• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • rasajj
    varmchoklad skrev 2010-04-10 23:03:35 följande:
    26 sidor av kommentarer som jag inte har tid eller lust att plöja igenom.Har det framkommit i tråden varför "barnpassning" skulle vara något negativt? Det känns som att det har givits en negativ innebörd i denna tråd att vara "barnvakt" eller "passa barn". När det i själva verket är bland det underbaraste man kan göra. Att få förtroendet från föräldrarna att ta vara på det allra viktigaste i deras liv när de själva är på sina arbeten. Att få se den lilla människan utvecklas och växa. Att få ta ansvar för dem under dagen och se till att de inte skadar sig samt att de får i sig det de behöver.På mitt barns förskola står fröknarna i en klunga på gården och dricker kaffe och pratar, jag tror inte att de gör några avgörande "obsevrationer" annat än att förhindra att olyckor sker eller att ungarna äter sand och så. Barnen får skapa egna lekar och relationer med varandra och leka ostört.
    Det verkar som att pedagogerna inte vill att det arbete de utfor ska kallas 'barnpassning'.

Jag tycker ocksa att det ar synd att det ses negativt. Sarskillt att det ar de sjalva som gor det till nagot negativt.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • enlitenbitkaka
    Queenie70 skrev 2010-04-10 22:52:53 följande:
    Jag som aldrig gått på dagis en enda dag i mitt liv...Jisses, det är konstigt att jag ens får på skorna på rätt fot. *spelar banjo med läpparna*
    Gör dig löjlig över det du :) Men det förändrar fortfarande inte hur det är. Jag är fast i min åsikt men har ingen större lust att diskutera med någon som medvetet feltolkar det skrivna ordet.
  • Queenie70
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 22:52:47 följande:
    Ja i ett PEDAGOGISKT sammanhang. Det är det vi pratar om i den här tråden. Det du läser in mellan raderna får stå för dig.
    Jo, jag hör dig och faktum kvarstår fortfarande att föräldrar är milsvida viktigare i alla sammanhang även pedagogiska än vad en betald personal nånsin är. Därmed inte sagt att personalen inte gör ett bra jobb.

Om pedagogiken eller nåt annat inte fungerar hemma så lär det bli problem för ungen hur mycket dagis han än går på och tvärtom.
  • Queenie70
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 23:06:23 följande:
    Gör dig löjlig över det du :) Men det förändrar fortfarande inte hur det är. Jag är fast i min åsikt men har ingen större lust att diskutera med någon som medvetet feltolkar det skrivna ordet.
    Eller är det att du inte kan argumentera för din sak och utveckla det du skriver kanske? Jag har ställt konkreta frågor till dig, men får bara till svar att det är din åsikt....
  • enlitenbitkaka
    Queenie70 skrev 2010-04-10 23:08:13 följande:
    Eller är det att du inte kan argumentera för din sak och utveckla det du skriver kanske? Jag har ställt konkreta frågor till dig, men får bara till svar att det är din åsikt....
    Jag har icke sett några konkreta frågor från din sida, bara hån och eviga försök att förminska min åsikt. Är det så hemskt att inse att alla inte tycker likadant? :) jag förminskar ingen förälders roll - de är viktigast för sina barn. Men när det gäller det pedagogiska har de oftast inte kunskapen eller alla verktyg som krävs för maximal effekt.

Och sluta med den där klyshan - att man drar sig ut en diskussion enbart pga att argumenten tryter.
  • Queenie70

Jag har förstått att du på allvar tror att de flesta föräldrar inte förmår att ge sina barn adekvat pedagogik och det är givetvis trams. Anledningen till att det behövs pedagogik på dagis är ju att de flesta föräldrar arbetar och missar stora delar av sina barns dagar, där någon annan behöver kliva in och fylla hålet efter föräldern när det gäller saker som trygghet, stimulans och pedagogik. Det är alltså så att ni som pedagoger tar över den rollen som föräldern själv annars skulle ha tagit och klarat av galant i de allra flesta fall. Du har missförstått dina arbetsuppgifter om du tror att dagis har pedagogisk verksamhet för att den normala föräldern inte klarar av det.

• rasajj
    Queenie70 skrev 2010-04-10 23:19:46 följande:
    Jag har förstått att du på allvar tror att de flesta föräldrar inte förmår att ge sina barn adekvat pedagogik och det är givetvis trams. Anledningen till att det behövs pedagogik på dagis är ju att de flesta föräldrar arbetar och missar stora delar av sina barns dagar, där någon annan behöver kliva in och fylla hålet efter föräldern när det gäller saker som trygghet, stimulans och pedagogik. Det är alltså så att ni som pedagoger tar över den rollen som föräldern själv annars skulle ha tagit och klarat av galant i de allra flesta fall. Du har missförstått dina arbetsuppgifter om du tror att dagis har pedagogisk verksamhet för att den normala föräldern inte klarar av det.
    Kunde inte ha sagt det battre sjalv!!

Sjalvklart klarar normalforaldern av precis samma saker som den hogskoleutbildade pedagogen.

De kanske inte har alla termer klara for sig, eller har satt upp en fin undervisningsplan, men de gor anda exakt samma saker, med exakt samma resultat.

Men vad ar viktigast? Att pedagogen kan forklara vad och varfor den utfor nagot, eller att barnet far ta del av aktiviteten?
  • enlitenbitkaka

Men Gud, du vill bara inte förstå?

PEDAGOGER är bättre på att arbetat pedagogiskt med barn än föräldrar utan pedagogisk utbildning. Därmed inte sagt att föräldrarna är urdåliga på det. Bara det att pedagogerna är bättre på det då de har verktygen.

Och du allra minst talar om för mig vad min "uppgift" är. Jag vet vad mitt yrke går ut på.

Och nu ska jag sova. För att jag är trött. Inte för att jag inte har fler argument.

• rasajj
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 23:24:13 följande:
    Men Gud, du vill bara inte förstå?PEDAGOGER är bättre på att arbetat pedagogiskt med barn än föräldrar utan pedagogisk utbildning. Därmed inte sagt att föräldrarna är urdåliga på det. Bara det att pedagogerna är bättre på det då de har verktygen. Och du allra minst talar om för mig vad min "uppgift" är. Jag vet vad mitt yrke går ut på. Och nu ska jag sova. För att jag är trött. Inte för att jag inte har fler argument.
    Nej, pedagoger ar inte 'battre' an, utan har det bara som arbetsuppgift att. De har lart sig terminologin runt det pedagogiska, men aven en icke utbildad person kan utfora exakt samma uppgift med exakt samma resultat. Fast kanske inte beskriva i nan rapport om vad slutsatsen blev.

Men det ar ju heller inget viktigt i sammanhanget.
  • Queenie70
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-10 23:24:13 följande:
    Men Gud, du vill bara inte förstå?PEDAGOGER är bättre på att arbetat pedagogiskt med barn än föräldrar utan pedagogisk utbildning. Därmed inte sagt att föräldrarna är urdåliga på det. Bara det att pedagogerna är bättre på det då de har verktygen. Och du allra minst talar om för mig vad min "uppgift" är. Jag vet vad mitt yrke går ut på. Och nu ska jag sova. För att jag är trött. Inte för att jag inte har fler argument.
    Nej, föräldrar gör exakt samma saker som pedagoger, fast de har inte möjlighet att göra det 8-10 timmar om dagen. Dessutom har det även ett egenvärde om pedagogiken kommer från en förälder, som är den främsta förebilden för barnet. Nu är det ju inte möjligt för de flesta som måste arbeta och försörja sig, därmed blir det superviktigt att man har bra pedagoger och bra verksamhet på dagis så att barnet ska slippa gå miste om det som han skulle ha fått i hemmet. Ett minus blir det ju dock att det utförs av tanter (oftast) som inte har någon egentlig känslomässig bindning till barnet.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"