• niiile

Pojke vill ha en klänning

En tre (3) - fyra (4) årig pojkes kommer underfund med att han vill prova att ha klänning, en speciell klänning som är "jätte fin".

Från butik till butik vandrar den lilla, han frågar artigt och snällt butikens personal efter klänningen - den som finns i hans drömmar.

Äntligen kommer vi till rätt butik och en klänning i passande storlek finns. Barnet hinner knappt betala klänningen förens den sitter på :) en nöjd och belåten unge som vill visa allt och alla sin nya fina klänning.

Hur tänker du kring att ditt barn bär detta efterlängtade och fina plagg? Hur agerar du, får barnet ha plagget eller ej?

Aktuella klänningar i vår familj;
    Pippi Långstrump - gul, prickar, hästen och pippi.
    Bamse - grön, lilleskutt,hunden och katten Jansson

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojke vill ha en klänning
  • hallencreutz89
    sessessa skrev 2010-04-21 10:34:04 följande:
    Roligt att 87% röstat att deras söner får ha klänning om de vill, men ändå ser man så sällan pojkar i klänning
    deras pojkar kanske inte har bett om att få ha det
  • niiile

Min son bär klänning då och då för att han tycker att dem är "jättefina!!" :) På stan, på förskolan och hemma. Han får positiv respons från omgivningen bortsett från hans egna pappa.

• Lillsnufflan

Ja, självklart får pojken ha klänningen.

I den åldern tyckte jag inte det var särskilt svårt. Min son fick ha på sig precis vad han ville. Lite knepigare var det när han kom upp i 6-årsåldern. Vår grabb råkar vara väldigt förtjust i rosa och glitter och ville gärna ha såna kläder. Problemet är att de ofta är utpräglat flickiga och jag visste ju att de andra killarna skulle reta honom om han hade på sig sånt i skolan. När jag någon enstaka gång lyckades hitta glitter eller rosa på pojkkläder köpte jag en hel hög likadana i ett par olika storlekar så att det skulle räcka ett tag. Jag löste problemet med de lite väl flickiga kläderna med att låta sonen köpa en del men använda dem som finkläder. Jag lät honom ha dem på släktkalas och liknande, men inte i skolan. Då fick han bekräftelse i känsla av att de var extra fina men han behövde inte bli mobbad.

Nu är han nio och har själv en känsla av vad som passar sig bland kompisarna och han vill inte längre ha rosa volangklänningar med glittriga enhärningar. Men han gillar fortfarande rosa och glitter och köper gärna det när det finns i mer "manliga" versioner.

• alltärredanupptagetju

Min son får ha vilka kläder han vill (så länge de är någotsånär anpassade till väder och situation). Däremot vill han, pga andra föräldrars trångsynta uppfostran av sina barn (?), inte ha t.ex. klänning längre. Sonen är ganska blyg och vågar inte säga emot, så när någon annan på förskolan säger att klänning, färgen rosa, hårklämmor, halsband osv. (listan verkar kunna göras oändlig!?) bara är för tjejer, vågar han inte använda det mer. Vi pratar mycket om orimligheten i att t.ex. färger och klädesplagg skulle kunna vara könsbestämda och sonen är helt med på det, men han vågar helt enkelt inte, eftersom han är rädd att bli ifrågasatt av sina kompisar!

Jag har väldigt svårt att förstå hur man som förälder kan låta sitt barn få uppfattningen att vissa saker bara är till för ett visst kön! Det irriterar mig att "pojk-flickor" ses som något positivt, medan "flick-pojkar" tydligen inte får finnas alls.

• BängtRagnhild
    sessessa skrev 2010-04-21 10:34:04 följande:
    Roligt att 87% röstat att deras söner får ha klänning om de vill, men ändå ser man så sällan pojkar i klänning
    Du förutsätter kanske att det är flickor...
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Shadilly
    BängtRagnhild skrev 2010-04-21 12:04:06 följande:
    Du förutsätter kanske att det är flickor...
    Min son blir ofta kallad flicka när han har sin klänning eller rosa tröja.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • BängtRagnhild
    Shadilly skrev 2010-04-21 12:07:48 följande:
    Min son blir ofta kallad flicka när han har sin klänning eller rosa tröja.
    Precis!
    Jag blev anklagad för att försöka göra min son till bögjävel när han hade rosa byxor. Ja, på stan, mitt på dan..
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • levnadsglad
    BängtRagnhild skrev 2010-04-21 12:13:59 följande:
    Precis! Jag blev anklagad för att försöka göra min son till bögjävel när han hade rosa byxor. Ja, på stan, mitt på dan..
     Men va? :O Vad sa den och vad var det för person? :O
  • Shadilly
    BängtRagnhild skrev 2010-04-21 12:13:59 följande:
    Precis! Jag blev anklagad för att försöka göra min son till bögjävel när han hade rosa byxor. Ja, på stan, mitt på dan..
    Jaså?

Jag har hört att bögarna har lila päls, handväska, antenn på huvet och TV på magen annars.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Hannah76

Mina barn har väldigt tidigt fått bestämma själva vad de vill ha på sig. Visst ar jag "tvingat" på dem ytterkläder när et är kallt osv men i övrigt har de fått välja själva.

Varför skulle alla tjejer gillar klänningar och prinsessor och killar bara gilla "tuffa" kläder?

Svar på tråden Pojke vill ha en klänning