• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • BlommyNess12
    Jagsjälv skrev 2010-04-10 21:12:40 följande:
    Stå på gården - observationer. Påklädning - pedagogiskt, man "pratar på kläderna" , torkskåpet kan de större barnen hänga in i själva mm mm . Hela dagen är pedagogisk om man bara har den inställningen. Den där lilla korta samlingen är bara en liten droppe i havet av pedagigiskt tänk! Föräldrar och pedagoger är viktiga på olika sätt!
    Sånt gör jag ju hela dagarna med mitt barn hemma också. Pratar om allt vi gör, hela tiden, ställer frågor, får honom att upprepa vad vi gör osv os, uppmuntrar honom att testa själv, hämta skorna, idag får du prova trä på dom själv.
  • Jagsjälv

Bra för dig och ditt/dina barn! Det tror jag att många gör och jag med!
    Tyvärr blir så många ungar servade i dag att de inte behöver fråga eller tänka själva.

• rasajj
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 21:03:33 följande:
    Självklart är föräldrarna viktigast för sina barn. Men i den här tråden diskuterar vi ju det pedagogiska. Och saargr....din brist på engagemang är nästan skrämmande
    Brist pa engagemang? Snarare verklighetsforankring. Jag forstar att arbetsdagen for en pedagog pa forskolan inte ser sa pedagogiskt perfekt ut som det verkar under undervisningen pa hogskolan. Darfor att jag har erfarenhet av verkligheten.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • rasajj
    Jagsjälv skrev 2010-04-10 21:12:40 följande:
    Stå på gården - observationer. Påklädning - pedagogiskt, man "pratar på kläderna" , torkskåpet kan de större barnen hänga in i själva mm mm . Hela dagen är pedagogisk om man bara har den inställningen. Den där lilla korta samlingen är bara en liten droppe i havet av pedagigiskt tänk! Föräldrar och pedagoger är viktiga på olika sätt!
    Inget specifikt for en utbildad pedagog. Samma sak gor en helt typisk foralder ocksa.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • enlitenbitkaka
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 21:10:31 följande:
    Jag tycker det är skrämmande att mänskligheten har överlevt så länge utan dagis! Hur kunde barnen träna upp sin finmotorik på 1700-talet när det inte fanns några pedagoger som läst på högskola? Oh no, oh no.
    Och du tycker det är en bra måttståck? Att jämföra 1700-tal med 2000-tal?
  • Jagsjälv

Nej, jag tror att 3,5års utbildning gör skillnad!
    Är det en tävling om var och med vem barnen har det bäst och var de lär sig mest? Det skulle jag vilja forska om.
    Kan jag få en drös med ungar, familjer och några förskolor? Sedan kan jag lämna fortlöpande rapporter om hur det går i livet för respektive unge!

• Queenie70
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 21:03:33 följande:
    Självklart är föräldrarna viktigast för sina barn. Men i den här tråden diskuterar vi ju det pedagogiska. Och saargr....din brist på engagemang är nästan skrämmande
    Nej, du sa att föräldrar tycker det är skrämmande att någon annan (förskolepedagoger) är lika viktiga (minst) som föräldrarna. Det är faktiskt skrämmande oproffsigt att säga på det viset. En bra pedagog inser att de aldrig kan ersätta föräldrarna eller nånsin blir viktigare än de. Inte vad det gäller nåt....Sorry, men så är det, och det borde du verkligen veta med din utbildning.
  • enlitenbitkaka
    Queenie70 skrev 2010-04-10 22:50:38 följande:
    Nej, du sa att föräldrar tycker det är skrämmande att någon annan (förskolepedagoger) är lika viktiga (minst) som föräldrarna. Det är faktiskt skrämmande oproffsigt att säga på det viset. En bra pedagog inser att de aldrig kan ersätta föräldrarna eller nånsin blir viktigare än de. Inte vad det gäller nåt....Sorry, men så är det, och det borde du verkligen veta med din utbildning.
    Ja i ett PEDAGOGISKT sammanhang. Det är det vi pratar om i den här tråden. Det du läser in mellan raderna får stå för dig.
  • Queenie70

Jag som aldrig gått på dagis en enda dag i mitt liv...Jisses, det är konstigt att jag ens får på skorna på rätt fot. *spelar banjo med läpparna*

• varmchoklad

26 sidor av kommentarer som jag inte har tid eller lust att plöja igenom.
    Har det framkommit i tråden varför "barnpassning" skulle vara något negativt? Det känns som att det har givits en negativ innebörd i denna tråd att vara "barnvakt" eller "passa barn". När det i själva verket är bland det underbaraste man kan göra. Att få förtroendet från föräldrarna att ta vara på det allra viktigaste i deras liv när de själva är på sina arbeten. Att få se den lilla människan utvecklas och växa. Att få ta ansvar för dem under dagen och se till att de inte skadar sig samt att de får i sig det de behöver.

På mitt barns förskola står fröknarna i en klunga på gården och dricker kaffe och pratar, jag tror inte att de gör några avgörande "obsevrationer" annat än att förhindra att olyckor sker eller att ungarna äter sand och så. Barnen får skapa egna lekar och relationer med varandra och leka ostört.

Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"