• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    färnik skrev 2011-02-23 12:45:54 följande:
    Tjoho, snart snart snart!!! 28 dagar visar min räknare, men det bör vara typ 15... iaf under 20, för min del. Shit, jag börjar nästan (bara nästan) känna att jag borde förbereda ngt nu. Har ju inte ens en bilstol... Eller jo, men den är i Göteborg, och det är inte jag! Oskyldig Orkar jag åka dit och hämta tro. Kanske borde jag... Och kanske köpa ett paket blöjor iaf?

Ang mjölk, så finns här inga tecken på ngt sådant. Med första barnet kunde jag klämma fram några droppar redan i v 20, och vid den här tiden rann det när jag tex duschade. (ändå hade jag inte tillräckligt med mjölk sedan, trots helt fri amning, 15-20h/dygn, och oxytocin-nässpray). Den här gången: inget. Kan inte klämma fram minsta droppe och brösten är helt mjuka och slappa. Oskyldig Undrar nästan om det inte tänker komma ngn mjölk alls den här gången?
    Du är ju iskall...ingen spjälsäng (ännu) hur har du gjort med tösenskläder. Ligger de klara...Jag tycker det är häftigt att du kan vara cool så länge. Själv har jag sån rampfeber så naglarna är nerbitna....Hugaliga! Haha Ett paket blöjor...Ja iof what the heck....det finns ju på sjukhuset. Din cfoolness får gärna smitta av på mig...En annan sitter ju med feber här borta.

Gick det bra till slut med amningen förra gången? Hur gör du denna? Många hoppar ju direkt på flaska av olika skäl. Själv upplevde jag det som mycket praktiskt...att slänga fram tuttarna i tid och och otid. min favorit var exklusiva cafén på Linnégatan där det stod barnvagn ej tillåtet i lokalen. Haha!
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-02-23 12:58:52 följande:

haha...vart har du hittar den infon? har dem börjat med reklamen nu??? hihi...vi kommer synas i trailern också....hahahaha, kulkul
    Jepp trailern på TV 4 vid 11 eller vad det var. Nu måste jag ju kolla på trailern noga nästa gång den dyker upp, den kommer väl dyka upp 4 gånger i timmen ju mer det närmar sig, ha ha
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • Happiness
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 13:02:46 följande:
    Tack gumman ja åååh tänk jag gråter hahahaha
    Undra om ändå inte du och jag har lättast till tårarna i den här tråden. Haha . Vi gråter för typ allt. Min son sa till mig häromdagen ( han är lite lillgammal) -" Mamma varför är du så känslig?"

Född sån
  • 3 barns mamma84
    Odetta skrev 2011-02-23 13:04:42 följande:
    nej, men troligtvis avsnitt 5 eller 6 har jag fått höra. jag hojtar till när jag vet
    Me likeHjärtadå får du hojta så högt att jag oxå hör
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 12:59:46 följande:
    Happi:
    20 dagar kvar shit jag dör hahaha snart kommer BEBISAR !!! wooohooo Så klart haha spran till köket och tittade på klockan och skrev ner på bloggen och på hans första års bok nu hnder det saker kan du tro min hjärta hoppar av lycka
    Förstår det

Är det tidigt att vända sig vid 11 veckor? Jag minns inte nu när mitt barn gjorde det, men minns att tidig var mitt barn med allt, stod tex med stöd vid 5,5 månad och sedan var det bara stå stå stå som var intressant i stort sett.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • Pancakes
    mallanis skrev 2011-02-23 11:08:38 följande:
    Pc- Kul att se dig här inne igen är det fullt upp med nytt boende och allt? Hur lång är din man tänkte iom att han tyckte city crossen var för låg?

Sötfilur- jag gillar också mumin men laban är ju söt men inte mycket till spöke ;)Men tummen är en klar favorit!!!  Klart du kan köpa begagnat du kan ju tvätta sakerna! då är dem som nya igen och inte "äckliga" ;)

Det känns som du kanske är närmare matchvikt än jag är ju snart på + 10! Men men tycker inte att jag gått upp så himla mycket ändå.... Mannen som verkligen är bra på att uttrycka sig!!!!  Svarade när jag nojjade mig lite för vikten: Ja men du är ju inte FET någon annanstans...  gissa om de "värmande" orden satt bra... *klantskallen* men han hävdade att det var menat som en komplimang.... jaja jag gifte mig INTE med honom för att han var en gentleman ;) hahha
    Japp, fullt upp med nytt boende och massa fix. Ska måla och lägga golv och massa sånt. Dessutom åkte jag på nån kräksjuka/matförgiftning/graviditetsåkomma (vet inte vad) härom dagen och var alldeles däckad men nu är jag på benen igen. Har ni köpte Citycrossen? Den är superfin! Maken är 1.94 och jag är 1.76 så vi är väl kanske lite långa båda två. Men det var framför allt för att han slog i fötterna i den när han gick som det inte funkade.

