pedagogiska verksamheten, jag tycker det är superviktigt. De kan saker som inte jag kan lära henne, eftersom jag inte är lärare för yngre åldrar
    Vad är det för saker?
  • Trollet Ludenben

För mig är förskolan en pedagogisk verksamhet som jag vill att mina barn ska ta del av. Det är också ett ypperligt bra ställe att träffa och skapa kontakter med andra barn, lära sig fungera i grupp och ha roligt. Sen är det även barnpassing medans föräldrana jobbar. Jobbigt det måste vara att vara så svartvit i sitt tänkade att man inte kan se saken från flera håll. Här måste det vara det ena eller det andra. Folk här kan verkligen inte se saker som tex förskolan som en kombination av flera saker... trist.

Älskade ungar
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"