• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Pigeon
    nollåtta skrev 2010-04-10 19:14:33 följande:
     För din information har jag barn, vad det nu har för betydelse? Att försöka knäppa mig på näsan lyckas inte speciellt bra förstår du.
    Det förvånar mig att höra, fast ändå inte. Jag är ju medveten om att det finns föräldrar som inte vågar lita tillräckligt på sin egen förmåga och tror att enbart personer med utbildning klarar att ge barnet en bra start i livet. Fast du var ju förskollärare, så då kanske du klarar att sköta om dina egna barn trots allt.
    Här kan man visst skriva något.
  • Queenie70
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 17:34:31 följande:
    Men lägg ner. Man utbildas inte alls på det sätter. Vi läser i 3.5år, vi lär oss olika metoder, vi lär oss hur man arbetar pedagogiskt med olika metoder, hur man stärker barnen genom olika metoder osv osv. Vi lär oss inte hur man byter blöja på bästa sätt, vi lär oss int ehur man får barn att sluta bråka, vi lär oss inte hur man får 20barn att vara tysta samtidigt osv.
    Exakt. Det ni får lära er är helt nödvändiga kunskaper i den miljön och under de omständigheterna, just för att det inte bara ska bli förvaring när föräldrar måste jobba och ha barnen på dagis. Men detta innehåll som nu finns på dagiset (som är bra) är ju för att uppväga det som är negativt och minska skadan som annars skulle uppkomma genom att vara borta från hemmet och föräldrarna så många timmar om dagen.
  • Pigeon
    Queenie70 skrev 2010-04-10 19:32:07 följande:
    Det är faktiskt rätt bissart att på fullt allvar inbillar dig att du som pedagog på dagis är lika viktig (eller viktigare) än föräldrarna. Vet inte ens hur jag ska bemöta det. Är helt paff över detta storhetsvansinne
    Jag tror dock inte det är ett särskilt vanligt synsätt bland förskolepersonal ute i arbetslivet. Som tur är.
  • Pigeon
    Queenie70 skrev 2010-04-10 19:37:56 följande:
    Exakt. Det ni får lära er är helt nödvändiga kunskaper i den miljön och under de omständigheterna, just för att det inte bara ska bli förvaring när föräldrar måste jobba och ha barnen på dagis. Men detta innehåll som nu finns på dagiset (som är bra) är ju för att uppväga det som är negativt och minska skadan som annars skulle uppkomma genom att vara borta från hemmet och föräldrarna så många timmar om dagen.
    Håller helt med.
  • BlommyNess12
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 21:03:33 följande:
    Självklart är föräldrarna viktigast för sina barn. Men i den här tråden diskuterar vi ju det pedagogiska. Och saargr....din brist på engagemang är nästan skrämmande
    Jag tycker det är skrämmande att mänskligheten har överlevt så länge utan dagis! Hur kunde barnen träna upp sin finmotorik på 1700-talet när det inte fanns några pedagoger som läst på högskola?
    Oh no, oh no.
  • Pigeon
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 21:03:33 följande:
    Självklart är föräldrarna viktigast för sina barn. Men i den här tråden diskuterar vi ju det pedagogiska. Och saargr....din brist på engagemang är nästan skrämmande
    Fast ingen har väl sagt att förskolan är opedagogisk? Alla är väl överens om att personalen har en pedagogisk utbildning och att det är bra?

Det som åtminstone jag vänder mig emot i frågan är huruvida barnen måste ha pedagogiken från förskolan för att senare klara sig i skolan. Och huruvida pedagogerna lär barnen viktiga saker som de inte kan lära sig hemma eller tillsammans med andra barn t.ex grannkompisar.

Själva valde vi förskola till våra äldsta barn från 4 års ålder endast för att de skulle få fler kompisar då det tyvärr inte bor så många jämnåriga häromkring. Och lillkillen som är 3,5 år fick börja nu i januari för att jag skulle börja studera. Dvs barnpassning. Plus att det såklart är roligt för honom att få leka med jämnåriga och även yngre barn, hans som är minst i syskonskaran är ju inte van vid det.
  • Pigeon
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 21:10:31 följande:
    Jag tycker det är skrämmande att mänskligheten har överlevt så länge utan dagis! Hur kunde barnen träna upp sin finmotorik på 1700-talet när det inte fanns några pedagoger som läst på högskola? Oh no, oh no.
    *asg!*   Ja det är en bra fråga. Men saxar var väl inte uppfunna än på den tiden, så det kanske räckte med att barnen fick lära sig dra en plog?
  • Jagsjälv

Stå på gården - observationer. Påklädning - pedagogiskt, man "pratar på kläderna" , torkskåpet kan de större barnen hänga in i själva mm mm . Hela dagen är pedagogisk om man bara har den inställningen. Den där lilla korta samlingen är bara en liten droppe i havet av pedagigiskt tänk! Föräldrar och pedagoger är viktiga på olika sätt!

• BlommyNess12
    Pigeon skrev 2010-04-10 21:12:04 följande:
    *asg!*   Ja det är en bra fråga. Men saxar var väl inte uppfunna än på den tiden, så det kanske räckte med att barnen fick lära sig dra en plog?
    Ja, virkning var säkert poppis på den tiden innan barnen fick lära sig använda kritor, pennor, saxar och pärlplattor.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"