Jagsjälv skrev 2010-04-13 16:30:42 följande:
Men Jemima; min son har matte på sin förskola och de sjunger utländska sånger. Enkla fraser på andra språk lär jag honom själv. Att han måste kunna klä sig själv från tidiga år är självklart, för annars tar det lååång tid innan pedagogerna har hunnit få på alla kläderna och sen komma ut. Från ett års ålder får de träna påklädning själva! Dessutom arbetar de med bokstäver och tränar den språkliga medvetenheten (rytm, rim, sätta ihop/dela ord, långa-korta ord) som ligger till grund för läsinlärningen. Så nog 17 lägger de grunden och flera barn kan faktiskt redan läsa i hans grupp. Jag tycker att det bevisar att du inte vet allt om vad de lär i förskolan. Du kanske har erfarenheter från en sämre förskola? Men så skriver du också att förskolan ska ta ettstörre ansvar med inlärningen för de som är där heltid. Det gör dom nog ska du se. Men de har oftast 20 barn i åldern 1-5 år att ta hand om och se till att de får utvecklas och lära på sin nivå. Klart att föräldrarna jobbar mycket nu för tiden, men alla arbetar inte heltid och många är 15h barn. Då finns det (även för heltidarna) så mycket tid kvar i veckan och helgerna att de kan lära sina barn allt det som du skriver att föräldrarna är så himla bra på!!!
Det låter som du haft tur med din förskola, men jag tror inte det är så vanligt!
I vår kommun finns ingen förskola som lär ut språk, och på mina barns förskolor är det inte ens vanlig samling varje dag. Övrig tid är det mest lek och pyssel, ute eller inne.
Vad gäller matte och läsning bad jag särskilt att de skulle stimulera min son lite med den sortens övningar och trots att hans ena förskollärare egentligen var 1-7-lärare och både ville och kunde göra det fanns nästan aldrig tiden, sa hon. Och det förstår jag!
För det du skriver om stora barngrupper mm, det stämmer. Och det är ju det hela diskussionen här handlar om... självklart kan förskolan vara jättepedagogisk
i teorin. Men när det kommer till verkligheten så fungerar det inte riktigt som tanken var... Matte, läsning mm hinns inte med.
Och även om förskolan är riktigt riktigt bra och hinner med dessa saker är det fortfarande inget som bara förskolepersonal kan lära ut, utan det kan
även föräldrarna göra.
Som jag ser det, finns det två sätt:
-Antingen går barnen väldigt mycket i förskolan, och föräldrarna hinner inte lära barnen läsa och räkna. Då är det toppen om förskolan kan göra det!
-Eller så går barnen lite eller inte alls i förskolan, och då kan ju föräldrarna lära barnen själva.
Det
enda jag anser att förskolan är helt outstanding på att göra nu för tiden, är att agera mötesplats mellan barn i ungefär samma ålder. Där kan barnen få kompisar, inte minst inför skolan. Och de kan utvecklas genom att ta efter varandra, och hjälpa varandra.
Som min mans moster brukar säga, hon är nyutbildad förskollärare:
"Vi vuxna kan inte lära barnen nästan nånting. Barn lär sig framför allt genom att se på hur andra barn gör!"