• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • BigDaddy

Maxipaxi:

Du talade en del om likheterna mellan baskisk nationalism i partiform och den nationalism som Sverigedemokraterna står för. Men samtidigt lyfte du fram att den nationalism som bland annat Franco stod för kom i direkt konflikt med den baskiska. Kan du se att exemplet med baskisk nationalism snarare handlar om att ställa en nationalism mot en annan, vilket inte riktigt passar in på svenska förhållanden? Att baskerna kämpar mot den spanska nationalismen som dominerat dem sedan Franco tog över med sina nationalistas? Att det kanske snarare passar in som jämförelse mellan strävanden från Samepartiet mot Svenska staten än att Sverigedemokraterna skulle vara en slags motsvarighet till PNV?

Kan du också se att det baskiska nationalistpartiet PNV skiljer sig markant från SD i förhållande till bland annat frågor om EU? Jämförelsen partierna emellan haltar något.   

File:Basque Country, not Spain.jpg

• Mittnick
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 11:29:27 följande:
    Främlingsfientlighet är negativt för att den exkluderar.Det förbestämmer, vem som har rätt att befinna sig var och varför, och ser väldigt sällan, om någonsin, till individen.Det är en förutfattad rädsla och en föraning om att alla som inte är som du, inte passar in i "ditt" samhälle.Sedan finns det ju inga mänskliga raser, så det snacket kan vi ju lägga ner direkt och gå vidare till att var sak har sin plats. Det känns som om du lindar in dina ord här, vad är det du försöker säga?Att beroende på vem man är och var man kommer från, så är man inte lämpad för det svenska samhället?Hur menar du med en långsiktig plan?
    Hoppar in en sväng

Exkluderar?

Det gör vi väl varje dag gällade hur mycket som helst, vad är det som är så fel med det?
    Du gör det t.o.m när du handlar mat, inte köper du väl allt du ser eller vet om att det finns bara för att du inte ska exkludera någonting

Jag hänger inte upp mig på vem som tillhör vad eller passar var men det finns klart fördelar och nackdelar med allt.
    Hedersmod passar inte in så bra i Sverige exempelvis och jag fick onda ögat när jag var i Tunisien för att jag gick barfota, vissa saker passar inte in helt enkelt.
    Det var bara två exempel tagna ur luften.

Jag har hellre kudden i sängen när jag sover där än i badrummet, var sak har sin plats men börjar jag sova i badrummet är det helt klart mer praktiskt att ha kudden därinne.
    Dumt exempel men det visar lite hur jag tänker med att var sak har sin plats men finns det en långsiktig plan så ser jag inte problemet att flyttning sker.

Jag tycker inte att "jag lindar in det", jag är en ganska generaliserande människa eftersom jag är av tron att man blir onödigt trött av för mycket detaljer, jag lägger energi på det jag verkligen brinner för såsom min familj men jag är inte ointresserad för det.

Nu ska liten sova, ville bara hoppa in en sväng angående att det skulle vara något unikt för SD-väljare att exludera
  • Kate Ryan
    Roze skrev 2010-05-12 11:53:39 följande:
    Ok. Lägger du fram det på det viset så ger jag upp.Lycka till med ditt val och man får väl hoppas att du inte ångrar dig i framtiden. Jimmy Åkesson är ju inte direkt Sveriges mest begåvade partiledare. Till och med Mona Sahlin har stooooooor chans att slå honom och det är inte många hon klarar av...
    Möjligt men han står i alla fall för sina åsikter och duckar inte för att svara ärligt. Att vara ärlig och politik är svårt att kombinera, hoppas folk klarar av att se igenom svinens rödridåer.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 19:45:37 följande:
    Hoppar in en sväng Exkluderar?Det gör vi väl varje dag gällade hur mycket som helst, vad är det som är så fel med det?Du gör det t.o.m när du handlar mat, inte köper du väl allt du ser eller vet om att det finns bara för att du inte ska exkludera någonting Jag hänger inte upp mig på vem som tillhör vad eller passar var men det finns klart fördelar och nackdelar med allt.Hedersmod passar inte in så bra i Sverige exempelvis och jag fick onda ögat när jag var i Tunisien för att jag gick barfota, vissa saker passar inte in helt enkelt.Det var bara två exempel tagna ur luften.Jag har hellre kudden i sängen när jag sover där än i badrummet, var sak har sin plats men börjar jag sova i badrummet är det helt klart mer praktiskt att ha kudden därinne.Dumt exempel men det visar lite hur jag tänker med att var sak har sin plats men finns det en långsiktig plan så ser jag inte problemet att flyttning sker.Jag tycker inte att "jag lindar in det", jag är en ganska generaliserande människa eftersom jag är av tron att man blir onödigt trött av för mycket detaljer, jag lägger energi på det jag verkligen brinner för såsom min familj men jag är inte ointresserad för det.Nu ska liten sova, ville bara hoppa in en sväng angående att det skulle vara något unikt för SD-väljare att exludera
    Förvånade dåligt exempel.
    Att exkludera människor i ett samhälle pga etnicitet, hudfärg, religion kan inte jämföras med en varukorg på ICA.
    Och att hedersmord inte passar in i Sverige håller nog en rungande majoritet med om. Hör det hemma någonstans över huvudtaget?

Förstår fortfarande inte hur du menar med "en långsiktig plan"?
    Förklara gärna.
    Jag sa att främlingsfientlighet exkluderar. Ingenting annat.
    Beautifully Human
  • Mittnick
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 22:18:16 följande:
    Förvånade dåligt exempel.Att exkludera människor i ett samhälle pga etnicitet, hudfärg, religion kan inte jämföras med en varukorg på ICA.Och att hedersmord inte passar in i Sverige håller nog en rungande majoritet med om. Hör det hemma någonstans över huvudtaget?Förstår fortfarande inte hur du menar med "en långsiktig plan"?Förklara gärna.Jag sa att främlingsfientlighet exkluderar. Ingenting annat.
    Att vara avståndstagande kan nog benämnas att exludera, om man vill se det så.
    Jag hindrar ingen att tycka det de vill, ville bara poängtera att det du kallar exkludera inte alltid är negativt och unikt för människor som är främlingfientliga.
    (tycker fortfarande inte om det ordet)

Jag har personligen aldrig varken tyckt, eller heller skrivit, att jag står för att "exkludera" en viss färg på huden eller religion. Religion för mig är tro och tro är något man bär inom sig, annat är handling vilket för mig är en annan sak.

En fråga, hur kan du ifrågasätta någons tro och handling egentligen?
    Att jag gör det är inget jag direkt hymlar med om det kommer rakt riktade frågor, men jag skriker inte ut det heller, jag är rätt laidback.

Men det känns som du inte vill att SD-väljare inte ska se sig själva som "mer" än andra, ändå verkar du övertygad om att ditt sätt att se på exempelvis hedersmord är det rätta.
    Om du växt upp där det är normalt så hade, högst troligt, även du tyckt att det är det och troligen ansett att de som inte tillämpar det inte är sanna människor.

Vi alla uppfostras olika, även i Sverige, har olika bakgrund, har olika mål och visioner, har olika förutsättningar och drömmar, olika historia och utbildning...

Den invandrarpolitiken som finns idag känner jag inte fungerar, att klumpa ihop folk och inte ge dem möjlighet att komma in i samhället är rent ut sagt diskriminerande och lutar själv åt främlingsfientlighet på något sätt...
    Jag tycker inte att det håller, politiken i sig att ta in men inte ta om hand skrämmer mig lite.
    Förstår att det kan sticka i ögonen på svenskar som kan ha det svårt när de ser att det uppenbarligen går att få pengar utan att "behöva" (läs: få) lyfta ett finger för att "förtjäna" det (förstå mig rätt)
    Politikerna själva skapar obalansen anser jag.
    Jag har inte haft det svårt men visst har det slagit mig att jag hellre skulle lägga pengar på något som för Sverige framåt istället för att bara få det att fortsätta stampa på samma ställe som ajg kan uppleva att det gör.

Men nu kretsar inte mitt tycke runt invandringpolitiken i sig, den vännen som står mig närmast och funnits längst i mitt liv kommer inte från det här landet och hennes mamma, trots 35 års boende i Sverige fortfarande bryter och helst talar engelska så jag har inget riktat mot någon särskild hudfärg eller religion eller någon vision att stoppa all invandring och slänga ut folk på studs som inte har "vikingablod"

Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi.

Och det är alltid det det handlar om i slutändan när det gäller politik.
    Pengar.
  • Nice Girl Wrong Place
    Mittnick skrev 2010-05-12 22:53:34 följande:
    Att vara avståndstagande kan nog benämnas att exludera, om man vill se det så.Jag hindrar ingen att tycka det de vill, ville bara poängtera att det du kallar exkludera inte alltid är negativt och unikt för människor som är främlingfientliga.(tycker fortfarande inte om det ordet)Jag har personligen aldrig varken tyckt, eller heller skrivit, att jag står för att "exkludera" en viss färg på huden eller religion. Religion för mig är tro och tro är något man bär inom sig, annat är handling vilket för mig är en annan sak.En fråga, hur kan du ifrågasätta någons tro och handling egentligen?Att jag gör det är inget jag direkt hymlar med om det kommer rakt riktade frågor, men jag skriker inte ut det heller, jag är rätt laidback.Men det känns som du inte vill att SD-väljare inte ska se sig själva som "mer" än andra, ändå verkar du övertygad om att ditt sätt att se på exempelvis hedersmord är det rätta.Om du växt upp där det är normalt så hade, högst troligt, även du tyckt att det är det och troligen ansett att de som inte tillämpar det inte är sanna människor.Vi alla uppfostras olika, även i Sverige, har olika bakgrund, har olika mål och visioner, har olika förutsättningar och drömmar, olika historia och utbildning...Den invandrarpolitiken som finns idag känner jag inte fungerar, att klumpa ihop folk och inte ge dem möjlighet att komma in i samhället är rent ut sagt diskriminerande och lutar själv åt främlingsfientlighet på något sätt...Jag tycker inte att det håller, politiken i sig att ta in men inte ta om hand skrämmer mig lite.Förstår att det kan sticka i ögonen på svenskar som kan ha det svårt när de ser att det uppenbarligen går att få pengar utan att "behöva" (läs: få) lyfta ett finger för att "förtjäna" det (förstå mig rätt)Politikerna själva skapar obalansen anser jag.Jag har inte haft det svårt men visst har det slagit mig att jag hellre skulle lägga pengar på något som för Sverige framåt istället för att bara få det att fortsätta stampa på samma ställe som ajg kan uppleva att det gör.Men nu kretsar inte mitt tycke runt invandringpolitiken i sig, den vännen som står mig närmast och funnits längst i mitt liv kommer inte från det här landet och hennes mamma, trots 35 års boende i Sverige fortfarande bryter och helst talar engelska så jag har inget riktat mot någon särskild hudfärg eller religion eller någon vision att stoppa all invandring och slänga ut folk på studs som inte har "vikingablod" Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi.Och det är alltid det det handlar om i slutändan när det gäller politik.Pengar.
    Nej du har aldrig skrivit att du vill exkludera någon pga religion, hudfärg eller kultur. Men mina inlägg handlar mer om hur jag ser SDs politik.

Ang hedersmord, så är det knappast socialt accepterat egentligen någonstans. Folk som begår hedersmord i länder som många förknippar med just hedersmord, får ofta ordentliga straff. Sedan finns det alltid fristader, för allt, överallt. Men inte rent generellt.
    Jag förstår hur du menar, principen av det hela, men exemplet känns dåligt.

Det är främst SDs politik jag motsätter mig, inte väljarna.

Sedan är ju allt väldigt relativt, självklart vill vi alla att Sverige ska gå framåt men vi har det faktiskt ganska bra. Om man ser det stora perspektivet. Våra höga skatter har gett oss mycket som andra länder inte har, gratis skola, vård för alla, vi lever i ett helt och rent land. Det tycker jag faktiskt. Det räcker att lämna Sverige och ta sig ner i Europa för att förstå, att vi har det RELATIVT bra. Rent ekonomiskt.
    Jag ser inte ekonomin som ett hinder från att hjälpa, eftersom vi faktiskt kan tjäna på invandring. Vad som inte fungerar däremot, är precis som du snuddar vid, integrationen.

Så ang din syn på invandringspolitiken så är det nog många i tråden som håller med och det har vi också pratat om. Problemet är ju att SD inte alls innehar någon effektiv eller realistisk lösning på detta.
    Först pratar du om rätt sak på rätt plats och alla alla inte är lämpade för olika samhällen och sedan menar du att det handlar om ekonomin?
    Jag får dubbla budskap, eller är det en kombination?

Och när vi ändå pratar ekonomi, i en tråd som handlar om ett parti som inte haft en budget sedan 80-talet, så känns SD inte som ett parti man bör lägga sin röst på om man oroar sig över Sveriges ekonomi. Det är nog faktiskt deras största svaghet.
    Beautifully Human
  • Mittnick

Hejhej och godmorgon

Kan bara svara en snabbis, huset fullt och mycket liv runt omkring

Jag pratar om "rätt sak på rätt plats" ja och jag nämner ekonomi.
    Ekonomin är politisk, "rätt sak på rätt plats" är en personlig uppfattning jag har som jag inte knyter an just politik utan snarare mig som person.

SD har inte fulkl koll på ekonomin, men det verkar inte de som borde ha det ha heller.
    Dessutom tror jag att alla behöver först kunna krypa för att sedan kunna gå och springa, jag känner mig inte så orolig att ge det en chans.
    Man får stötta dem så mycket man kan om det nu kommer såpass att de ens behöver en budget så tror jag att de växer med ansvaret precis som alla (borde iallafall) göra.

• Maxipaxi
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 10:00:05 följande:
    Jo, jag har också uppmärksammat just det. Det var därför det kändes meningslöst att föra diskussionen vidare, när den helt plötsligt fann nya, låga nivåer, allt i ett desperat försök att avleda. It's all happening again...
    Jag vet inte hur det funkar riktigt här men jag antar att det är folk som anmäler inlägg som de inte tycker passar in, och sen raderas de via s.k. moderatorer. Dessa stänger sedan av de personer som de inte tycker passar in i debatten. Eller debatten förresten, det är ju mer av klubben  för inbördes beundran.

Anledningen till att jag inte har svarat beror alltså på att man stängde av mig från FL och inget annat. Frågan är ju varför man då ska fortsätta att skriva nåt här. Det finns ju andra betydligt mer demokratiska fora att föra (riktig) debatt på.

FL har således samma agenda som övriga etablerade svenska massmedier, d.v.s. att utestänga och behandla människor olika beroende på politiska ställningstaganden. Agendan handlar om att förtiga en del av verkligheten och att lyfta fram andra. Ta t.ex. nu trippelmordet i Härnösand, där en ännu icke-dömd man redan har fått sitt namn publicerat i alla de stora tidningarna. Han är svensk. Mördarna i Hjällbo, Landskrona och  Västerås har däremot inte fått sin identitet röjd i den etablerade pressen. De är invandrare och har utländska namn. Det försvarar sig t.ex. vissa chefredaktörer med att gärningsmannen i Härnösand ju har erkänt morden. Då skulle nån kanske säga att Mats Alm ju inte har erkänt men ändå fått sitt namn publicerat. Då svarar chefredaktörerna upp med att det i detta fall handlar om "allmänintresse". Och vad som är allmänintresse eller inte bestämmer givetvis dem.

Som vi ser är hela informationsförmedlingen i det här landet manipulerad, med vissa få undantag. En av de få som verkligen söker berätta verkligheten bakom lögnen är Janne Josefsson. Se avslöjandet av korruptionen i Göteborg och kolla Valstugereportaget för en del år sen, där de utåt sett så invandringsvänliga moderaterna visade sig ha helt andra åsikter när de trodde att kamerorna och mikrofonerna var avstängda. De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentligheten

Vi kan se att en ny nationell rörelse har vuxit upp här i landet. Trots indoktrineringen från etablissemangets sida har denna rörelse vuxit sig så stark att sannolikt kommer ett parti från denna rörelse ta sig in i Riksdagen. Den har således en mycket stor potential. Det skulle inte förvåna mig om Sd är lika stort som Dansk Folkeparti vid valet 2014.

Troligtvis har rörelsens framgångar att göra med Internet och de möjligheter den kanalen erbjuder av informationsförmedling/debatt. Vi kan lita på att etablissemanget i framtiden kommer att göra allt för att inskränka tillgängligheten till Nätet, inskränka friheten att t.ex. starta upp web-sidor, ty demokratin betraktas som mycket farlig av den styrande klassen. Snart kommer det säkert att betraktas som ett brott mot yttrandefriheten att vara emot inskränkningar i tryck- och yttrandefrihet på Nätet. Moderatorerna här på FL har redan visat sin inställning i frågan.

De två blocken, Alliansen och de röd-gröna hyser i princip samma ideologi, fast det kan skilja sig åt med några ören hit och dit. Sverige som politisk arena liknar i det mesta numera USA, där Demokraterna och Republikanerna i allt väsentligt tycker likadant, och alla andra politiska riktningar är a-priori diskvalificerade. Så behåller man ett status quo.

Med detta lämnar jag nu detta forum. Det är helt enkelt ingen idé att diskutera dessa frågor ytterligare, åtminstone inte här, för då blir jag ju utslängd på nytt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-13 14:20:39 följande:
    Jag vet inte hur det funkar riktigt här men jag antar att det är folk som anmäler inlägg som de inte tycker passar in, och sen raderas de via s.k. moderatorer. Dessa stänger sedan av de personer som de inte tycker passar in i debatten. Eller debatten förresten, det är ju mer av klubben  för inbördes beundran.Anledningen till att jag inte har svarat beror alltså på att man stängde av mig från FL och inget annat. Frågan är ju varför man då ska fortsätta att skriva nåt här. Det finns ju andra betydligt mer demokratiska fora att föra (riktig) debatt på.FL har således samma agenda som övriga etablerade svenska massmedier, d.v.s. att utestänga och behandla människor olika beroende på politiska ställningstaganden. Agendan handlar om att förtiga en del av verkligheten och att lyfta fram andra. Ta t.ex. nu trippelmordet i Härnösand, där en ännu icke-dömd man redan har fått sitt namn publicerat i alla de stora tidningarna. Han är svensk. Mördarna i Hjällbo, Landskrona och  Västerås har däremot inte fått sin identitet röjd i den etablerade pressen. De är invandrare och har utländska namn. Det försvarar sig t.ex. vissa chefredaktörer med att gärningsmannen i Härnösand ju har erkänt morden. Då skulle nån kanske säga att Mats Alm ju inte har erkänt men ändå fått sitt namn publicerat. Då svarar chefredaktörerna upp med att det i detta fall handlar om "allmänintresse". Och vad som är allmänintresse eller inte bestämmer givetvis dem.Som vi ser är hela informationsförmedlingen i det här landet manipulerad, med vissa få undantag. En av de få som verkligen söker berätta verkligheten bakom lögnen är Janne Josefsson. Se avslöjandet av korruptionen i Göteborg och kolla Valstugereportaget för en del år sen, där de utåt sett så invandringsvänliga moderaterna visade sig ha helt andra åsikter när de trodde att kamerorna och mikrofonerna var avstängda. De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentlighetenVi kan se att en ny nationell rörelse har vuxit upp här i landet. Trots indoktrineringen från etablissemangets sida har denna rörelse vuxit sig så stark att sannolikt kommer ett parti från denna rörelse ta sig in i Riksdagen. Den har således en mycket stor potential. Det skulle inte förvåna mig om Sd är lika stort som Dansk Folkeparti vid valet 2014.Troligtvis har rörelsens framgångar att göra med Internet och de möjligheter den kanalen erbjuder av informationsförmedling/debatt. Vi kan lita på att etablissemanget i framtiden kommer att göra allt för att inskränka tillgängligheten till Nätet, inskränka friheten att t.ex. starta upp web-sidor, ty demokratin betraktas som mycket farlig av den styrande klassen. Snart kommer det säkert att betraktas som ett brott mot yttrandefriheten att vara emot inskränkningar i tryck- och yttrandefrihet på Nätet. Moderatorerna här på FL har redan visat sin inställning i frågan.De två blocken, Alliansen och de röd-gröna hyser i princip samma ideologi, fast det kan skilja sig åt med några ören hit och dit. Sverige som politisk arena liknar i det mesta numera USA, där Demokraterna och Republikanerna i allt väsentligt tycker likadant, och alla andra politiska riktningar är a-priori diskvalificerade. Så behåller man ett status quo.Med detta lämnar jag nu detta forum. Det är helt enkelt ingen idé att diskutera dessa frågor ytterligare, åtminstone inte här, för då blir jag ju utslängd på nytt.
    Jag har blivit varnad och fått skrivförbud många gånger, det har knappast något med ens politiska ställning att göra utan hur man uttrycker sig.
    Är man skicklig kan man förmedla nästan vilka åsikter som helst.
    Att någon anmäler ett inlägg har väldigt sällan med en persons åsikter att göra utan hur han/hon uttrycker dem.

Synd att du inte valde att svara på inläggen som var riktade till dig, utan istället strosade runt i den välanvända offerkappan.
    Vi är många i tråden som efterlyser intressant debatt.
    Jag tycker varken vi varit otrevliga eller ryggdunkande.
    Jag har själv uttryck kritik mot invandringen i tråden, så har också BigDaddy. Så det är knappast dina åsikter som ogillats av läsare.
    Beautifully Human
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-12 17:46:59 följande:
    Maxipaxi: Du talade en del om likheterna mellan baskisk nationalism i partiform och den nationalism som Sverigedemokraterna står för. Men samtidigt lyfte du fram att den nationalism som bland annat Franco stod för kom i direkt konflikt med den baskiska. Kan du se att exemplet med baskisk nationalism snarare handlar om att ställa en nationalism mot en annan, vilket inte riktigt passar in på svenska förhållanden? Att baskerna kämpar mot den spanska nationalismen som dominerat dem sedan Franco tog över med sina nationalistas? Att det kanske snarare passar in som jämförelse mellan strävanden från Samepartiet mot Svenska staten än att Sverigedemokraterna skulle vara en slags motsvarighet till PNV? Kan du också se att det baskiska nationalistpartiet PNV skiljer sig markant från SD i förhållande till bland annat frågor om EU? Jämförelsen partierna emellan haltar något.   
    Besvarar detta trots allt.

Puh. Som jag skrev institutionaliserades och politiserades den baskiska nationalismen redan i slutet av 1800-talet (dock fanns det nationalistiska drag också över de tre carlistkrigen) ( Franco statskupp inleddes först i juli 1936; du måste ju ha kronologin klar för dig), som en frukt av den höga invandringen till regionen (eller landet), från 1850.talet och framåt, vilket jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det var det jag refererade till. Till saken hör att detta främst var arbetskraftsinvandring, till den siderurgiska industrin. På den tiden var PNV ett djupt katolskt, rasistiskt och etno-nationalistiskt parti på samma gång; såväl rasen som den unika baskiska kulturen skulle bevaras. Till en början var partiet republikanskt men strax ville de återinföra en absolut monarki.

Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget.

Idag är PNV ett höger-pragmatiskt parti, ungefär som moderaterna i Vellinge. I sammanhanget ska vi inte heller glömma "vänsternationalismen", som stöds av ca 10% av väljarna (men dessa partier förbjuds varje gång de dyker upp, p.g.a. att jurister från Spaniens högsta domstol påstår att de har en (obevisad) koppling till ETA. Sen har vi mitten-nationalisterna, i form av EA, som slog sig fråa från PNV men som under senare år bildat regering med PNV.

Du tar den enkla vägen att bara ta upp nationalismen under Franco-epoken. Det är en vanlig missuppfattning bland människor som inte kan ämnet, att de tror att den baskiska nationalismen dök upp som ett svar på Franco. Inget kunde vara mer fel. I själva verket stod PNV på randen till att sluta upp bakom kuppmakarna. Man gjorde nu inte det utan valde till slut II Republiken.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!