• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Movie Freak
    TwistedSister skrev 2010-04-13 11:47:32 följande:
    Nä nu orkar jag inte längre. Det stavas GENERELLT SETT. Och generellt sett är det ganska ointressant att tjata på om studier som man hört om i andra hand och inte vet vem som utfört eller var man kan få tag på dem. Ta reda på vilka studier det är, länka gärna om de finns tillgängliga på internet. Jag vill ju också läsa dessa studier.
    dessutom är det jävligt intressant att veta vad studier säger i sådana här frågor o den som väljer att vara hemma med sina barn borde vara de som fick ta del av informationen eftersom det är bra att veta inom vilka områden barn som inte går på förskola KAN brista i.

VAd då ta reda på vilka studierna är hur många ggr skall jag säga att jag tagit del av information som min mamma har fått ta del av via sitt jobb o de ständiga kurser hon går på för att ständigt ha den nyaste informationen och utbildningen för att kunna göra sitt jobb.

Hon är special pedagog o de går på föreläsningar o annat var o varannan månad för att hela tiden göra det bästa jobb de kan.

Men som jag sa till en person tidigare när jag får tillfället att fråga henne så skall jag be om en källa. Men lägg ner skit attityden bara för att du tror dig veta bättre.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Movie Freak
    TwistedSister skrev 2010-04-13 11:54:30 följande:
    Jaha så var vi inne på hemskolning nu också. Du råkar inte känna till några studier som visar att hemskolade barn klarar sig sämre i livet eller lär sig mindre än institutionsskolade barn?Och för mig känns det ganska uppenbart att det är skillnad på vuxna och barn, även utan att ha tagit del av några studier i ämnet. Barn har ju ett stort behov av att knyta an och att få vara nära den personen som de knutit an till så mycket som det bara är möjligt. Kan inte tänka mig att vuxna har det behovet på samma sätt.Och nu ska jag bara spekulera men jag TROR att generellt sett är barn mindre stresståliga än vuxna, känsligare för intryck då de inte blivit lika duktiga på att sortera bort än, och jag TROR att en vuxen lättare klarar av att förhålla sig till en stor grupp än ett litet barn.
    du läser det man säger som fan läser bibeln.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • TwistedSister
    Movie Freak skrev 2010-04-13 12:36:29 följande:
    andra hand du får kalla det vad fan du vill, min mamma är utbildad pedagog o det tillhör hennes jobb att veta att ta del av olika resultat o jag litar blint på henne.men läs då för fan studierna i stället för att sitta här o anmär på min stavning som du vet shit om varför den är som den är!
    Men ja jag skulle gärna vilja läsa, därför jag frågar vad det är för studier. Information som man fått av sin mamma är fortfarande information som man fått i andra hand. Jag känner många med pedagogisk utbildning, lärare, förskollärare och specialpedagoger både i närmaste släkten, grannar och vänner. Det gör ju knappast mig till någon expert att jag har människor i min närhet som har den utbildningen/det yrket, även fast vi ofta diskuterar just sånt då jag är väldigt intresserad av det. Jag har iaf aldrig hört dem nämna några sådana åsikter om att hemmabarn generellt sett skulle ligga efter förskolebarn i tex social kompetens, eller att det skulle vara bättre med förskola än att vara hemma.
  • TwistedSister
    Movie Freak skrev 2010-04-13 12:40:41 följande:
    dessutom är det jävligt intressant att veta vad studier säger i sådana här frågor o den som väljer att vara hemma med sina barn borde vara de som fick ta del av informationen eftersom det är bra att veta inom vilka områden barn som inte går på förskola KAN brista i.VAd då ta reda på vilka studierna är hur många ggr skall jag säga att jag tagit del av information som min mamma har fått ta del av via sitt jobb o de ständiga kurser hon går på för att ständigt ha den nyaste informationen och utbildningen för att kunna göra sitt jobb.Hon är special pedagog o de går på föreläsningar o annat var o varannan månad för att hela tiden göra det bästa jobb de kan. Men som jag sa till en person tidigare när jag får tillfället att fråga henne så skall jag be om en källa. Men lägg ner skit attityden bara för att du tror dig veta bättre.
    Men det är INTE intressant att veta vad studier säger om man inte har tillgång till studierna så att man kan veta hur de utförts. Det är det jag försöker säga. Det är ju avgörande för hur man kan tolka resultatet om tex studien utförts på barn där en förälder gjort ett aktivt val att vara hemma med sina barn för att de tror att de själva kan erbjuda den bästa starten i livet, eller om studien gjorts på barn som varit hemma pga andra orsaker som arbetslöshet hos en eller båda föräldrarna tex.

Och nej jag försöker inte påstå att jag vet bäst, jag vet nästan ingenting för att vara ärlig. Men varför skulle jag bara godta det du säger helt utan källa eller bevisning för att "din mamma har sagt..."

Men jag ser nu att jag tagit mig vatten över huvudet att försöka diskutera detta med dig, din mamma är ju trots allt specialpedagog så det är ju knappast sannolikt att du skulle kunna ha fel...
  • Pigeon
    andra hand du får kalla det vad fan du vill, min mamma är utbildad pedagog o det tillhör hennes jobb att veta att ta del av olika resultat o jag litar blint på henne. men läs då för fan studierna i stället för att sitta här o anmär på min stavning som du vet shit om varför den är som den är!
    Du kanske har gått så mycket på dagis att du inte hunnit lära dig stava?   Nä, skojar bara.
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    Movie Freak skrev 2010-04-13 08:59:36 följande:
    varför skall du hålla koll på dina barn helt plötsligt när det gäller detta? misstänker du något? har bvc eller skola sagt något som får dig att fundera över om de har svårt för en specifik sak? annars förstår jag inte varför du tar så illa vid dig eller någon annan här.
    Du skrev ju att det var flera områden de kunde halka efter på, då är det väl självklart att jag blir nyfiken på vilka dessa är, så jag kan se på mina barn och fundera på om det kan stämma i deras fall? Själv har jag inte märkt något, min äldste son kunde enligt BVC på 5½-årskontrollen börja skolan 1 år tidigare om vi ville eftersom han var så försigkommen (enligt dem).
    Movie Freak skrev 2010-04-13 08:59:36 följande:
    Är ni sådana här med allt o alla som rör era barn att om de personer som träder in i era barns liv eller förenignar ex. ÖF kan mer en er eller kan bistå med kunskap, lärande, aktiviteter, omtanke, förståelse för saker o personer så är de inte välkomna?
    Nej inte alls. Det enda jag sagt är pedagogerna i förskolan lär dem ingenting som de inte kan lära sig hemma, av oss. Däremot lär sig barn mycket av att titta på andra barn, det kan vi inte åstakomma här hemma.

Jag skulle faktiskt tvärtom vilja se att man började aktivt lär barnen saker redan i förskolan, viktiga saker som språk, läsning och räkning. Barn i förskoleåldern är extremt emottagliga för att lära sig andra språk. Tänk om man undervisade barnen t.ex från 2-års ålder i engelska genom lekar och andra aktiviteter, där engelskan blandas med svenska. Hade varit jättehäftigt, då skulle jag helt klart kunna tänka mig att låta dem börja förskolan tidigare.

Eller läsning, jag tror att de allra flesta barn kan lära sig läsa i 4-5 årsåldern om de ges möjlighet. Som nu är har föräldrar med barn heltid på dagis inte den tiden att lära dem, där borde förskolan ta ett större ansvar!

För att inte tala om matte. Men matte håller man ju nu på att införa i förskollärarutbildningen, så kanske kan vi se en förbättring så småniongom.

Eftersom nuförtiden de flesta föräldrar jobbar mycket och inte har tid att lära barnen dessa viktiga saker måste förskolan ta över föräldrarnas ansvar på den punkten. Jag skulle 100 ggr hellre se att min yngste son fick lära sig läsa i förskolan än att de övar med honom på att klippa med sax, klä på sig själv, hälla upp i glaset eller vad det nu kan vara.

Klippa med sax och klä på sig lär sig alla för eller senare utan hjälp. Läsa, skriva, räkna och språk lär man sig inte utan hjälp.
  • nollåtta
    Pigeon skrev 2010-04-13 13:33:09 följande:
    Du kanske har gått så mycket på dagis att du inte hunnit lära dig stava?   Nä, skojar bara.
     Hoppas du inte överför din humor till dina barn. Den är vedervärdig och säger mest om dig.
  • Pigeon
    nollåtta skrev 2010-04-13 15:11:20 följande:
     Hoppas du inte överför din humor till dina barn. Den är vedervärdig och säger mest om dig.
    Jaha, vad var det nu som gjorde dig så upprörd?
  • Örnie

Om dagis nu var så avgörande för social kompetens och andra färdigheter, skulle det vara intressant att se en undersökning som bevisar att tidigare generationer (födda fram till 70-talet) har och hade mycket lägre social kompetens och än de som är födda senare och i princip allihop har gått på dagis. 

Eller t ex en undersökning som bevisar att människor som under senare tid har vuxit upp i samhällen där de inte har haft tillgång till dagis i tidig ålder har sämre social kompetens än de som har haft det. T ex har dagis för barn under tre år nästan inte funnits tillgängligt för västtyskar tills för helt nyligen, medan de som har växt upp i DDR, Sverige och Frankrike i princip allihop har gått på dagis i den åldern. 
    Men även utan undersökning skulle jag vilja påstå att jag inte har sett att icke-dagisbarn har brister på det området jämfört med med f d dagisbarn. Barn i alla tider har klarat sig bra utan tidig dagisinskolning. Det betyder ju inte att dagis måste vara dåligt - bara att det inte måste vara bättre än en uppväxt hemma.
    Dagis är bra som barnpassning för barn till föräldrar som vill och måste arbeta utanför hemmet och väldigt bra för barn som inte får tillräcklig stimulans hemma. Såna föräldrahem har det alltid funnits, men de är knappast i majoritet.
  • Jagsjälv

Men Jemima; min son har matte på sin förskola och de sjunger utländska sånger. Enkla fraser på andra språk lär jag honom själv. Att han måste kunna klä sig själv från tidiga år är självklart, för annars tar det lååång tid innan pedagogerna har hunnit få på alla kläderna och sen komma ut. Från ett års ålder får de träna påklädning själva! Dessutom arbetar de med bokstäver och tränar den språkliga medvetenheten (rytm, rim, sätta ihop/dela ord, långa-korta ord) som ligger till grund för läsinlärningen. Så nog 17 lägger de grunden och flera barn kan faktiskt redan läsa i hans grupp.
    Jag tycker att det bevisar att du inte vet allt om vad de lär i förskolan. Du kanske har erfarenheter från en sämre förskola?

Men så skriver du också att förskolan ska ta ettstörre ansvar med inlärningen för de som är där heltid. Det gör dom nog ska du se. Men de har oftast 20 barn i åldern 1-5 år att ta hand om och se till att de får utvecklas och lära på sin nivå. Klart att föräldrarna jobbar mycket nu för tiden, men alla arbetar inte heltid och många är 15h barn. Då finns det (även för heltidarna) så mycket tid kvar i veckan och helgerna att de kan lära sina barn allt det som du skriver att föräldrarna är så himla bra på!!!

