• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • I Blackrose I
    BigDaddy skrev 2010-05-12 10:28:40 följande:
    Födslotalen i Europa överlag är låga och Skandinavien är inget undantag. Vi kommer inom den närmaste 10 åren att ha stora pensionsavgångar som kommer att slå brett genom hela arbetsmarknaden i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Detta demografiska skifte är jag övertygad om kommer att slå än hårdare om vi dessutom förhindrar invandring till Sverige. Sverigedemokraterna vill helst stoppa invandringen helt, även om dörren hålls öppen för kvotflyktingar och en väldigt väl avgränsad och kontrollerad arbetskraftsinvandring. Jag ser inte att detta skulle vara svaret på de demografiska problemen vi har att se fram emot i Sverige. Jag kan heller inte se att deras assimilationspolitik, som är otydlig, behäftad med semantiska krumsprång och krusiduller, osaklig och dessutom skapar ett förklaringsvakum vad gäller själva genomförandet. Kopplad till det trovärdighetsvakum som jag tidigare beskrivit att exklusiv och exkluderande nationalism är ofrånkomligen nedtyngd av så ser inte jag hur Sverigedemokraterna är det parti som skall leda Sverige in i framtiden med Jimmie Åkesson i spetsen som Statsminister. Nu när min TS också visar, i min mening, hur tydligt främlingsfientliga SD egentligen är så försvårar det ytterligare för min egen del att välja just SD.
    Mmm, håller med. I området jag bor så är det 20% gamlingar. Det är ganska mååååånga. Dom flesta ser ut att vara runt 70-80 år så om man nu skulle ta den biten också står väl bostadmarknaden utan hyresgäster inom en ganska snar framtid med tanke på att alla dessa gamlingar antingen dör eller hamnar på olika hem.

Jag hade inte förväntat mig ett svar till mina frågor jag ställde. Vet ju vilken politik dom försöker driva fram. Aja...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Mittnick

Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?
    (Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )

Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.

Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.

• BigDaddy
    Roze skrev 2010-05-12 10:22:41 följande:
    " Och vad är klanderfri svenska? Definera det gärna, nu när du svänger dig med det uttrycket i flera inlägg. Jag är nyfiken. "Jag är också nyfiken. Har redan frågat honom men inga svar fick jag. En fråga som dök upp. Den där äckliga slemmiga typen ( min åsikt ) som sitter i juryn ( Dans-tävlingen ) som bryter nåt fruktansvärt på engelska. Slår vad om att  om en turk skulle sitta där och bröt på turkiska skulle dom flesta få fnatt men men...
    Det du pekar på är något tämligen vedertaget i det etnonationalistiska, exkluderande och exklusiva, lägret. Det är skillnad på invandring och invandring, invandrare och invandrare, brytning och brytning. Det är detta som bidrar till det trovärdighetsvakum som jag associerat med etnonationalismen, den exkluderande och exklusiva nationalismen, i mina tidigare inlägg. Inkluderandet av etnologiska begrepp som passar in i deras tankevärld (Kulturavstånd) och hänvisning till brottstatistik för att visa att denna skillnad inte är fiktiv utan riktig (MENA länderna överrepresenterade över andra utländska förbrytares länder) ämnar alla att måla upp en bild av trovärdighet som de vill luta sig på.

Jag vill dock peka på de inlägg jag gjort tidigare som visar på var SD (och deras mindre vackra kusiner ND och Svenskarnas parti) egentligen står och vart de vill någonstans. Genom denna lyftning av blicken från någonstans på marken strax framför fötterna och upp mot horisonten så kan man se att dessa begrepp, denna statistiska approach och deras hänvisningar leder oss inte mot någonting baserat på hopp utan på "defeatism". De tror på/accepterar oundviklig och i slutändan katastrofal konfrontation med den väg vi nu går. De vill att vi ger upp, att vi lägger ner, att vi medger nederlag och att loppet är kört. Det går inte att mötas, det finns inga företeelser av relevans (visst kebab är gott, men måste vi ha hit kocken?), det går inte att få det att fungera och det går inte att finna en lösning. Stäng dörrarna, måla allt i homogenitetens namn och förhåll er misstänksamma och fokuserade på "den egna gruppen". SD förespråkar en något mildare version av detta i förhållande till ND och andra partier av den kalibern.

Sedan måste jag säga att jag förvånas över den aggressiva och otrevliga tonen med vilken jag bemöts av de som förespråkar etnonationalism, SD och större acceptans för främlingsfientlighet. Jag ser ingen anledning till att skruva upp stämningen på det viset och bli tillspetsad, personlig och arrogant gentemot varandra. Jag vill också faktiskt rikta mig nu även till deras motståndare med att säga att ge inte igen med samma mynt. Och ge inte med det myntet heller. Jag menar på att när man gör det så förlorar man delar av sin egen trovärdighet. Maxipaxi, som jag förgäves påtalat tonen för ett antal gånger, har helt enkelt förlorat delar av sin trovärdighet i mina ögon med sin oförskämda, otrevliga och tillspetsade ton. Tänk på det, alla ni som talar till varandra så. Jag menar verkligen alla. Ni är naturligtvis fria till det och er handlingsfrihet är oinskränkt, denna postning till trots. Men i ljuset av det antal uttalanden som gjorts tillspetsat, personligt och otrevligt så tyckte jag att det var dags att säga något.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 10:47:21 följande:
    Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?(Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.
    Du sätter alltså ett likhetstecken mellan främlingsfientlighet och sunt förnuft?

Utveckla gärna att "vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang"?
    Och knyt ihop det med främlingsfientlighet.
    Beautifully Human
  • BigDaddy
    Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?(Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.
    Skulle du kunna tänka dig svara på mitt inlägg lite längre upp? Jag är nyfiken!

Varför upplever du att alla tror att du är extrem för att du röstar på SD?

Berätta också om det positiva, i din mening, med främlingsfientligheten så som den framförs av SD men kanske också i dina egna ord?

Du säger att vissa är med lämpade att passa in i ett sammanhang? Vad menar du med det? Berätta gärna, det låter intressant.
  • I Blackrose I
    Angående dom två sista orden du skriver så hoppas jag att du läste ordspråket jag la in igår...{#lang_emotions_wink}

Passar perfekt till vissa som skriver här inne...
  • I Blackrose I
    BigDaddy skrev 2010-05-12 10:49:19 följande:
    Nu kunde jag inte citera dig men jag håller med dig att man absolut inte behöver slå tillbaka med samma mynt men man är inte mer än människa och efter ett tag så ger man upp. Man försöker gång på gång att föra en vettig diskussion men så får man en massa påhopp tillbaka så till slut orkar i alla fall inte jag bemöta dessa inlägg med respekt. Men visst, tack för att du påpekade och jag för min del ska hålla mig neutral i ton-läget så länge det går eller så får jag logga ut helt enkelt...{#lang_emotions_wink}
  • Mittnick
    Roze skrev 2010-05-12 10:55:24 följande:
    Angående dom två sista orden du skriver så hoppas jag att du läste ordspråket jag la in igår...Passar perfekt till vissa som skriver här inne...
    Läst en del du skriver men nej, jag har inte hittat dina ordspråk.

Varför kallas sossarnas "väljare" för väljare och SD´s för "anhängare"?

Det pågår ett ständigt förtryck mot de som på något sätt sympatiserar med SD´s politik, hur kan det komma sig att öppet förtryck/mobbing/utfrysning är okej när det gäller SD när det inte är okej gällande annat? (enligt de som själva kastar sten i glashus)
  • I Blackrose I
    Mittnick skrev 2010-05-12 11:04:51 följande:
    Läst en del du skriver men nej, jag har inte hittat dina ordspråk.Varför kallas sossarnas "väljare" för väljare och SD´s för "anhängare"?Det pågår ett ständigt förtryck mot de som på något sätt sympatiserar med SD´s politik, hur kan det komma sig att öppet förtryck/mobbing/utfrysning är okej när det gäller SD när det inte är okej gällande annat? (enligt de som själva kastar sten i glashus)
    Angående ordspråket så blev den borttaget...trampade nån på tårna antar jag. ;)
    Skriv Man kan ta examen + Carl Kempe i google.se så får du upp ordspråket...

Tycker mig se mobbning av alla partiers väljare här på FL moderaterna, sossarna, SD m.m

Vad är det du sympatiserar med SD-poltik? Vad är det du tycker är positivt med deras invandrar-politik? * Nyfiken *
  • I Blackrose I

Svara gärna på frågorna i inlägg #792 också om du vill.

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!