• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • acure

Färnevik: vad kul med lyckat tul! Trist att den andra läkaren var borta och att det kändes lite taffligt, man vill ju känna sig nöjd efter ett besök! Nu håller jag tummarna att tappen ska mogna så du får igångsättning som planerat!

• sugarrush
    Marlyn skrev 2011-02-18 17:56:40 följande:
    Måste fråga: Någon här som fått MF i vecka 5+? Hur såg det ut? En stor geleklump?
    Ja, tyvärr är just det min erfarenhet. Hade ett av mina MF i v.5 och blödningen var lika stor (och utdragen) som en vanlig mens, men skillnaden mot en mens var att jag fick ut en geleklump en dag, ca 2 cm i diameter.....

Hur mår du?
    Fjärde gången gillt?
  • acure

Oj vad alla har sett spöken och grejer. Jag är glad att jag inte har någon sådan förmåga för jag skulle nog bli alldeles för rädd om jag upplevde något... uuuu nu vill jag att min sambo kommer hem, men han jobbar ända till 20! Får gömma mig under filten med katten sålänge!

• Marlyn
    sugarrush skrev 2011-02-18 17:59:06 följande:
    Ja, tyvärr är just det min erfarenhet. Hade ett av mina MF i v.5 och blödningen var lika stor (och utdragen) som en vanlig mens, men skillnaden mot en mens var att jag fick ut en geleklump en dag, ca 2 cm i diameter.....

Hur mår du?
    Ok, samma som jag hade mitt förra MF... fast jag va i vecka 9 och geleklumpen var 2,5cm, fostret hade nog stannat i växten och sen brytits ner av kroppen för jag såg inget i geleklumpen.

Jag mår bra, har fortfarande gravtecken som ex. varmt ansikte. Just nu är det väldigt varmt att jag tom är röd i ansiktet. Har inte kommit fler blodklumpar och har inte ont i magen.

Om det inte framgick så har jag inte sett röken av någon geleklump.

Anledningen till att jag frågade var att jag vet ju bara hur ett MF ser ut i v.9.... har ju lyckligtvis ingen erfarenhet av ett i v.5 oxå.
  • telgebo
    Marlyn skrev 2011-02-18 18:06:00 följande:
    Ok, samma som jag hade mitt förra MF... fast jag va i vecka 9 och geleklumpen var 2,5cm, fostret hade nog stannat i växten och sen brytits ner av kroppen för jag såg inget i geleklumpen.

Jag mår bra, har fortfarande gravtecken som ex. varmt ansikte. Just nu är det väldigt varmt att jag tom är röd i ansiktet. Har inte kommit fler blodklumpar och har inte ont i magen.

Anledningen till att jag frågade var att jag vet ju bara hur ett MF ser ut i v.9.... har ju lyckligtvis ingen erfarenhet av ett i v.5 oxå.
    Jag hoppas så att det inte är ett MF du genomgår Marlyn utan att allt ser bra ut nu på tisdag när du ska på VUL och att graviditeten går bra.
    Gravid v.4+5 BF 24/10
  • sugarrush
    Marlyn skrev 2011-02-18 18:06:00 följande:

Vad bra! Geleklumpen var kanske snarare 1,5 cm, jag minns inte exakt, men jag upplevde att den fanns där. Fast nu i efterhand har jag funderat på var det var, det kan ju inte ha varit ngn fostersäck direkt... kanske koagel och lite slemhinna som råkade forma en liten boll (sorry för detaljerna..) 

Bra att blödningen avtagit!
    Fjärde gången gillt?
  • Happiness
    färnik skrev 2011-02-18 15:23:32 följande:
    Nu har jag varit på tillväxtultraljud, ny läkare då min ordinarie är på skidsemester. Den här kändes lite... forcerad, hade bråttom tyckte jag, och jag upplevde även att h*n  mätte lite slarvigt i jämförelse med vad jag är van vid, så jag vet inte hur väl det stämmer... Istället för att försöka få bebis att lägga sig optimalt för mätningen så sa h*n att "här är lite skuggor och sådär så det blir inte så exakt". Vilket väl inte är hela världen, men ändå lite störande. Jag tror h*n tog i för mkt, så bebis är enligt min uppfattning kanske lite mindre än vad h*n kom fram till.

Men lillan bedömdes iaf väga ca 2,9kg vilket var +13%.(!) Flödet var 0,89. Vad det nu betyder. För en månad sedan var det 1,3, och det enda jag vet är att siffran sjunker med tiden. Det här var tydligen helt normalt.

Nu väntar CTG fredag v 8 och torsdag v 9, sedan ny läkartid 8/3 för tillväxt och flödesultraljud, ctg och bedömning av livmodertappens mognad inför igångsättningen! Och förhoppningsvis blir det sedan bebis några dagar senare!
    Tråkigt med en ny läkare. Alla mäter ju så olika och är olika noggranna. Fast jag tycker ju att slarv inte ska får förekomma . Klart det är störande när han inte kunde vänta lite. Du kommer ju dit får att få ett exakt mått. Ingen gissningslek detta.

Ser ju ut som att din lilla inte blir så liten trots allt. Det med flödet är jag inte så insatt i, men ska fråga den 2 mars på TUL.t.

Vad spännande..den 8:e ska du dit. Tänk om du blir igångsatt den 10. Håller mina tummar för att tappen ska vara mogen.
  • telgebo

Marlyn: Jag hade ett MA i v.7+ då hade fostret varit dött från v.4-5 Jag fick ut en geleklump på ca 3 cm avlång med hinnor och brosk som såg ut som en miniatyr av en sjöhäst typ, usch jag blir så ledsen när jag tänker tillbaka på det.

Gravid v.4+5 BF 24/10
  • acure

Marlyn: mitt mf i vecka 5+ började dag 1 med en ljus rosa flytning lite geléaktig, men inte mycket. Dag 2 kom en klar röd strimma på förmiddagen. Sent på kvällen/natten samma dag kom en störtblödning (satt på toa hela natten i princip) i samband med fruktansvärd smärta, som varade i fyra dagar för att sedan bli mer som en vanlig mens. Hoppas verkligen inte du får mf, men jag tycker att du borde ha börjat blöda betydligt mer vid det här laget om så var fallet, men alla kroppar reagerar ju olika. Håller tummarna att ditt luren stannar kvar! Det är din tur nu! :)

• Marlyn

Blödningen har inte avtagit... bara klumparna som håller sig borta =)

Jag såg ju säcken... höll i den tom. Den va grumligt transperant.

Det kan ju vara vad som helst... MF, MA och en konstig graviditet... jag hoppas också att allt ser bra ut på tisdag.

Läser ni förresten: "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson? Man kan följa sin graviditet hur strålande som helst. 3D bilder, massor av lättläst text och är min personliga graviditets-bibel.

Där står även att hjärtat slår sitt första slag dag 22 och dag 24 slår det rytmiskt. Idag är jag på dag 23 så då borde man ju kunna se det på tisdag.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma