• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-06-01 18:26:01 följande:
    Än en gång hemfaller du åt din sedvanliga och något svavelosande framställan. Det är pinsamt och det är snack och det är tydligen också en fågel med i bilden. Du talar om var och varannan. Vilka är det? På vilket sätt inser de det du påstår? På vilket sätt har du konstaterat (eller påvisat) det? Inget av detta beläggs men vi kanske ska ta dig på orden? Är det så du konstaterar (eller påvisar)?  

Att jag med min gymnasiesvenska håller jämna steg med dig, en uttalad universtitetsutbildad språkvetare (var det lic. eller kanske t.o.m. fil.dr?) med talang för språk som jag tror var och varannan fått höra åtskilliga gånger från dig, kanske irriterar och skapar avundsjuka? Många och långa timmar av studier kanske gör sig påminda? Oavsett så inser de flesta läsare att angrepp på person och inte sak är ett tydligt tecken på att personen ifråga är trängd och defensiv. Det är sällan man blir det när man känner sig trygg och säker i sin egen argumentation och framställan.

Jag ska försöka att ignorera det irrelevanta som många gånger präglar dina inlägg i denna och andra trådar och fokusera på det du säger om att föra sig med argument. Det förenklade och onyanserade i dina påståenden att man ska bo i ekonomiskt och byggkvalitetssmässigt eftersatta områden för att bevisa att man är för mångkulturen och att man inte är en hycklare är uppenbart för alla att läsa. Jag förstår att det här är din starkaste punkt. Din Schwerpunkt som man säger på tyska. Du har upprepat detta i flera olika trådar och jag ser att du än en gång drar upp det här. Eftersom motargument presenterats och man visat att det eftersatta är den anledning som mest troligt ligger till grund för att människor, bland dem de som förespråkar mångkultur, väljer bort områden så som Rosengård eller Husby så upplever inte jag att du visat att det du säger stämmer angående hyckleriet. Lika lite som jag förstår argumentet att om man är emot fattigdom så skall man själv avsäga sig äganderätt, likvida medel och egendomsbesittning.

Misär, utanförskap och bristande bostadsförhållanden ska inte göras till en del av mångkulturen. Det är uppenbart att SD och dess förespråkare försöker vinna politiska poäng på att göra just detta. Därmed kan de också peka finger åt de människor som förespråkar mångkulturen men inte vill dela dessa tre missförhållandena. Det är ett i det närmsta fånigt argument, puerilt i sin naiva tro att det biter eller ska tas på allvar. Men för all del, fortsätt med det ni som tror på dess kraft. Personligen tycker jag man ska försöka fokusera på mer konstruktiva saker som att försöka åtgärda de problem som kommer av att människor lever i eftersatta bostadsområden och upplever hopplöshet, utanförskap, misär och avtagande handlingskraft. Det finns projekt från bland annat USA som visar hur ett område lyfts om man håller efter det och ser till att människor kan få försköna det. Detta har i sin tur förbättrat klimatet så pass att man även ser det i ekonomiska termer med fler som har jobb, fler butiker som öppnar i området, fler som är positivt inställda och överger de gamla hopplösa och håglösa tankarna. Jag tycker det är sådant man ska fokusera på och inte häckleri om hyckleri. Men jag är rädd för att den osaklighet som ofta följer i etnonationalismens fotspår tyvärr också påverkar de som stödjer den. Det har vi sett i tråd efter tråd.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-06-01 18:16:39 följande:
    Du anfaller med falska argument. Jag menar, Moderaterna vill ju avskaffa Allmännyttan. Hur tror du bostäderna i fråga skulle se ut om det inte vore för stat/kommun? Du röstar M men vill ha kommunal upprustning av bostäder och socialbidrag och allmänna sjukförsäkringar till invandrare som inte har betalat en spänn i skatt. Hur rimmar det?
    Berätta hur argumenten blir falska för att Moderaterna vill eventuellt avskaffa Allmännyttan? Och varför utmålar du Moderaterna som om de inte vill tillföra fler hyresrätter och istället vill främja marknadshyror.

Se följande för en annan bild av det Maxipaxi säger om Moderaterna. Bland annat att Moderaterna vill istället bygga fler hyresrätter och inte införa marknadshyror:

http://www.moderat.se/web/om_marknadshyror.aspx

Det här med allmänna sjukförsäkringar till invandrare som inte betalat en spänn i skatt lät intressant. Jag är inte medveten om detta. Skulle du kunna upplysa kring det, Maxipaxi?
  • BigDaddy
    Plejaderna skrev 2010-06-01 20:40:41 följande:
    Märkligt att alla proffstyckare som hyllar mångkulturen och dess yttringar i princip aldrig själva aktivt väljar att bo i dessa prisade mångkulturella  förorter, utan alltid väljer att bo i etniskt rasrena svenska bostadsrområden, typ  de större städernas innerstadskärnor med burga förorter  med få eller inga invandrare alls.
    (De få som bor där tillhör de mest lyckade och integrerade av invandrarna)
    Mångkultur för dessa hycklare tycks vara att  testa exotiska resturanger och handla i udda små affärer..dessa infama hycklare har mage att beskylla de svenskar som inte kan köpa sig fria från mångkulturens totalhaverarade helvete för "främlingsfientliga" och "rasister"!

Detta enda lysande undantaget från denna regel jag känner till är Anna Kettner, sosse politiker och bosatt i Rinkeby

sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Kettner

Se bara var Sveriges journalister själva bor,, de som skriver sig varma om mångkulturens alla välsignelser..de passar väl inte att bo bland svartskallarna själva förstås..de får de fattiga, outbildade rasistiska svenska skitiga jobbarna göra....

www.tiden.eu/default.aspx?page=3&nyhet=62

politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/07/28/h.../
    Jag ser att du väljer att anamma samma argument som Maxipaxi. Tänk på att Maxi är negativt inställd till att man tar argumenten ur "en färdig låda med argument som andra tänkt ut.". Det är bättre om du försöker tänka själv, enligt citatets ursprung.  

Att skriva positivt om mångkulturen eller att förhålla sig positivt till den är inte att ignorera eller skyla över dess baksidor. Lika lite som att man är positiv till bilburen trafik innebär att man automatiskt inte är miljövän (bilar utgör annars bland de största källorna till både försurning och till CO2-utsläpp). Det här svart/vita förhållningssättet är annars typiskt för barn och andra omogna. Mångfacettering, nyanser, komplexitet och flera bottnar blir svårt att förhålla sig till som ung och omogen utan referensramar. Man är naturligtvis välkommen att uppleva det så som barn och ungdomar ibland gör men jag tycker det inte är ett sakligt förhållningsätt som vuxen. Jag tror vi alla kan hemfalla till det då och då så det är inget jag själv exkluderar mig från. Men att det skulle vara ett politiskt accepterat förhållningsätt är jag rädd för att jag inte kan ställa mig bakom. Det verkar bara leda till bitterhet i slutändan. Och vad ska vi politiskt eller samhällsmässigt med bitterhet och bittra människor till egentligen? Det är väl bättre att finna ett sätt att motverka denna bitterhet genom upplysning, utbildning och utsträckta händer. Men samtidigt måste man belysa att det också är något dessa bittra människor själva behöver ta itu med. Att bara vänta på att få sina svar serverade och och kräva att de leder till förbättringar utan att själv investera och engagera leder tyvärr bara till mer bitterhet...    
  • BigDaddy
    ViceGuy skrev 2010-06-01 21:19:07 följande:
    Sossarnas Nalin Pekgul flydde ju Tensta för några år sedan.

" target="_blank">

Och Jimmie Åkesson, SDs partiledare är landsförrädare, implicit enligt Maxipaxi och explicit enligt nedanstående youtube-länk:

" target="_blank">

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-06-02 11:49:24 följande:
    Berätta hur argumenten blir falska för att Moderaterna vill eventuellt avskaffa Allmännyttan? Och varför utmålar du Moderaterna som om de inte vill tillföra fler hyresrätter och istället vill främja marknadshyror.

Se följande för en annan bild av det Maxipaxi säger om Moderaterna. Bland annat att Moderaterna vill istället bygga fler hyresrätter och inte införa marknadshyror:

www.moderat.se/web/om_marknadshyror.aspx

Det här med allmänna sjukförsäkringar till invandrare som inte betalat en spänn i skatt lät intressant. Jag är inte medveten om detta. Skulle du kunna upplysa kring det, Maxipaxi?
    Oj då, det var väldans vad M har skiftat åsikt i frågan. De har ju alltid propagerat FÖR Almännyttans avskaffande och FÖR marknadshyror. Har de skiftat fot med tanke på valet tro?

Och du fortsätter att ifrågasätta självklarheter:

En nyanländ flykting i Sverige. Han har PUT. Hur mycket har han betalat i skatt? Har han allmän sjukförsäkring som alla andra. Svar: Ja. Det tycker jag förvisso är bra. Men det tycker inte Moderaterna, som ju helst vill privatisera såväl sjukvård som skolor.

BigDaddy, var det verkligen svårt att förstå detta resonemang?

Den taktik som du och din väninna Roze tillämpar är att fråga om precis allting.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-06-02 15:13:57 följande:
    Oj då, det var väldans vad M har skiftat åsikt i frågan. De har ju alltid propagerat FÖR Almännyttans avskaffande och FÖR marknadshyror. Har de skiftat fot med tanke på valet tro?

Och du fortsätter att ifrågasätta självklarheter:

En nyanländ flykting i Sverige. Han har PUT. Hur mycket har han betalat i skatt? Har han allmän sjukförsäkring som alla andra. Svar: Ja. Det tycker jag förvisso är bra. Men det tycker inte Moderaterna, som ju helst vill privatisera såväl sjukvård som skolor.

BigDaddy, var det verkligen svårt att förstå detta resonemang?

Den taktik som du och din väninna Roze tillämpar är att fråga om precis allting.
    Jag ställde frågan om flyktingar och sjukvård i all ärlighet. Jag var inte medveten om detta. Det är beklagligt att du är så cyniskt och fientligt inställd mot mig. Visst, vi tycker väldigt olika. Men jag tycker din misstänksamhet mot mig bidrar till att färga din bild av mig på ett onyanserat och ibland orättvist sätt. Jag ställde frågan i all ärlighet. Inget mer. Du verkar vara väldigt påläst om vissa saker och det gör att jag ställer frågor om detta, både för att få veta om just denna sak men också att få veta om det från ett SDsympatiserande håll. Naturligtvis kollar jag ju upp saker allteftersom just för att jämföra om själva framställan skiljer sig från den sakliga faktan.

Jag har förhoppningen att jag också kan bidra till att öka din kunskap, så som jag tycks ha gjort här i frågan om Moderaterna.

Samtidigt tycker jag att du inte alltid räcker till hela vägen fram med dina argument och de övriga stöd för dina påståenden du kommer med. Du gör en sak av det svenska språket, trots att jag flera gånger påpekat att det är engelska och inte svenska som är mitt modersmål. Ändå tycker jag mig ha tillräckligt på fötterna i min egen framställan. Även rent grammatiskt och formuleringsmässigt. Det känns som att när dina egna argument är under luppen och vittrar något eller när du själv saknar medel så tillgriper du otrevligheter och personangrepp. Varför, Maxipaxi? Du kan ju bevisligen både hålla tonen och framställa väl när du vill. Jag hade hoppats att denna grad av förmåga hos dig också visar att du är kapabel att kritiskt förhålla dig även till dina egna åsikter. Detta skulle göra denna diskussionstråd än mer intressant. Vad tycker du?
  • I Blackrose I

" Den taktik som du och din väninna Roze tillämpar är att fråga om precis allting. "

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I

Maxipaxi

Tänker du fortsätta diskussionen om Husby/förorterna eller? Tycker du fortfarande att man ska bo kvar i dessa bostäder? Varför skulle man vilja det? Jag har inte fått svar på min fråga som jag ställde angående vad hyran går till. Förklara gärna.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-06-02 15:55:02 följande:
    Maxipaxi

Tänker du fortsätta diskussionen om Husby/förorterna eller? Tycker du fortfarande att man ska bo kvar i dessa bostäder? Varför skulle man vilja det? Jag har inte fått svar på min fråga som jag ställde angående vad hyran går till. Förklara gärna.
    Om man inte vill bo där kan man ju köpa ett radhus i samma område och renovera det och ombesörja det hur mycket man vill. Då har du ingen hyresvärd/bostadsbolag att skylla på för att underhållet inte hålls efter. Förstår du?
  • Maxipaxi

Men den här tråden är redan utspelad. Det finns andra som fungerar bättre. Frågeställningen i TS är såpass inskränkt att det blir OT så fort man skriver någonting.

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!