• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • upyours
    Kate Ryan skrev 2010-05-12 20:13:50 följande:
    Möjligt men han står i alla fall för sina åsikter och duckar inte för att svara ärligt. Att vara ärlig och politik är svårt att kombinera, hoppas folk klarar av att se igenom svinens rödridåer.
    Nej, han står inte alls för sina åsikter, utan antyder en massa istället för att säga som det är vilket alltid varit BSS. Hoppas folk klarar av att se igenom svinens brunridåer.
    Det är nästan roligt jämt
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-15 09:38:36 följande:
    Besvarar detta trots allt.Puh. Som jag skrev institutionaliserades och politiserades den baskiska nationalismen redan i slutet av 1800-talet (dock fanns det nationalistiska drag också över de tre carlistkrigen) ( Franco statskupp inleddes först i juli 1936; du måste ju ha kronologin klar för dig), som en frukt av den höga invandringen till regionen (eller landet), från 1850.talet och framåt, vilket jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det var det jag refererade till. Till saken hör att detta främst var arbetskraftsinvandring, till den siderurgiska industrin. På den tiden var PNV ett djupt katolskt, rasistiskt och etno-nationalistiskt parti på samma gång; såväl rasen som den unika baskiska kulturen skulle bevaras. Till en början var partiet republikanskt men strax ville de återinföra en absolut monarki.Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget.Idag är PNV ett höger-pragmatiskt parti, ungefär som moderaterna i Vellinge. I sammanhanget ska vi inte heller glömma "vänsternationalismen", som stöds av ca 10% av väljarna (men dessa partier förbjuds varje gång de dyker upp, p.g.a. att jurister från Spaniens högsta domstol påstår att de har en (obevisad) koppling till ETA. Sen har vi mitten-nationalisterna, i form av EA, som slog sig fråa från PNV men som under senare år bildat regering med PNV.Du tar den enkla vägen att bara ta upp nationalismen under Franco-epoken. Det är en vanlig missuppfattning bland människor som inte kan ämnet, att de tror att den baskiska nationalismen dök upp som ett svar på Franco. Inget kunde vara mer fel. I själva verket stod PNV på randen till att sluta upp bakom kuppmakarna. Man gjorde nu inte det utan valde till slut II Republiken.
    Jag ser inget svar på mina frågor eller på den undran jag framställde. Din jämförelse mellan baskisk nationalism och den framväxande svenska haltar. Därtill ser jag inte kopplingen till min TS. Att tala om baskisk nationalism i kronologisk ordning är intresssant om den här tråden handlar om baskisk nationalism. Mig veterligen har de varit etnonationalistiskt sinnade sedan deras områden varit en del av Rommariket. Därmed kan vi ta det ännu längre bak än Carlisttiden. Jag ser inte relevansen i det ändå. Inte heller har jag påstått att baskisk nationalism föddes i och med Francos framfart. Däremot frågade jag om det inte fanns ett lysande exempel på de problem som obönhörligen uppkommer när en nationalism ställs mot en annan. Att nationalism av den exklusiva och exkluderande sorten, särskilt med etnicitet som specialkrydda, egentligen är en oundviklig återvändsgränd av konfrontation, konflikt och split. Jag ser gärna en kommentar kring detta.

Synd att du inte nämner att den invandring till Baskien som du talar om var andra spanjorer som utövade sin rätt att få arbeta var de vill inom sitt eget land.  
  • BigDaddy

"De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentligheten."

Har du belägg för att dessa åsikter inte finns hos en del av Sds partimedlemmar? Om inte så tycker jag du kan ta tillbaka det här uttalandet. Det är ämnat att måla ditt eget parti i god dager, inte genom att bevisa något gott om det, utan genom att svartmåla andra partier. Lågt, spekulativt och populistiskt. Det här vinner man inga poäng på.

Du talar också om framgångar och tillväxt hos ditt parti. Men jag ser senaste SIFO mätningen och den visar inte på någon tillväxt hos er. Däremot verkar MP växa kraftigt. Så var får du detta ifrån?

