Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Måste bara bjuda på denna härliga bild på min dotter Alice 8 månader, så otroligt söt.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • telgebo

Trebarnsmamma: Tack så mycket

• telgebo

Ja Plutten jisses vilken förlossning, men skönt att allt gick bra. Här gick det undan också, hade vi försökt ta oss till det sjukhus jag hade som förstahandsval hade Alice fötts i taxin eller längs med E4:an så tur att sjukhuset här fanns.

Tog 33 min efter ankomsten till sjukhuset innan Alice gjorde entré. Jag sa hela tiden till min BM under graviditeten att jag var orolig att jag inte skulle veta när förlossningen verkligen var på gång, rädd att föda hemma inte hinna in i tid osv. Hon skrattade bara åt mig och sa Du känner garanterat när det är på gång det lovar jag dig.

Jag kände inte att värkarna gjorde ont, jag kände som små hugg då och då under dagen, men de kom så himla oregelbundet och jag tänkte också att riktiga värkar gör så sablans jävla ont och då kan jag fan inte gå på stan, sitta hemma och se på TV och läsa på FL och ha mig utan då är jag i normala fall så jädra smärtpåverkad och inne i mig själv och andas lustgas och tror jag ska dö och så var det inte nu. Jag var också så himla inne på igångsättningen som skulle ske dagen efter (samma dag som Alice föddes) och kunde aldrig i mitt liv tro att mitt skulle starta av sig självt spontant.

Lite lustigt är det ändå för när jag läser inlägg jag skrev den kvällen så har jag skrivit bla här att det är på gång så någonstans inom mig så förstod jag fast ändå inte.

Pratade med förlossningen på kvällen för att höra hur förvärkar kändes, beskrev vad jag hade men de tyckte inte att det lät som det var på gång, de sa åt mig att ta 2 alvedon och försöka sova. Ha ha, Ringde det samtalet kl 22.45

23.15 så forsar 1 liter vatten ur mig, 5 min senare så har jag förlossningen i telefon, har värkar nu som känns ordentligt jag säger att jag knappt kan prata för jag sådana värkar och dyngsura byxor på mig då vattnet nyss gått.

Jag kände då att jag hinner inte in, jag tänkte aldrig tanken på att ringa efter ambulans, jag kände bara att jag hinner inte in, var är bäst att föda det får bli i duschen, men så blev jag rädd att tänk om hon fastnar på väg ut, tänk om dunkar när i golvet, har navelsträngen om halsen. Nej jag vågade inte riskera något.

Färden i taxin var en pärs, fy stackars chafför alltså. Jag vrålade hela vägen in, varenda litet gupp, sväng gjorde så jädra ont, mitt i vrålen så kunde det bli ett sånt där vill trycka på vrål ni vet så det måste ju ha låtit för jävligt. Jag bad så mycket om ursäkt över hur jag betedde mig men chaffören sa du föder barn då får man låta. Hon var så gullig som hjälpte mig upp på rummet där Alice föddes och önskade mig lycka till och jag att du är dagens hero, tack för allt.

Fostervattnet rann hela tiden, garanterat i bilen med men chaffören sa bry dig inte om det du, jag får en ny bil så skvätt på du ha ha.

Trodde aldrig mina öron när BM sa vill du trycka på så är det bara att sätta igång för du är öppen 10 cm öopen och gjort allt värkarbete hemma. Jag kan inte fatta det, tala om smidigt öppningsskede jag haft, sitta och läsa på FL, det ni.

Var lite rädd att krysta, har alltid tyckt det varit det värsta med allt för det gör nästan mer ont än värkarna, men denna gång så fick jag sådan fin hjälp. Men jag kände inte så mycket krystvärkar och BM sa tryck på nu lite till lite till och jag sa bara men jag känner inget värken är för kort. Okej sa BM, på nästa så tar du i hämtar snabbt lufy och trycker på igen.

Gjorde så några ggr men BM tyckte vi skulle sätta dropp, det hörde jag aldrig precis när kontakten skulle in i väggen så föddes Alice och jag kände faktiskt ingen direkt smärta, kände bara en hal kropp komma ut och då förstod jag att nu kommer hon så när huvudet kom kände jag faktiskt inte av så himla mycket.

Åhh blir helt nostalgisk när jag tänker tillbaka på hennes förlossning. Jag mådde kanon under hela graviditeten och fick en så fin förlossning, det var en dröm i jämförelse när jag väntat de andra barnen och haft komplikationer och blitt igångsatt och haft sådana smärtfylla förlossningar.

Från värkstart till förlossning tog det 13 timmar och 23 min

Från vattenavgång tog det 1 timme och 8 minuter

Från ankomst till födsel 33 min

Alla har jämt sagt till mig att du halverar din förlossningstid med hälften med varje barn du föder, så även denna gång så skulle man få ett barn till så går det väl på en kvart då, jisses

• telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2012-07-11 20:59:15 följande:
    du har så rätt gumman jag ska testa mig .
    Man vet ju då sanningen likom  
    Hur lång menscykel har du?
    Väntar också mens som inte kommer, så irriterande att inte få den.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2012-07-11 21:12:12 följande:
    28 i cykel idag BIM+1 mensen skulle ha kommit igår sista mens 12 juni

Du hade BIM i måndags om du har en 28 dagars cykel och senaste mens var den 12 juni.

Undrar var vår mens har tatt vägen då?

• telgebo
    KMW skrev 2012-07-11 21:30:44 följande:
    Som sagt, testar man så får man ju svaret. ;)
    Vad menar du? Varför ska jag testa för?
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2012-07-11 22:05:24 följande:
    oj haha spännade ju
    Hur sen e din ?
    Planerar du en till ?  
    Nej så spännande är det inte, vet att den ska komma.

Haft menskänningar i 1 vecka nu som mensvärk och igår trodde jag att den skulle komma, det var typ på gång men den verkade komma av sig. Nu sitter jag med en jobbig mensvärk igen, suck!

Inte så smart att planera en till i min situation så nej för närvarande planerar jag inget halvsyskon till Alice.
    Planerar hennes dop för fullt, hon döps om ca 1 månad.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2012-07-11 22:16:07 följande:
    Okej jo jag förstår kanske det blir ett syskon en annan gång då.
    Är mensen annars regelbunden ?
    ÅÅh stora flickan om 1 mån alltså ååh vad fint.
    Här har vi inte döpt barnen alls.
    Jobbigt med mensvärk o ingen mens men ska du inte testa dig då ?     
    Jo den är ganska så regelbunden, runt 28-30 dagar.
    Blir ett sent dop, hon kommer hinna fylla 10 månader, men bättre sent än aldrig.

Nej tänker inte testa mig för vet till 100% att jag inte är gravid, krävs sex för det
  • telgebo
    KMW skrev 2012-07-12 07:16:30 följande:
    Tjaa, Telgebo, du skriver i en tråd för Plus efter mf eller ma och du skriver att din mens är sen, så det är ganska lätt att tro att du misstänker att du är gravid, därför skrev jag som jag gjorde.
    Har lite svårt att förstå annars varför man skriver så i en tråd som denna.
    Men, my bad...
    Oj, ja det har du rätt i men jag skriver mestadels här för jag hängde här så mycket när jag väntade Alice och kikar in här då och då och följer er för att se hur det går och för att skriva själv då och då. Jag skriver alltså inte här för att jag tror jag är gravid för det vet jag att jag inte är.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2012-07-12 08:33:27 följande:
    Ligger i feber 37,8 det var så jobbigt att sova i natt frös svettasdes allt var blött
    Huvudvärk och ont i ögonen. 
    Åhh stackare, men har svårt att tro att mensen är sen pga det. -+4 dagar BIM är ju helt normalt.

Vaknade med 37.1 idag i temp och så hög temp brukar jag då inte ha, känt så varm senaste dagarna, men så är det så jädra varmt inne i lägenheten också.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma