• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Joual
    Ts Mamma skrev 2010-04-13 10:52:02 följande:
    Så tycker jag det låter helt okej, dels för att flera val finns men ocså för att gästerna inte behöver sitta och känna shit, nej öppna inte min present, jag som bara la i 200:- och alla andr ahar lagt 500000:-, överdrivet men du förstår säkert... En smart ide!
    Tack

Vi vet än idag inte vilka som bidrog ekonomiskt, eftersom de flesta gästerna som gav pengar satte in dem anonymt på kontot. Vi har inte heller något intresse av att veta det. Däremot var det kul att i princip alla tog med sig ett fint grattiskort!

Som kuriosa kan jag nämna att om man tar den summan som sattes in på kontot och delar den med antalet gäster så landade den någonstans i trakterna 200-250 kr. Överraskande mycket, tyckte vi. I vilket fall som helst kändes det bra att vi valde en lösning som inte hindrade någon från att komma på bröllopet av ekonomiska skäl, och ändå fick vi ett oväntat stort bidrag till festen!
  • Anonym
    Movie Freak skrev 2010-04-13 10:31:06 följande:
    500 kr är en jävla massa pengar när man inte har ngr. med 500 kr kan jag köpa blöjor för 2 månader, eller husmanskost middagsmat som räcker i 2 veckor. Så för den som har det dåligt med pengar är det inte lite pengar. o som någon sa ditt inlägg säger mer om dig en dina gäster.
    Då har du inte råd att köpa en present heller! Varför ens bemöda sig att gå på ett bröllop då? 
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 11:03:45 följande:
    Då har du inte råd att köpa en present heller! Varför ens bemöda sig att gå på ett bröllop då? 
    Måste man ha med sig present för att få gå på bröllop? Om jag nu skulle gifta mig vilket inte lär ske så skulle jag ju vilja bjuda mina vänner för att jag ville att dom skulle komma. Inte för att jag ville ha presenter från dem.
  • nericia77

det e många som önskar sig pengar nu för tiden. o jag tycker inte det e nå fel, men om man fixar bröllop o sen vill ha en viss summa. då e det fel tycker jag för då kräver man att folk ska betala och att man ska få nått, o om man inte har råd att ha ett bröllop i en viss prisklass, då får man gå ner o sen önska sig pengar, för då är det inget krav.

men som sagt alla tycker olika så e det. o önskar sig paret en viss summa pengar ja då e det bara o gilla läget. för de vill ju ha det så, o vill man inte gå med på det, ja då tackar man nej till bröllopet inte svårare än så

• Anonym (ej snål)
    Anonym skrev 2010-04-13 11:03:45 följande:
    Nej, det är väl så att det skulle vara många som dissade ett sånt bröllop. Jag skulle aldrig ha mage att ta "betalt" av mina gäster. Då kan man lika väl strunta i att ha kalas.
    Självklart skall fattiga Ellen kunna komma också om man gillar henne, och inte bara rika Sture för att han har pengar!
    Det viktigaste är ju att man träffas och får dela en sådan viktig dag med vänner och släktingar!
    Dessutom är det ofta stora uppoffringar många har fått gjort för att komma till festen. Kanske har de tagit ledigt från jobbet för de har lång väg att resa, dyr resa, flygbiljetter, taxi, hotellkostnader mm. Bara att göra det för "VÅR" skull är ju vansinnigt hedrande!
  • fabri

Vi gjorde så att vi inte hade någon specifik önskelista. Vi skrev i inbjudan något om att om ni vill ge presenter tala med vår värdinna och så hennes telefon och mail. Hon förklarade att vi såklart inte behövde ha några presenter men om man vill ge blir vi jätteglada. Vill man ge och inte har någon bra idé så kunde man sätta in pengar (valfri summa) på hennes konto, som ett bidrag till möbler eftersom vi snart skulle flytta till hus. Sedan fick vi den totala summan och ett fint grattiskort min svärmor målat med namn på alla de som gav oss bidrag. Ingen på festen (vi inkluderade) visste då vem som gav vad.

På så sätt kunde alla som ville ge valfri summa utan att behöva känna att man "måste" ge något minsta belopp. Det var viktigt eftersom en del av våra gäster hade resa, boende och så som kostade pengar (även om vi försökte fixa övernattning till vissa av våra gäster). Dessutom behövde de inte diskutera med oss.

• Anonym (katta)

Har bara läst ts.

Min syster och hennes man önskade sig också bidrag till bröllopsresan i första hand. De fick vanliga presenter också, och var lika glada för dem. Det varierade ganska mycket hur mycket de fick av olika personer. Den närmaste familjen gav mer än kompisar. Om du jobbar i en presentaffär så har jag följande förslag: Ge dem en rolig sparbössa och lägg ner en symbolisk slant i den. Då har de någonstans att förvara pengarna de får tills de ska ut och resa, och samtidigt är spargrisen ett minne de har kvar efteråt.

• Anonym

Tack för att ni tar er tid att svara. Många bra tips.

• Anonym (pop)
    Oneesan skrev 2010-04-12 20:35:13 följande:
    Ni behöver ju inte ge något kuvert utan kan skoja till gåvan lite. När vi gifte oss så fick vi pengar av min barndomskompis och hon hade rullat ihop 20-lappar och knutit ett band runt varje, det hela låg i en ask. Kanske kan ni ge en liten spargris med en massa enkronor eller tior. På så sätt visar det att ni ansträngt er och beloppet blir mindre viktigt. Om brudparet står och jämför gåvornas värde så är det fruktansvärt ofint.
    Detta tycker jag var en god idé. Ge en korg med lite "förbrukningsvaror" och gör något kul (som ovanstående ger exempel på) av den lite mindre summa som ni tänkt att ge. Det blir toppen!
  • Anonym (Lycklig fru)

Om man inte ä så bra vänner längre så behöver man inte tacka ja till bröllopet. Om brudparet önskar sig pengar så  varför inte ge det? Varför ska man ge en vas eller vad det nu man väljer och bara för att ge? Man ger väl bort en present för att gläja någon, eller? Brudparet kanske vill åka på någon härlig resa istället för att ha massor med onödiga grejer/saker som man faktisk får av många.
    Sen så bjuder man väl sina nära, kära och vänner som vet vad man uppskattar och behöver och kanske vill ha som minne av den stora dagen.
    Men du som skrev inlägget verkar ju inte så glad över inbjudan så låt bli och gå helt enkelt, det mår du säkert bättre av.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.