• Pigeon
    Jagsjälv skrev 2010-04-13 16:30:42 följande:
    Men Jemima; min son har matte på sin förskola och de sjunger utländska sånger. Enkla fraser på andra språk lär jag honom själv. Att han måste kunna klä sig själv från tidiga år är självklart, för annars tar det lååång tid innan pedagogerna har hunnit få på alla kläderna och sen komma ut. Från ett års ålder får de träna påklädning själva! Dessutom arbetar de med bokstäver och tränar den språkliga medvetenheten (rytm, rim, sätta ihop/dela ord, långa-korta ord) som ligger till grund för läsinlärningen. Så nog 17 lägger de grunden och flera barn kan faktiskt redan läsa i hans grupp. Jag tycker att det bevisar att du inte vet allt om vad de lär i förskolan. Du kanske har erfarenheter från en sämre förskola? Men så skriver du också att förskolan ska ta ettstörre ansvar med inlärningen för de som är där heltid. Det gör dom nog ska du se. Men de har oftast 20 barn i åldern 1-5 år att ta hand om och se till att de får utvecklas och lära på sin nivå. Klart att föräldrarna jobbar mycket nu för tiden, men alla arbetar inte heltid och många är 15h barn. Då finns det (även för heltidarna) så mycket tid kvar i veckan och helgerna att de kan lära sina barn allt det som du skriver att föräldrarna är så himla bra på!!!
    Det låter som du haft tur med din förskola, men jag tror inte det är så vanligt!
    I vår kommun finns ingen förskola som lär ut språk, och på mina barns förskolor är det inte ens vanlig samling varje dag. Övrig tid är det mest lek och pyssel, ute eller inne.
    Vad gäller matte och läsning bad jag särskilt att de skulle stimulera min son lite med den sortens övningar och trots att hans ena förskollärare egentligen var 1-7-lärare och både ville och kunde göra det fanns nästan aldrig tiden, sa hon. Och det förstår jag!
    För det du skriver om stora barngrupper mm, det stämmer. Och det är ju det hela diskussionen här handlar om... självklart kan förskolan vara jättepedagogisk i teorin. Men när det kommer till verkligheten så fungerar det inte riktigt som tanken var... Matte, läsning mm hinns inte med.

Och även om förskolan är riktigt riktigt bra och hinner med dessa saker är det fortfarande inget som bara förskolepersonal kan lära ut, utan det kan även föräldrarna göra.

Som jag ser det, finns det två sätt:
    -Antingen går barnen väldigt mycket i förskolan, och föräldrarna hinner inte lära barnen läsa och räkna. Då är det toppen om förskolan kan göra det!
    -Eller så går barnen lite eller inte alls i förskolan, och då kan ju föräldrarna lära barnen själva.

Det enda jag anser att förskolan är helt outstanding på att göra nu för tiden, är att agera mötesplats mellan barn i ungefär samma ålder. Där kan barnen få kompisar, inte minst inför skolan. Och de kan utvecklas genom att ta efter varandra, och hjälpa varandra.
    Som min mans moster brukar säga, hon är nyutbildad förskollärare: "Vi vuxna kan inte lära barnen nästan nånting. Barn lär sig framför allt genom att se på hur andra barn gör!"
  • Jagsjälv

Vi kan ta hästen till vattnet men dricka måste den göra själv...

Jag är väldigt nöjd med sonens förskola och du verkar ha otur. Mkt tråkigt!
    Pedagogerna på sonens förskola är fantastiska och drivande i sin verksamhet. Synd att inte alla kan få ha det så...