I övrigt är ditt inlägg mässande och propagandistiskt. Det låter som ett desperat försök att värva röster med att åberopa den röda konspirationen. Vi har alla fått inlägg bortplockade och fått varningar. Det är inte något som ska utgöra en konspiratorisk grund på vilket man bygger den här propagandaframställningen som Maxipaxi gör. Det är en offermentalitet flitigt brukad av den etnonationalistiska grupperingen som är verksam här på nätet. Genom att utmåla "svensken" som en minoritetsgrupp, hotad och ansatt, av den större och mäktigare gruppen representerad av "Invandraren" (eller mer vanligt av "Muslimen") så skapar man de förutsättningar som behövs för att "ge igen". Genom att transformera den starke till den svage genom sin retorik så kan den starke, med gott samvete och fylld av rättvisekänslor, ge sig på den svage som de så skickligt lyckas transformera till "den starke". Även detta är lågt och populistiskt. Den här typen av semantiska tricks, uppbackade av vinklad fakta (att lyfta fram enskild statistik som tycks "bevisa") är inget man ska driva ett land med i 2000-talet. Det är ingen framtid, det representerar ingen framtid och det har ingen framtid. Därmed är det heller inget hopp. Jag tror vi ha gjort mycket för att visa det här i tråden och i min TS ovan.

Genom att ha dragit igång ett parti vars grund är den här påstått homogena eller mycket snäva identiteten av vad som är svenskt, vem som är svensk, signifikansen av att vara etniskt svensk, vad äkta svensk kultur är och vilken politisk roll den skall spela och vad för en approach vi skall ha till invandringen ( assimilation, då integration är dömt att misslyckas och ger dessutom icke-önskvärda sidoeffekter i en utspädning/eradikering av vad som är svenskt, vem som är svensk och vad som är svensk kultur) så är det på de igångdragandens sida som kravet på förklaringar ligger. Det är där kravet på definering ligger. Det är där kravet på utvecklande och klargörande ligger. Det är nog också under denna kravtyngd och press som SD:are allt mer desperat förlitar sig på avledningsmanövrer som det konspiratoriska pratet Maxipaxi ger sig hän till. Det är nog också kravtyngden som leder till all semantik man bemöts med, cirkelargument och motkrav som svar (som om kravet på att definera något kan omkullkastas när man kräver av sin motståndare att h*n skall definera något annat). Det är nog heller inte sista gången vi får höra det här på FL eller andra medier. Jag är dock säker på att mängden nationalister av den exkluderande och exklusiva sorten, med etnicitiet som specialkrydda, är mer eller mindre konstant. De växer inte nämnvärt och det är endast i tider av ekonomisk oro av rang som de ser ett visst uppsving när människor, besvikna och rädda av att ha förlorat sina jobb, är mer mottagliga för det förföriska i partier som SDs förklaringar på varför landet ser ut som det gör. Med breda löften om stora pengar som kan sparas in på invandringen (vi har i trådarna sett påståenden med upp till 300 miljarder kronor som nästan omedelbart skulle frigöras om vi stoppade invandringen och drog in på all integrationsverksamhet) så hoppas de locka till sig människor som dessa. Som tur är har vi en mycket stark ekonomi och vi kommer snart att återhämta mycket av det som förlorats. Jag kan säga att redan nu har man i fordonsindustrin börjat återanställa, många gånger med krav på fler anställda! Den här nattsvarta bilden är något som, tack och lov, majoriteten av oss svenskar inte håller med våra nationskamrater i SD om. Något som syns i väljarbarometrarna.

Alla partier arbetar för att bättre kunna ta tillvara på invandringen till Sverige och få den att fungera på bästa möjliga sätt. Utom SD, som helst vill avskaffa den och förhåller sig kall och kylig till den. Trist att de inte söker stöd hos sina egna landsmän när de har inget att hämta hos sina ideologiska kamrater på andra sidan sundet. Se nedan hur Dansk folkparti ställer sig till SD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dansk-folkeparti-ger-sverigedemokraterna-kalla-handen_3681621.svd

• BigDaddy

"Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget."

Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-16 11:07:17 följande:
    "Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget." Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
    Det är ingen idé att resonera med dig eftersom du inte begriper vad jag skriver. Jag är borta nu.
  • BigDaddy
    Mittnick skrev 2010-05-13 10:08:21 följande:
    Hejhej och godmorgonKan bara svara en snabbis, huset fullt och mycket liv runt omkring Jag pratar om "rätt sak på rätt plats" ja och jag nämner ekonomi.Ekonomin är politisk, "rätt sak på rätt plats" är en personlig uppfattning jag har som jag inte knyter an just politik utan snarare mig som person.SD har inte fulkl koll på ekonomin, men det verkar inte de som borde ha det ha heller.Dessutom tror jag att alla behöver först kunna krypa för att sedan kunna gå och springa, jag känner mig inte så orolig att ge det en chans.Man får stötta dem så mycket man kan om det nu kommer såpass att de ens behöver en budget så tror jag att de växer med ansvaret precis som alla (borde iallafall) göra.
    Jag tänkte på det du sa där om att "det verkar inte de som borde ha det ha [sic] heller".

Berätta gärna vad du menar med det? För våra statsfinanser är det inget felt på då vi har den starkaste ekonomin i Europa. Se också nedanstående länk, sidan 3 för konkreta siffror:

http://www.konj.se/download/18.61632b5e117dec92f47800061741/Ruta1_KL_Mar2008.pdf

Ge gärna dina kommentarer när du läst detta.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 11:08:58 följande:
    Det är ingen idé att resonera med dig eftersom du inte begriper vad jag skriver. Jag är borta nu.
    Maxipaxi, du har i inlägg efter inlägg försökt avfärda mig. Jag har noterat detta och hade tillskrivit det visst värde om du också kunde framställa något mer än ett avfärdande. Det jag har sett av dina alster hittils har tyvärr lämnat mycket att önska. Det lilla som är kvar har jag bemött. Jag kan bara hoppas att du väljer att se saker i en ny dager, utan det konspiratoriska och personliga. Det hadnlar om att försöka bemöta sak och inte person, något som jag tyvärr saknat från din sida. Det är kanske detta som också lett till att du fått tillsägelser? Hursom, så är jag i alla fall öppen för att tala med dig, trots din kontinuerliga insats att förminska och diskvalificera mig.
  • BigDaddy
    "Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget."Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
    Om jag förstår det här rätt så menar du att varken PNV eller SD talar om ras längre? Det var syftningen via "man" som var otydlig. Du sa att bortsett "från att man idag inte talar om "ras"". Det var det här som blev lite otydligt för min del vilka "man" utgjorde. Det är inget att bli upprörd över eller göra en stor sak av.  
  • BigDaddy

"Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi."

Jag tänker på det här i samband med inlägg 823. Jag är också nyfiken på hur du vet att de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än en utgift. Vad baserar du detta på? Särskilt när du själv medger att du inte är särskilt insatt i ekonomi eller siffror eller statistik. Är du inte rädd för att bli vilseledd när SD presenterar sina siffror?

• Maxipaxi
    "Jag liknar den nationalla rörelse som nu växer fram i Sverige, vid den i Baskien under denna tid, bortsett från att man idag inte talar om "ras" överhuvudtaget." Menar du att SD, tillskillnad från PNV, talar om ras?
    Men ta detta til exempel. Du förstår ju inte. Ska jag förklara varje mening jag skriver så får jag ju hålla på i evigheter.

Jag förklarar denna iaf:

Nej, jag menar, självfallet, att PNV i sin gryning drev en nationalistisk agenda som byggde på ras och kultur.

Sd driver en nationalistisk agenda som bygger på kultur (etno-nationalism) men inte på ras.  Ingenstans talar Sd om att den ena rasen skulle vara mer värd än den andra.

Förstår du nu?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!