• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:39:38 följande:
    Det handlar inte om att jag inte "kan tänka själv" för det kan jag. Jag tänker bara på ett annat sätt än vad du gör.
    Jo visst men du hänvisade till att affärerna minsann inte har klänningar hängda på manssidan som om det var något slags bevis för att det är så det ska vara...
  • KRSn
    linas fina skrev 2010-04-15 19:42:08 följande:
    Vore intressant att någon gång höra en logisk, rimlig förklaring till det. Inte bara: så ska det vara, det är min åsikt.  Jag kan absolut acceptera att man har olika åsikter i en fråga, men då vill jag ändå förstå resonemanget och att det på något sätt är logiskt.
    Jag tycker det är logiskt nog. Min pojk bär inte klänning för att det är ett tjejplagg.
    Min dotter skulle inte bära väst, fluga och kavaj heller. För det är killplagg.

Om det senare i livet väljer att bära detta, och med senare menar jag 18 och uppåt, så får de givetvis göra det för då är de gamla nog att förstå att det egentligen inte är menat på det viset från början.
  • Kajak

Ville T ha klänning så är det ok för mig.
    Han får säga till om han vill ha en.

Men jag vet att min man skulle svimma (överdriver så klart) för han har alltid sagt att han ska göra honom till en rikitg karl för han är ensam pojke i syskonskara...
    och att han måste ge T självförtroende och förståelse att han är av det manlig könet om T skulle bli förvirrad... jaa han sa många saker som åkte rakt ut så jag minns inte riktigt
    Så klart skojade han när han sa det. Han acceptera om T trivas med rosa eller mer tjejig stil eller bli gay.

• KRSn
    linas fina skrev 2010-04-15 19:43:44 följande:
    Jo visst men du hänvisade till att affärerna minsann inte har klänningar hängda på manssidan som om det var något slags bevis för att det är så det ska vara...
    Är det inte det då? Det är ingen lag, men det är ju på så sätt bevisat att klänningar inte är till för killar.
  • Plutteli
    KRSn skrev 2010-04-15 19:25:01 följande:
    Min son hade inte fått gå runt i "vardagsklänning". Möjligtvis pippiklänning och sånt när de leker hemma. Gå in på vilken sida som helst som säljer kläder och hitta "tjej/dam" och "kille/man" Inte fan hittar man klädesplagget "klänning" under "kille/man" ? Likadant är det i affärerna. Anledning? Killar är inte menade att bära klänning, trots att de en gång för lääänge sedan gjorde det.
    Fast nu har du fel så det sjunger om det! Mer eller mindre ALLA de stora modehusen har lanserat klänningar för män inför sommaren, samt kjolar och tunikor! Så om ikoner som Gucci och Versaci mfl. anser att män kan ha klänning är det nog inte långt bort innan det kommer hänga klänningar bland killkläderna

F.ö finns det ett flertal barnklädesbutiker som öht inte har indelning i kön utan bara kläder rakt upp och ner..
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:46:22 följande:
    Jag tycker det är logiskt nog. Min pojk bär inte klänning för att det är ett tjejplagg. Min dotter skulle inte bära väst, fluga och kavaj heller. För det är killplagg. Om det senare i livet väljer att bära detta, och med senare menar jag 18 och uppåt, så får de givetvis göra det för då är de gamla nog att förstå att det egentligen inte är menat på det viset från början.
    Njae jag vet inte om det är så jättelogiskt. Rent konkret vad hindrar att en kille har en klänning?  
    Känner du lika för yrken också? Att en kille inte bör ta arbete som sjuksköterska och lärare, något som är traditionellt kvinnligt?
    Tycker du det var synd att några "jobbiga" fruntimmer såg till att det blev okej för kvinnor att bära ett mansplagg för x antal år sedan? Jag tänker på byxor.
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:47:29 följande:
    Är det inte det då? Det är ingen lag, men det är ju på så sätt bevisat att klänningar inte är till för killar.
    Skulle nog inte vilja påstå att affärernas val av hängning bevisar någonting. 
  • Sorbus
    Plutteli skrev 2010-04-15 19:51:16 följande:
    Fast nu har du fel så det sjunger om det! Mer eller mindre ALLA de stora modehusen har lanserat klänningar för män inför sommaren, samt kjolar och tunikor! Så om ikoner som Gucci och Versaci mfl. anser att män kan ha klänning är det nog inte långt bort innan det kommer hänga klänningar bland killkläderna F.ö finns det ett flertal barnklädesbutiker som öht inte har indelning i kön utan bara kläder rakt upp och ner..
    Precis. I vår ska männen bära kjol. Kjol för män finns bla på HM

hd.se/mer/2010/04/12/i-var-ska-mannen-bara-kjol/
  • Vasen

Javisst får han ha klänning. Snart fem år. Sonen har ett par mer utklädningsklänningar, Pippi och prinsessa. Sen fick han ärva några mycket fina sommarklänningar av sina kusiner i samband med att han fick ärva lite andra kläder som den gemensamma mormorn har sytt. Han hade dom dagligen förra sommaren och han lär ha dom i sommar med för han har inte vuxit så mycket.

Han är fullt medveten om att pojkar inte förväntas ha klänning, och påpekar ibland när vi är ute och handlar att klänningarna i affärerna är bara för tjejer. Men klänningarna hemma i byrålådan är till för honom, så han gör någonslags skillnad, jag fattar inte riktigt vad för skillnad bara.

Svar på tråden Pojke vill ha en klänning