• Utomlands

    Vi som har BF i December 2010

    Hej!
    vad manga här är! KUL! GRATTIS till er alla!!!

    Vi har kämpat LÄNGE, nästan 2ar, inkluderat ett missfall i oktober 2008.

    Är just nu glad, rädd och sjukskriven. jag bor inte i Sverige men är svenska och vill gärna vara med er eftersom min mentalitet inte alltid gar ihop med den utländska!

    Jag har haft tur! Redan förra veckan fick jag göra ett VUL eftersom mitt arbet har gett oss en fösäkring till privatläkare/sjukvard. Jag har sätt och hört den lilles hjärta!!! Men det visade sig oxa att där var en blodfläck pa livmodern och för att den inte ska spricka och framkalla ännu ett missfall har de sjukskrivit mej i 2 veckor för att den ska ga tillbaka. Svart att halla sej stilla när man igentligen mar bra och kan sova sa mycket som kroppen vill.

    Jag har en fraga till er alla och hoppas nagon vet nagot. Jag är i 7+2 och det värkar som att symptomen kommer och gar lite som de vill. Tex brösten var jätte stora och ömma här om dagen och igar blev de mindre ömma och mindre i volym fast ända större än vanligtvis och idag är de som igar. Man blir ju lite nojjig!

    Nagon av er som känner har det likadant?

    Kram till er alla!

    Trötter10: {#lang_emotions_plus}ade i Mars med BF 5/12-2010
    InisenCom: {#lang_emotions_plus}ade 13/4 med BF 6/12-2010 Barn nr 1
    Majorima: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 12/12-2010
    Kaajsaa:{#lang_emotions_plus}ade ?????? med BF 16/12-2010
    Voluminös:{#lang_emotions_plus}ade 21/4 med BF 17/12-2010 Barn nr 1
    Emynem: {#lang_emotions_plus}ade11/4-2010 med BF 22/12-2010 Barn nr 2
    Maria A 78: {#lang_emotions_plus}ade 16/4-2010 med BF 24/12-2010
    francesca: {#lang_emotions_plus}ade 17/4-2010 med BF 24/12-2010 Barn nr 2
    Mekarbruden: {#lang_emotions_plus}ade 19/4-2010 med BF 24/12-2010 Barn nr 2
    Johja: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 24/12-2010
    Smuki: {#lang_emotions_plus}ade 17/4-2010 med BF 25/12-2010
    AnnaHösten 08: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 27/12-2010 Barn nr 2
    Tuss83:{#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 29/12-2010 Barn nr 2
    TheUnknown {#lang_emotions_plus}ade 20/4-2010 med BF 29/12 -2010 Barn nr 2
    Pickaboo {#lang_emotions_plus}ade 17/2 -2010 Barn nr 2
    Lycklig2010 {#lang_emotions_plus}ade 19/4 -2010 med BF 27/12 -2010 Barn nr 1
    Utomlands {#lang_emotions_plus}ade 5/4 -2010 BF 8/12 Barn nr 1

  • Utomlands

    Ur skos mej! Men det är faktiskt inte lätt att veta att man ska lägga in sej i listan i en viss ordning, speciellt inte när det är första gangen som man vänder sej till ett sandan här forum. I och för sej tänte jag, ska man lägga in sej först eller sist? Men för att inte trampa nagon pa tarna sa la jag mej sist.

    Snopen eller vad? Trode att man skulle bli väl mottagen i detta forum men jag far väl försöka med nagot annat.

  • Utomlands

    Till Ana Hösten08 -
    ber lite om ursäkt för hur jag uttryckte mej igar, tror gravidhormonerna tog överhand, blev sa snopen/ledsen att det första nagon kommenterade var att man gjort "fel" när det ända man ville var att söka gemenskap.

  • Utomlands

    Jag mar oxa bra!!!! 7+3 idag. Har haft som mensvärk och halsbränna fram till för tre dagar sedan och nu lite lite illamaende i mellanat, trött som en sömngangare. Men det som "oroar" är att boppisarna gör mindre o mindre ont... men jag blöder inte sa det är nog ingen fara :).  
    Ska pa VUL pa tisdag igen för att kolla om blodfläcken pa livmodern är borta. 

    Kan tyvärr inte guida om hur saker o ting fungerar i Sveariket, men jag vill gärna veta för att gämföra.