Haha, så där uttrycker sig nog många karlar. Min är likadan :) 10 kg låter ju helt normalt också. I min bok står det på vår vecka (vi är väl ungefär i samma vecka typ?) att "nu har du troligvis gått upp 7-11 kg, många har gått upp ännu mer".
  • Odetta
    telgebo skrev 2011-02-23 13:05:46 följande:
    Jepp trailern på TV 4 vid 11 eller vad det var. Nu måste jag ju kolla på trailern noga nästa gång den dyker upp, den kommer väl dyka upp 4 gånger i timmen ju mer det närmar sig, ha ha
    vaaa!!!!!!!!!!!!.hahaha..har dem börjat att visa trailern på tv????? omg så hysteriskt kul...hihihi
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Happiness
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 13:05:29 följande:
    Happi:
    Ebba var 1 år när hon började dagis
    Amadeus var 9 månader när han började dagis
    Elias blir 1 år 8 dec och han ska då börja dagmamman men jag sa NEJ han får börja i Januari istället men igentligen vill jag vara hemma ett tag till hmm får se ska prata med mannen min innan.
    Vet ju att de startar tidigare i Danmark..eller började Amadeus i Sverige kanske? Danskarna har en helt annan syn på detta. Min Danska chef var hemma i 6 månader, sen var det inskolningsdax...

hur kändes det för dig att de började vid den åldern? Gick det bra? Jag lider ju av en grym separationsångest så jag vette katten......
  • telgebo
    färnik skrev 2011-02-23 13:04:23 följande:
    Ja. Efter många års kämpande, 3 MF och ett MA med tvillingar, div sjukdomar och andra problem (+ tidigare erfarenheter och problem...)  har jag svårt att tro att det ska kunna gå bra. Har gått hos spec-mvc´s psykolog från och till sista året, intensivt sista månaderna, samt har veckoliga kontroller på spec-MVC men det hjälper inte.

Därtill en reumatisk sjukdom som inte kunnat behandlas korrekt iom barnalstringsförsök och graviditet, och som gett inflammationer mest överallt... Och som förväntas bli värre av graviditet och barnafödande...

Och själva graviditeten som varit förjäkla jobbig fysiskt med hyperemesis som tvingade mig till sängläge de första sex månaderna... (och jag spyr fortfarande varje dag)

Så det har varit/är mycket...
    Fy stackare vad du varit med om mycket jobbigt och så en tuff jobbig graviditet på det. Tänk vad man utstår för att få barn egentligen.
    Förstår att allt detta är tufft och är skäl nog för att bli igångsatt i v.38 eller kanske v.37 om det är det du vill.

Jag hoppas kunna få kontakt med en psykolog via MVC så jag får prata av mig, ska ta upp det när jag väl får en BM får dock inte boka hälsosamtal/inskrivning förrän jag har gjort mitt VUL.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • färnik
    Happiness skrev 2011-02-23 12:55:14 följande:
    Färnevik....Kan vi inte öppna något kollektiv eller gemsam passning? Haha
    Gärna det! Fast... då får du faktiskt flytta lite närmare, känns som långt pendlingsavstånd annars! Oskyldig

Föräldraledighet...
    Jag ska vara hemma LÄNGE, närmare 2 år i alla fall. Det här är mitt sista barn, jag vill verkligen ta vara på tiden... När föräldradagarna är slut tänker jag ta vårdnadsbidrag... (som jag egentligen är lite emot Oskyldig) Det är förjäkla dåligt med pengar, men det är min föräldrapenning också... Det går. Drömmer Vi är bra på att leva billigt. Köper inte en massa prylar/kläder i dagsläget heller (som om ngn missat det, så fort ngn frågar om man ska köpa det eller det, svarar jag att det är onödigt Skrattande), odlar/föder upp stor del av vår egen mat och jag bakar allt bröd mm.

Sedan har vi faktiskt ett himla bra dagis, ett föräldrakooperativ på landet med eko-mat, mycket utevistelse, lite "alternativa" människor Drömmer Så det blir det väl sedan, runt mars 2013 har jag tänkt...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma