• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-03 11:25:20 följande:
    Så en massa fjortisar med kassa lönevillkorer?! Så som svenska skolan har sett ut så är dom verkligen kapabla att ta över dessa jobb. Visst, sure.

Läs BigDaddys engelska ordspråk. Du kan verkligen lära dig nåt av det. Tror han skrev det igår.

www.foretagarna.se/Aktuellt-och-opinion/Rappo.../
    Fjortisar? Kan du räkna? Dessutom glömmer du en väsentlig sak. Under arbetskraftsinvandringen på 60-talet hade vi en FUNGERADE integration. Idag är den som du vet katastrofal.
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-03 11:43:57 följande:
    Fjortisar? Kan du räkna? Dessutom glömmer du en väsentlig sak. Under arbetskraftsinvandringen på 60-talet hade vi en FUNGERADE integration. Idag är den som du vet katastrofal.
    90-talister ÄR definitivt fjortisar. Jag räknar inte 15/20åringar som potentiella företagsjobbare. Gör DU?!
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Plejaderna
    Blackbird skrev 2010-06-03 10:04:22 följande:
    Även om man inte bor i invandrartäta områden kan man vara medveten om vilka problem som finns. Skillnaden mellan en främlingsfientlig och en icke-fientlig är att den icke-fientliga går till botten för att finna orsaker till varför det finns problem och är ute efter att lösa problemen utan att skylla på invandrarna och bidra till ökat lidande. De icke-fientliga undersöker alltså även problemen genom att se samhället ur invandrarnas perspektiv. På så sätt blir resultatet mer rättvist än när en främlingsfientlig lägger ut orsaker.

Att invandrare inte ser sig själva som svenskar är inga problem om invandraren klarar sig i samhället (har jobb, bostad och inga andra problem). Samtidigt kan man fråga sig hur man känner sig svensk. Vad är en svensk och hur ska man känna för att känna sig svensk?

Många gånger har en invandrare hindrats att känna sig hemma här i Sverige just p.g.a. främlingsfientlighet. Främlingsfientliga anser att invandrare inte har någon plats i det svenska samhället samtidigt som de anser att invandrare måste anpassa sig till det svenska samhället. En invandrare får det inte lätt när denne vet att vad han än gör så gör han fel. Så det är en problematik som går i en cirkel.

Jag anser att du gör ett stort misstag när du skriver att "ni sk nya "svenskarna" lever i getton och bildar egna subkulturer". För det första placerar du varenda invandrare i det facket, vilket både du och jag vet är osant. Dessutom finns det väldigt många subkulturer i Sverige, även bland svenskar. Anser du det vara fel? Vilken kultur anser du är "standardkulturen" som alla bör rätta sig efter? Tror du att alla känner som dig? Är alla subkulturer fel? Naturligtvis hittar man fel i alla sorters kulturer, men att rakt av alltid koppla invandrare och all kultur de för med sig till något negativt är kontraproduktivt om man är ute efter förändringar. Är verkligen all "främmande" kultur av ondo? Är verkligen all svensk kultur bra? Man skulle ju även kunna säga att rasismen, nazismen och främlingsfientligheten har sin egen kultur. Är det något bra och något att sträva efter? Det finns ju folk som lever efter dessa övertygelser.

Sedan kan du fråga vad  och hur mycket du egentligen vet om ghetton. Vad för sorts kultur som råder där, vilken mentalitet det råder där, hur folk egentligen lever, vilka problem som existera och varför, om alla ghetton fungerar likadant etc. Ghetto klingar alltid fult, men det heter ghetto av en anledning, bl.a. lägre levnadsstandard, vilket jag tror att alla ghetton har gemensamt. Men är det alltid invandrarens fel? Hur mycket vet vi egentligen om de människor vi egentligen har åsikter om och som vi vill förändra livet för?  

Det finns mycket man kan göra för att förändra, men lösningen är faktiskt inte främlingsfientlighet á la SD. Det är inte så lätt att förändra som SD får det att låta.
    Jamen..hallå..den största orsaken till detta problem ligger ju i för stor invandring som i sin tur beror på den nuvarande vansinnigt oansvariga migrationspolitiken!
    Svenskarna är ett nordgermanskt folk som bebott Sverige under tusentals år, en distinkt etnisk grupp som bevarat en relativt stor homogenitet in i modern tid. Sammansatt av några historiska folk som formats av en gemensam historia, ett gemensamt språk och delat en ödesgemenskap och blodsband. Givetvis finns det mängder av underkategorier av svenskhet som etnicitet och en hel del gränsfall. Vi har jämtar, gutar, skåningar och många fler. .Även om denna kategori svenskhet är den mest självklara och ofta det man i förstone menar när man säger svensk, så är det också den mest förnekade och avskydda kategorin av den vänsterliberala kultureliten.
    Frågan om svenskhet ställs på sin spets när man ibland - och allt oftare - läser rubriker som "30-årig svensk terrormisstänkt" och vet att personen i fråga är irakier. Ett typexempel på sammanblandningen av orden svensk och svensk medborgare. Är de flesta invandrare svenskar och kan de bli det?Om man avser etnicitet så är svaret nej, lika lite som svenskar i Spanien blir spanjorer bara för att de vistats där eller att svenskar i Nigeria blir nigreaner. Folk kan däremot bli svenska, spanska eller nigrianska medborgare och även anpassa sig till och anamma dessa kulturers seder och bruk.Även om man inte kan bli svensk etniskt sett, utan ­ man föds in i den kategorin, så kan man däremot bli svensk i en kulturell mening. Att vara svensk i denna kategori innebär - eller kan innebära - att man känner med och är formad av svenska värderingar och beteenden, iakttar svenska seder och bruk, talar svenska och känner till den komplexa väv som kännetecknar svensk kultur, fordom och nu. Detta är en svårdefinierbar kategori och rymmer givetvis en mängd nyanser.
    Den svenska medborgerliga identiteten säger sig självt. Även om man inte delar de övriga kan man vara svensk i denna bemärkelse, svensk medborgare, även om jag tycker att det borde innebära - eller villkoras med - ett hänsynstagande gentemot den första kategorin och ett någorlunda engagemang i den andra.

Precis, både du och jag vet att begreppet "invandrare" inte inbegriper ALLA invandrare. När man säger invandrartäta områden menar man inte områden fyllda med engelska, tyska, norska och danska invandrare..utan invandrare från Turkiet, Iran, Somalia, Irak, Syrien Libanon etc
    Invandrarsubkulter anser jag vara mest av ondo därför de ger invandrarna möjlighet att leva i Sverige utan att lära sig svenska, de ser på sitt eget lands TV program, har sina egna skolor etc..detta skapar problem jag inte vill ha i Sverige.
    för mig är det självklart att den svenska kulturen och våra normer, lagar och regler skall ha företräde om man ska bo här. nu blir det mer och mer att svenskar och det svenska samhället tvingas att anpassa sig till invandrarna och deras mentalitet och kultur.
     Vet att gettofierande invandrartäta områden som tex Rosengård dras med väldigt stora problem och är tickande bomber det svenska samhället.
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-03 11:46:14 följande:
    Kräsna och krävande ja.. Då kan dom ta toppjobben så kan vi arbetskraftinvandra lite när det gäller skitjobben
    Världen ser inte ut som det gjorde på 60-talet. Inga av mina bekanta ÄR bredda att ta skitjobb. Inte dom som är hög utbildade.

Men jag ska inte störa din dagdrömmeri. Ha en bra dag och förhoppningsviss kommer du över dina fördomar. * Hoppas på det *
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-03 11:48:02 följande:
    90-talister ÄR definitivt fjortisar. Jag räknar inte 15/20åringar som potentiella företagsjobbare. Gör DU?!
    Mellan 2011-2014 då det kommer vara som värst är nog många av dessa redo för utmaningar på arbetsmarknaden. Varför skulle invandrare som kommer hit och inte kan språket vara bättre?
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-03 11:51:47 följande:
    Världen ser inte ut som det gjorde på 60-talet. Inga av mina bekanta ÄR bredda att ta skitjobb. Inte dom som är hög utbildade.

Men jag ska inte störa din dagdrömmeri. Ha en bra dag och förhoppningsviss kommer du över dina fördomar. * Hoppas på det *
    Dom är ju redan här... så dom har väl redan bra jobb? Eller lever dom på bidrag?
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-03 11:53:47 följande:
    Dom är ju redan här... så dom har väl redan bra jobb? Eller lever dom på bidrag?
    Du skrev arbetsinvandring och jag gav mina bekanta som exempel. Nej, dom bor kvar i Iran och skulle aldrig i livet tänka sig att flytta hit och jobba med skitjobb men SD håller ju på och fixar problemet genom att ta hit Kristna irakier så då är ju det löst...
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-03 11:52:53 följande:
    Mellan 2011-2014 då det kommer vara som värst är nog många av dessa redo för utmaningar på arbetsmarknaden. Varför skulle invandrare som kommer hit och inte kan språket vara bättre?
    Jag kan skryta om att min son pratar flytande/felfri svenska men han kanske ska flytta utomlands och fixa jobb eller?
  • Plejaderna
    Roze skrev 2010-06-03 10:50:15 följande:
    Joppan varsegod:

www.dn.se/ekonomi/90000-40-talister-gar-i-pen...

" Under de närmaste tio åren ska 1,1 miljoner svenskar bli ålderspensionärer och det beräknas späda på befolkningen över 65 år med 20 procent så att de är 300.000 fler år 2014 än år 2005. "

LÖSNING?!

* Väntar med spänning på ett vettig svar *
    Inte är lösningen den nuvarande massinvandringspolitiken..det är knappast outbildade eller med för svenska förhållanden otillräckliga och/eller icke kompatibla utbildinngar invandrare från afrika eller mellanöstern som skall fylla luckorna..den sk "generationsväxlingen" är  också  kraftigt överdriven, många av de tjänster som blir vakanta dras helt enkelt in..tror knappast att svenska tjänstemannajobb kan besättas i någn större grad av nyanlända somalier eller mellanösterninvandrare..Ofta kommer invandrarna med sin familjer, som i sin tur belastar den offentliga sekorn. man får räkna  med att det ökade bidraget till skattekistan uppvägs av de ökade kostnaderna för de medföljande i form av hyresbidrag, sjukvård, skolor etc..invandringen kommer heller inte bidra till framtidens pensionskostnader..Detta är ett problem som inte invandringen kan lösa. Invandrarna kommer ju en dag också bli pensionärer. Det enda sättet att kunna betala utlovade pensioner är att höja pensionsåldern. Det är helt fel att tro att en ökad invandring kan minska det växande betalningstrycket av framtida pensioner!
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!