  • Utomlands

    Jag tror absolut inte du ska nojja dej. Vad jag har hört sa brukar inte positiva svar vara felaktiga om det inte är pa grund av nagon slags hormonbehandling tex vid skóldkörtel besvär. Felprocenten som är pa de olika testen är vanligen att det kan visas negativt även om man är gravid pga lag hormonhalt.
    När jag blev gravid förra gangen (missfall) hade jag ganska mycket mensvärk nästan sa jag ville ta en pilla men jag gjorde det inte för jag viste jag var gravid. Denna gangen har jag oxa haft "mensvärk" till och fran.

    Försök att sova gott! Och sa ska du se att nojjan lägger sej.

  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-02 19:33:35 följande:
    Hej tjejer! Måste fråga. Jag går in i vecka 8 på tisdag. Jag fick i går och idag lite små blödningar. Bara lite mörkare blod som märks när man torkar sig men inget mera. Har ni fått det? Vet att det är normalt men man blir lite nojjig endå. ringde sjukvårdsupplysningen och frågade men dom sa att det är normalt och att slemhinnorna i slidan är lite känsliga. Hört att andra som fått missfall har fått lite i början och sen kommer det mera innan dom får missfall. Har tänkt att ringa BM i morgon också och fråga dom och hoppas på att ajg får komma på ett VUL.
    Först vill jag fr@ga, är du säker p@ att blödningen kommer fr@n slidan? Min svägerska for till akuten en g@ng för blödningar och det visade sej att hon hade f@tt en hemorojd som sprack. :) och detta eftersom vissa av oss blir himla h@rda i magen.

    Jag vill inte skrämma dej, men om jag vore du skulle jag g@ till akuten s@ att de gör ett VUL med en g@ng det finns inget värren än att oroa sej. Om det är s@ att det är "början till MF" s@ kan det hjälpa att de sjukskriver dej ett par veckor s@ att du kan ta det lugnt. De gjorde de med mej, tyvärr funkade inte det. Att blödningarna är mörka är positivt!!! Det viasr att det inte blöder just nu. Hur är det med gravid sympromen? är du pa "mens dagarna"?

    H@ller alla tummar för dej
  • Utomlands

    Jordgubbar!!! Mmmm...
    Marie-kex med smör och gouda ost. Jumi jumi...
    Tycker ju inte ens om smör!

  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-03 18:47:23 följande:
    Hej! det är nog inte hemoröjde för mig, är säker på att det inte kommer från den hålet. Blött pytte idag och fortfarande mörkt. Ringde BM och dom sa att det är normalt att blöda lite och jag inte skulle få komma in på ett VUL. Har kroppen bestämt sig för mf så kan man endå inget göra. Jag har märkt att det kommer på morgonen när man legat och sovit. Som att det lilla kommer ut när amn börjar röra på sig. har fått pytte lite idag bara. Läst någonstans att man kan få blödning när man har för lågt grav hormon och kroppen inte fattat att man inte ska ha mens. Blösningen kan även bero på känsliga slemhinnor i slidan och det kommer inte från barnet. jag hade oregelbunden mens innan och långa uppehåll mellan cyklarna. Hade 2 cyklar på raken som kom igång av sig själv fast dom var ngn v sen. kan vara min tid för mens men svårt att säga.
    Go´kväll!
    Vad dumma de är! Men om du sticker till akuten gör de inget där heller? Jag menar sa att du kan fa veta säkert? I och för sej om det "bara" kommer nagra droppar pa morgonen sa later det ju faktiskt helt normalt. Hum... Ja kroppen gör ju som den vill, och vi reagerar som vi gör. Hade ocksa strulig mens, men skam den som ger sej. :)
    Funkar det sa pa alla BM centraler i Sverige? I sa fall är jag glad att jag är där jag är.
    Sov gott
  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 06:37:43 följande:
    Har blött lite mera färskt inatt. Har bestämt mig för att åka till gyn akuten för att få en undersökning. Känner att jag är så pass orolig att jag vill kolla upp. Dom på Bm mottagningen sa att jag skulle ta mig dit om jag ville ha en VUL och att dom inte gjorde det. Jag vet inte hur det fungerar på andra Bm mottagningar, första mottagningen jag varit kontakt med och första graviditeten så jag vet inte. Känner att det är bättre jag får svar hur det än blir så jag antingen kan slappna av eller gå vidare och ta nya tag. Tar så mycket energi att gå omkring och vara orolig.
    Hej Myra!
    Hur har det g@tt idag?
    Usch, jag vet att det  är jätte jobbigt! Hur det än blir sa tappa inte modet!
    Styrke KRAMAR till dej och din sambo!
  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 13:50:58 följande:
    tack för omtanken. Åkte in till gyn akuten i morse. Blödde inte lika mycket som under natten. Nu är det pytte igen. Han sa att det skulle vara svårt att kunna se något eftersom jag inte är så långt gånget. var lite redo på det. När jag räknar här på fl räknare så är jag idag exat på 7 veckor gånget men när han räknade på sin sticka så var jag 6+5. Konstigt att det skilller så.  Hade senaste mensen 16/3. Har för mig att man måste passarat v 7 eller 8 för att kunna se ngn vid vul. Han kunde se att det blödde från livmodershalsen och jag var för tidigt gånger för att kunna se något mera. Tog ett hormonprov som ska kunne visa exakt hur långt gånget jag är och hur mycket hormon jag har i kroppen. Ska förhoppningsvis få svar i em eller i värsta fall i morgon. Hoppas han ringer idag. Läkare kunde varken säga bu eller bä men han var lite skeptiskt. På bussen i till gyn akuten så var jag på bristningsgränsen, fyyyy fan vad det var jobbigt. Nu känner jag mig lugnare fast jag fortfarande inte vet om det blivit ett missfall eller om jag fortfarande är gravid. Men nu har jag endå gjort allt jan kan. Helt slut på känslor och orka inte oroa mig förren jag får svaret.
    eftersom jag själv har paserat pa ditt stadie sa vet jag att det är viktigt att nagon bryr sej och lyssnar. vad känner din pojkvän?
    att det skiljer 2 dagar mellan din uträkning och läkarens är inte alls konstigt eftersom man kan bli gravid under 2-3 dagar runt ägglossningen :)
    Det är jätte olika hur tidigt man ser nagot pa VUL det kan vara allt mellan 6-8 veckor, jag hade tur och de sa min lille redan pa 6 veckor. haller tummarna till i em! och om du är ledsen, nervös, eller vad som helst och vill "snacka" sa är jag uppkoplad hela em. ok?
    jag är sjukskriven pa gund av att jag har en blodfläck/bl@sa pa livmodern, den var 1,5 cm för 3 veckor sedan o för 6 dagar sedan hade den gatt ner till 5mm. Inget farligt om man tar det lungt och gör som gyn har sagt.
  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-04 17:51:55 följande:
    Utomlands: Du är så omtänksam. sambon ja han hoppas ju att det ska gå bra men jag tror det är svårare för killar att förstå situationen. Det är ju vi som är gravida och känner allt som händer i kroppen och sitter här i forumet och får massa tips. Men han är ett bra stöd. Berätta om din blodfläck? vad är det? blöder du? Läkaren ringde. Han sa att jag hade ett  hormonvärde på 500 och det är vid 1000 som man kan sen en hinnsäck. Därför han inte såg något. Han kunde fortfarande inte säga någon än om graviditeten. han vill att jag kommer tillbaka och tar ett nytt prov på fredag för att se om hormomet har ökat eller gått ner. Ja har det ökat så är det ju bra men går det ner så har troligen fått ett missfall. har hormonet ökat till fredag så kanske man kan se på ultraljudet. Jag har ju haft oregelbunden mens så OM hormonet ökar så kan det varit svårt att beräkna graviditeten. Det finns fortfarande lite hopp. Fast jag böder fotrfarande. jag frågade om den förtjockade slemhinnan och den är ju till för att göra sig redo för en befrukning och hur det fungerar om man är gravid vet jag inte. Så jag får fortsätta leva i ovishet ett par dagar till. Hade ett par billiga grav test kvar hemma och tog ett test innan läkaren ringde. Blev possitivt men jag vet ju att det ger utslag även vid mf när man ahr hormoner kvar i kroppen. Hittade den här tabellen på en annan sidan. Enligt den och mina hormonvärden på 500 så borde jag vara i v 5. enligt sista mensen så är jag enligt läkaren 6+5 enligt deras snurra. Jag har haft oregelbunden mens och olika långa cyklar. Kan det bli så att jag inte är så långt gånget som jag trott. Fast jag vet att jag fick utslag på äl stickan precis månadsskiftet mars/april. Veckor efter senast mens (hCG i mIU/ml) 3 5 - 50 4 4 - 426 5 19 - 7 340 6 1 080 - 56 500 7-8 7 650 - 229 000 9-12 25 700 - 288 000 13-16 13 300 - 254 000 17-24 4 060 - 165 400 25 - 40 3 640 - 117 000 Emynem: Hur mycket blödde du förra graviditeten och nu? Blödde du hela tiden eller bara ett par dagar. Vad berodde dina blödningar på? Läste på en sida att blödningarna kan bero på massa olika saker. han såg att blödde från livmodertappen.
    Jo jag tror som du när det gäller männen. Men vad skönt att han är med dej! det är viktigt.
    Det värkar som att du trÄffat en bra läkare som tar dej pa allvar- skönt att höra! Senast fredag vet du säkert. Har ni försökt länge? Har du/ni berättat för nagon än?

    Hade ingen aning om dessa hormonhalter, men jag tror inte man ska rikta in sej FÖR mycket pa dem, tror det bör vara som med att bebisarna växer olika snabbt i olika veckor som med Emynem hennes lille var 5.5mm i 6+4 och min var 2.7mm i vecka 6+0 pytte pytt pytt vilket som, men tänker man pa tiden sa borde de ju vara mer jämn langa... om man ska utga ifran vad som star i böcker och andra informations ställen. Men om man nu riktar in sej pa vad värden säger - vet du hur de räknar i graviditetsveckor pa den sidan som du hittade, räknar de pa det "gamla" viset eller de "nya" med sista mensdagen?

    Om min blodfläck/blasa finns inte sa mycket att säga, den haller pa att försvinna och jag känner mej himla lugn faktiskt. Och detta eftersom förra veckan när de kollade mej med vul igen sa var fläcken mycket mindre o den lille MYCKET större typ 1.8cm. Idag gar jag in i v 9 och har en massa sma syptom hela tiden. Tror att det är det som haller mej lugn, för när jag fick mitt mf för 1.5 ar sedan var det färska blödningar och att symptomen försvann över en natt. De dagar som jag inte har haft symptom har jag nojjat mej lite men inge jätte mycket. Det ända ár att jag hittar ingen info om detta pa svenska eftersom jag inte vet vad det heter pa svenska. Men men... min mamma hade aldrig hört talas om nagot liknande sa hon kunde inte heller hjälpa mej. Men när jag har kolla pa spanska sa värkar det som att 99% slutar lyckligt och speciellt när man ser hjärt ljud pa den lille.

    Hej sa länge!!
  • Utomlands

    Tycker du gör rätt som stannar hemma. Hjälpa fysiskt kanske de inte gör men psykiskt och det är minst lika viktigt.  Jag tänkte ocksa som du att det inte är bra att googla för mycket men ville inte säga nagot, fÖr man vet ju själv hur man är, man ska inte ge rad som man själv inte kan haller. Hoppet är det viktigaste vi har i livet!
    Kollade in din presentation här pa familjeliv - vilket härligt hus!!! Sa avis, värkar helt underbart! Själv har jag inte fatt tummarna loss att skriva nagot, skynda langsamt som Gunde Svan sa för en härrans massa @r sedan. Nä nu e dax för kvällsmat.
    Mys ner dej i din sambos armar och säg at honom att du behöver hans kramar i natt för styrka för morgondagen.

  • Utomlands

    Myra... Sa ledsen för er skull!
    Har du haft mycket ont? Dina "detaljer" känner tyvärr igen dem allt för väl. Vet inte om jag borde skriva det eller inte. Tror du inte att du bode aka upp idag? För att veta att du är ren? Sa att om det finns nagot kvar att de kan hjälpa din kropp? Usch känner mej som en häxa när jag skriver detta men om det nu har varit ett mf är det viktig att allt kommer ut.
    Oj vad mycket som har hänt runt om dej! Jag skummade igenom alla inlägg härom veckan men la inte namnen och händelserna pa minnet. Men nu när du skrev om din mamma sa kommer jag ihag!
    Men som du sa att nu VET du att DU kan bli gravid och att din sambos "soldater" fungerar!  Bara detta kan göra det "lättare" och att man blir mer säker i de nya försöken.
    BAMSE kramar till er bada!

  • Utomlands

    De e sant det är fredag i övermorgon! Jag är helt vilse i dagarna. Sorry!
    Det kan blöda rätt regält under nagra dagar sa att du är beredd, men som med alla andra saker det är väldig induviduelt.
    Perotime? Ingen aning vad det är. Antar nagon slags hormoner.

    Pa tisdag skulle jag/vi ha börjat pa en fertilitetsbehandling/utredning, men som en skänk fran ovan sa slipper vi det!!! Detta även om jag blivit gravid en gang för efter mf fick jag problem med sköldkörtlen + att min sambo at/äter mycket mediciner pa grund av allergier för typ allt som är kul och gott.

    Jo mammor kan sätta tyngd i bröstet pa en jag är själv uppväxt med att vara mamma till min mamma under perioder. Har börjat att försöka lata henne klara sej själv nu, att jag flyttade utomlands gav mej själv en väckarklocka och även henne. Vet inte hur jag vagade men här är jag och jag har "bara" mina egna problem att se till. Jag älskar min mamma över allt annat men man orkar inte hur mycket som hälst. Peppar peppar ta i trä, sa har hon varit ganska nykter under 2 AR!!!
    Sa jag tror jag kan första lite av dina känslor. Har dock inte varit rädd att hon ska ga bort de senaste 10 aren det var mer i ungdomsaren.

    E uppkopplad hela dagen tror jag om du har behov av att lätta pa hjärtat.

    Kramar

  • Utomlands

    Myra har sätt att du gillar att laga mat/baka, du har inget bra recept pa nagon choklad/apelsin kaka? Eller nagot gott att göra med morötter? behöver inte vara kaka. Har en massa morötter och apelsiner i kylen som haller pa att bli daliga. Tänkte dricka en massa färsk apelsinjos för det ár ju nyttigt o bra, men ak vad jag bet mej i svansen! De sura uppstötningarna blev hundra ganger värre och nu vet jag inte vad jag ska göra med fyra kilo apelsiner..:D

  • Utomlands
    Tror det har trillat bort lite folk pa vägen, jag tex, men jag kommer inte ihag hur manga vi var förra veckan, har lagt till mej igen :)

    trötter10: {#lang_emotions_plus}ade i Mars med BF 5/12-2010
    InisenCom: {#lang_emotions_plus}ade 13/4 med BF 6/12-2010 Barn nr 1
    Utomlands: {#lang_emotions_plus}ade 5/4 med BF 6/12-2010 Barn nr 1
    Majorima: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 12/12-2010
    TessLiihten {#lang_emotions_plus}ade 21/4-2010 med BF 15/12-2010 Barn nr 1
    Kaajsaa:{#lang_emotions_plus}ade ?????? med BF 16/12-2010
    Voluminös:{#lang_emotions_plus}ade 21/4 med BF 17/12-2010 Barn nr 1
    Emynem: {#lang_emotions_plus}ade11/4-2010 med BF 22/12-2010 Barn nr 2
    Maria A 78: {#lang_emotions_plus}ade 16/4-2010 med BF 24/12-2010
    francesca: {#lang_emotions_plus}ade 17/4-2010 med BF 24/12-2010 Barn nr 2
    Mekarbruden: {#lang_emotions_plus}ade 19/4-2010 med BF 24/12-2010 Barn nr 2
    Johja: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 24/12-2010
    Minifer:{#lang_emotions_plus}ade 12/4 med BF 24/12-2010 Barn nr 2
    Smuki: {#lang_emotions_plus}ade 17/4-2010 med BF 25/12-2010
    AnnaHösten 08: {#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 27/12-2010 Barn nr 2
    Tuss83:{#lang_emotions_plus}ade 18/4-2010 med BF 29/12-2010 Barn nr 2
    TheUnknown {#lang_emotions_plus}ade 20/4-2010 med BF 29/12 -2010 Barn nr 2
  • Utomlands

    Minifer - visst var det underbart att fa se den lille? Hur lang är hon/han?
    Tre kilo, jag har inte gatt upp ett gram även om brösten nästan har fördubblats (nästan planka fötut). och magen putar lite pa morgonen och pa kvällen ser man ju faktiskt nästan lite gravid ut, 9+1. Men det kommer säkert senare som ett brev pa posten. :)

  • Utomlands
    Myra skrev 2010-05-05 12:42:53 följande:
    Den här är jävligt god...hihi kolla länken. www.tasteline.com/Recept/Fin_chokladkaka_med_... På tasteline kan du säkert  hitta andra recept till dina apelsiner. Synd att du inte kan drick färsk jouice som är så gott.
    MmmmMmmmm!!!! Da vet jag vad jag ska sätta pa inköpslistan som sambon far ta med sej hem i kväll :) eller kanske väntar jag med denna tills jag själv kan/far ga till affären. Idag är det riktigt segt att vara sjukskriven :( gra himmel, en hund i huset som gnäller ständigt,(stackars vovve) inget bra pa TV, boken jag läser kommer inte riktigt in i den...Men jag kan ju alltid se vad det mer finns pa tastyline :) . brukar recepten där vara palitliga? Jag menar att de stämmer med tider och matt o sant där?

    Ps om det drar för mycket kan du ta panodil (paracetamol) för fall i fall sa gör det ingen skada ds
Svar på tråden Vi som har BF i December 2010