• Uhngoliant

    Blir så arg och besviken!

    Jag och min sambo har en dotter. Vi har disskuterat fram och tillbaka och kommit framtill att vi inte ska ha mer än ett barn dels för att min kropp tog oerhört mycket stryk under förra graviditeten/förlossningen och dels p.g.a. min psykiska ohälsa men även av många andra orsaker som ekonomi och tid. Dottern är nu 3 år, jag är 26 och sambon 28.

    Det jag blir så irriterad över är allas tjat! "När kommer nästa barn då?" "Är det inte snart dags för en till unge" "När ska Idun fått småsyskon då?" osv. osv.
    Jag blir så arg och ledsen så jag bara vill skrika rakt ut!
    Tycker det är så fruktansvärt respektlöst! När jag sen svarar och säger att nädå här blir det inga fler barn så har människorna mage att svara "Jodå det blir det nog så småning om" "Säger du nu ja" "Klart Idun ska ha småsyskon"
    GAAAH varför kan inte folk fatta att ett NEJ är ett NEJ!
    Sen ska de såklar ha reda på VARFÖR vi inte ska skaffa mer barn.
    Jag själv tycker allt kring den förra graviditeten och förlossningen är ganska jobbigt att prata om så jag slingrar mig bara lite och byter samtalsämne. Men varje gång detta kommer upp på tal så mår jag så otroligt dåligt!
    Många tycks tro att man är en sämre förälder bara för att man bara vill ha ett barn.

    Fick senast igår höra att jag var överbeskyddande och att "stackars" Idun levde i en glasbubbla här med oss! (sagt av en nära kompis till mig som har två barn)
    Hon som alla andra i min närhet som har fler barn kan liksom inte få in i sin skalle att vi bara ska ha ett barn.
    Det är tydligen synd om barn som växer upp utan syskon...

    Alltså dethär har börjat gå så långt så jag har börjat säga upp bekantskapen med folk som nedverderar mig för att jag inte vill ha fler barn!
    Jag tycker inte det är någon förlust men det börjar bli riktigt jobbigt och kompiskretsen tunnas ut mer och mer, p.g.a. att alla jag känner som har barn har två barn och tydligen vet allt mycket bättre än jag. Däremot så har jag inga problem med folk som har 3-4 eller kanske 5-6 barn för då verkar de på något sätt passerat "duktighets gränsen"

    Är det någon mer än jag som upplevt sig nervärderad och nästan mobbad för att man bara har ett barn?
    Vad ska man säga/göra för att få folk att sluta tjata?
    Jag blir ju så ledsen när de beteer sig som dom gör men tydligen är det mig det är fel på och inte dom, de har rätt att tala om för mig hur jag ska uppfostra, att jag ska ha fler barn osv. osv. men vad har jag?


    ♥IDUN♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 12:10
    Vill tillägga att detta inte gäller ALLA!
    Men ibland så blir jag bara så irriterad på respektlösa människor!
  • Svar på tråden Blir så arg och besviken!
  • Lindreas

    Usch, vet du? Jag ställde den frågan idag till en avlägsen bekant, och kunde fan ha bitit av mig tungan i samma sekund jag frågade! Jag har ju faktiskt inte ett dugg med det att göra, och som flera sagt här, de kanske har försökt i flera år?! Fy, vad jag skämdes, och jag förstår att du blir förbannad!

  • Helena 1985

    Jag känner totalt igen det där. Jag har sagt i flera år att jag bara ska ha ett barn. Nu har jag 1 barn och vill fortfarande bara ha 1 barn. Jag hade en lååååång dragen förlossning, även för tidigfödd. Jag brukar säga för att få dem att bli tysta är att har de legat 48 timmar med värkar 3-4min emellan så vill inte de heller ha fler barn. Då är man bara glad att barnet och en själv klarade sig helskinat! Jag blir så arg och har läst om andra som säger så vettiga saker. Man ska inte skaffa ett barn till bara för att ens barn ska ha ett syskon, man ska skaffa ett till för att man som egen person vill ha ett barn till. Jag kanske ändrar mig om 3 år det vet jag inte, men det ska fortfarande vara mitt och min mans beslut. Idag lever vi lyckliga i våran 3-familj!
    Stå på dig!!!  

  • Uhngoliant

    Jag och min kompis har gjort en paktDemon
    Hon har inga barn alls och det händer ofta att hon får frågan varför hon inte har det, det har i hennes fallhelt enkelt fallit sig så att det inte blivit några barn.

    Men iallafall vi har slutit n pakt att frånochmed nu ska hon säga till alla som undrar att hon inte kan få barn och jag ska säga att jag fick skador förlossningen så jag inte kan få mer barn.
    Vill ge förstå sig påarna en riktig näsbränna{#emotions_dlg.djavulsk}


    ♥IDUN♥
  • 85Susanne85

    Du ska skita i vad folk säger till dig. Om dom håller på så som dom gör så är dom bara avundsjuka eller så vill dom bara jävlas. Jag skulle vilja ha ett till barn, men jag vet inte när isf, men det visar sig.. Behöver du prata med någon så kan du höra av dig till mig. Skulle oxå behöva prata lite med någon. Kram

  • spratteldockan

    Det är som sagt inte alls säkert att syskonen kommer överens. Ditt barn kanske mår bäst som ensambarn, det vet man aldrig. 
    Plus att du säger ju att du vet att du bara orkar med ett barn så då har ju din dotter det bäst som det är.
    Men förstår att det är irriterande med tjatet. 

  • Jennie med ie

    Jag har så svårt att förstå att många syskonförespråkare verkligen menar att man bör "skaffa" fler barn _för barnets skull_ fast man inte själv vill bli förälder till fler. Hur kan det vara nåt att förespråka? Skaffa barn fast man inte känner att man vill? Alltid annars tjatar det om hur varje barn ska ha rätt att vara önskat av föräldrarna, inte minst i abortdebatter t ex, men det gäller tydligen inte barn som skaffas för att ge ett annat barn syskon?


  • Border

    Jag och min sambo kommer förmodligen inte heller skaffa fler barn. Har en underbar son på 3 år. Det jobbiga är för oss att dom flesta som yttrar sina åsikter i frågan tycker synd om sonen. Dom kan inte begripa hur vi kan göra så här mot honom. Stackars honom, som inte kommer få syskon! Det är helt sinnesrubbat vad dåligt samvete jag får när dom säger så. Jag älskar min son över allt annat, och att jag inte vill ha fler barn ger mig ibland dåligt samvete gentemot honom.
    Som tur är har jag flera kompisar, som aldrig tänker skaffa barn, eller som oxå har ett barn och inte vill ha fler. Dom förstår mig fullständigt, å det känns skönt.

  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Jag har iofs 3 barn MEN känner igen kommentarerna ändå när jag säger att nej nu ska vi inte fler. Så säger folk, det vet man aldrig. Vaddå, klart man kan veta det...Stå på dig (er), det är din kropp, ditt och din sambos beslut.


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • korfu08

    Varför har folk rätt att fråga om detta med ett barn till ? Vi frågar ju knappast om deras sexliv och detta är väl lika privat det  Tycker det hör till respekt för andra att man inte frågar hur som helst.

  • lenison

    Jag har ett barn som är 12 år och vi har försökt att få ett syskon till honom i 10 år nu, har gått igenom ett antal IVF och har blivit spontant gravid 3 gånger och fått missfall båda gångerna. Nu är jag 45 år och inser att jag kommer aldrig kunna få fler barn och mitt barn kommer aldrig få ett syskon! Detta är jättejobbigt och folk som frågar hur många barn man har och så säger man ett, då blir dom alldeles tysta en del bara säger jaha lite förvånande! Det är verkligen som att man är mindre värd bara för att man har ett barn i detta land! Jag är så tacksam för att vi har ett barn men ändå känner jag sorg över att det inte blev ett till! Skulle gärna komma i kontakt med någon annan som har kämpat för att få ett syskon men inte lyckats och undrar hur ni har gått vidare för jag känner att jag inte kommer vidare i min sorg, jag har stannat där just nu.

  • korfu08

    JAg har också haft missfall och nu måste vi göra IVF för att få ett syskon och hade svårt att få nummer ett, jag mår inte så bra och min kropp lämpar sig inte för IVF just nu och jag tycker det är trist, men är jättelycklig för ett barn och tycker samhället borde vara mer anpassat för att acceptera även oss med ett barn ? Skulle man vara mindre värd för att man har ett barn ? Alla barn är ett mirakel och är jättelycklig för vår dotter och blir det inte nåt syskon så har vi henne och hon skall få så mycket kärlek så möjligt och ett bra liv. Jag blir så trött på att det råder syskonkaos i Sverige och att vi inte kan låta alla får bestämma över detta själva.

    Alla kan inte få flera barn av olika anledningar och en del nöjer sig med ett, acceptera det.

  • Föräldrabloggar

    Helt otroligt att de är på dig/er så... håller med om att de är respektlöst att ifrågasätta, ert liv ert val. Fortsätt kämpa!


  • Flickanx2

    TS: försök att inte bry dig om när folk tjatar och lägger sig i. Oftast tänker nog sig folk inte för när de frågar om det inte är dags för en till nu. Men om folk fortsätter och menar att det är synd om barnet för att hon inte får syskon, så är det nog bara att inte försöka bry sig. Det finns så många barn som det verkligen är synd om här i världen, som lever under hemska förhållanden. Så om ni bara älskar er dotter, så är ju allt som det ska. Och andra ska inte lägga sig i ert liv. Styrkekramar från mig:)


    128
  • Uhngoliant

    Jag har faktiskt varit så ful så jag nästan helt klippt banden med de "kompisar" som låg på oss som värst att skaffa fler barn. Jag är lycklig att jag har ett barn och behöver inte ha fler. Har mer och mer lärt mig ignorera folk som tjatar om att vi måste skaffa fler. Tycker mest dom är sorgliga som överhuvudtaget kan med att lägga sig i sådana saker. Men tycker fortfarande det är jobbigt med folk som inte ger sig utan ska ha reda på varför vi inte ska ha fler barn och kan argumentera i evinheter varför det är "bättre" att ha fler barn... Varför skulle två barn vara bättre än ett!?
    Men det är väl lite så att man faller lite utanför den svenska ramen där det ska vara lite villa, volvo, husvang och två barn.
    Men det är trist att nästan alla paketerbjudande gäller två vuxna och två barn. Tycker det borde vara mer flexibelt.


    ♥IDUN♥
  • korfu08

    Precis förminstingen. Man skall ha två barn, villa, volvo, husvagn och allt det där, jag passar inte in i nån av de mallarna och om man väljer att ha bara ett barn eller att det är så att man inte kan få fler barn av olika anledningar, så skall andra människor skita i hur vi lever, de kan ju leva sitt liv istället, och stör det dem så mycket att vissa väljer att skaffa ett barn ? Enormt sorligt.

    Det är syskonhysteri i landet lagom och landet där alla skall vara som alla andra för att passa in och det är sorligt faktiskt.

    Ja detta med paketpris är så korkat, ungefär som att alla har två barn och vi som inte har det, får inte utnyttja dem, det måste samhället anpassa mer och bli mer flexiblare med.

    Njut av ditt liv och bra att du TS gör som du känner och kämpa på

    Styrkekramar till dig.

Svar på tråden Blir så arg och besviken!