• Pigeon
    Jagsjälv skrev 2010-04-13 19:18:26 följande:
    Vi kan ta hästen till vattnet men dricka måste den göra själv... Jag är väldigt nöjd med sonens förskola och du verkar ha otur. Mkt tråkigt! Pedagogerna på sonens förskola är fantastiska och drivande i sin verksamhet. Synd att inte alla kan få ha det så...
    Helt sant! Det där med hästen menar jag.  
  • Queenie70
    andra hand du får kalla det vad fan du vill, min mamma är utbildad pedagog o det tillhör hennes jobb att veta att ta del av olika resultat o jag litar blint på henne.men läs då för fan studierna i stället för att sitta här o anmär på min stavning som du vet shit om varför den är som den är!
    Uj...Hoppas det inte är sånt här socialt beteende som lärs ut på dagis...
  • Magrat
    Pigeon skrev 2010-04-13 13:45:11 följande:
    Eller läsning, jag tror att de allra flesta barn kan lära sig läsa i 4-5 årsåldern om de ges möjlighet. Som nu är har föräldrar med barn heltid på dagis inte den tiden att lära dem, där borde förskolan ta ett större ansvar!
    Det tar inte många minuter per dag att få en 4-åring att börja läsa (om de är intresserade). Enkelt att fixa hemma även om man jobbar heltid.

http://www.tidiglasgladje.se/ragnhild.htm 
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/blojbarn-lar-sig-lasa_194523.svd 
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • oOLillaJagOo

Nu är det ju som så att vår (förskollärares) uppgift inte är "barnpassning", självklart är barnen på förskolan för att föräldrarna jobbar, så visst kan man se det som en sorts barnpassning om man nu vill dra det så. MEN, förskolan har en läroplan att följa, precis som skolan.

Vad har ni för syn på förskolan och dess uppgift? Ser ni det verkligen bara som en sorts barnpassning? Jag tycker det är jättetråkigt att läsa detta då det verkar som att ni inte ser någon nytta med förskolan, mer än att ni kan lämna era barn där så att ni själva kan jobba.

Jag har läst 4 år på högskolan för att "passa era barn"...

:(

• M Y L F
    oOangelicaOo skrev 2010-04-16 16:16:55 följande:
    Nu är det ju som så att vår (förskollärares) uppgift inte är "barnpassning", självklart är barnen på förskolan för att föräldrarna jobbar, så visst kan man se det som en sorts barnpassning om man nu vill dra det så. MEN, förskolan har en läroplan att följa, precis som skolan. Vad har ni för syn på förskolan och dess uppgift? Ser ni det verkligen bara som en sorts barnpassning? Jag tycker det är jättetråkigt att läsa detta då det verkar som att ni inte ser någon nytta med förskolan, mer än att ni kan lämna era barn där så att ni själva kan jobba. Jag har läst 4 år på högskolan för att "passa era barn"... :(
    Fast de flesta tycker inte att det bara är en förvarings plats. Men för oss som jobbar så kan man ju säga att vi behöver ju platsen först och främst för att ha någon som tar hand om våra barn. Sedan har vi ju turen att verksamheten innehåller mer än bara passning av barn.
    Jag tycker att förskolan är en jättebra plats, men om det var så att man hade valet att fler föräldrar hade kunnat vara hemma länge med sina barn så hade ju inte behovet av förskolor varit lika stort. Många hade nog valt att vara hemma mer och då hux flux hade gårdarna kryllat av barn igen. 
    En del till och med hävdar att barn måste och verkligen behöver förskolan och där håller inte jag med. Men jag håller med om att barn utvecklas fortare på förskolan och kanske lär sig saker där som man inte lär sig hemma, men jag tror ju att barn som varit hemma kommer ikapp när de väl börjar skolan.
  • msmalin

men förkskola ska inte ta över skolans roll. givetvis så främjar man de barn som vill/är redo med läsning o skrivning. o på förskolan jag jobbar o andra i kommunen så använnder vi matte. både om former ( som är matte) o enkel räkning med mattelådor o matte båt finns jätte mycket material. det finns språkförkolor o många förskolor sjunger inte bara på svenska utan tar in lite andra sånger med andra språk. i förskolorna idag är det vanligt med flerspråkiga barn. något som oxå blir vanligar o vanligare är att man använde takk eller tecken som stöd i förkolorna. det finns många fördelar med förskola då den är pedagogisk o inte "barnförvaring" som vissa tror

Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"