Plus igen efter mf/ma
Är ni redo för jordens längsta förlossningsberättelse då? Hämta en kopp kaffe och slå er ner... ;)
Min förlossningsberättelse med Hannes och Freja
7 februari, fått tid för igångsättning. Jag ringer in som avtalat 07,30 och får till svar att vi kan komma in.
8,45 är vi på plats och förvirringen startar. Första undersköterskan säger att vi ska till mottangningen om vi ska sättas igång, medan jag blivit ombedd att komma till förlossningen. Saker reds ut men klockan är närmare 10 innan vi får ett rum och får träffa en barnmorska som tar ett urinprov och kopplar CTG.
10,40 får vi träffa läkare för undersökning. Hon tycker inte att jag är tillräckligt mogen för igångsättning utan försöker övertala mig att åka hem och komma tillbaka ett par dagar senare. Jag blir ledsen för min gräns nåddes ju redan för två veckor sedan. Hon går noga igenom riskerna med en igångsättning vid min mognadsgrad och påpekar att risken för snitt är lite mer än 50%. Jag säger att jag önskade mig ett planerat snitt från början men inte blivit lyssnad på. Snittet skrämmer mig inte, inte heller att först försöka vaginalt.
Hon ger oss en halvtimma att diskutera saken i lugn och ro. Vi pratar lite mer med barnmorksan som förstår mig helt och fullt och säger att hon ska föra fram det lite mer till läkaren.
13,00 Först nu kommer läkaren tillbaka då hon var upptagen på operation tidigare. Vi meddelar att vi inte kan tänka oss att vänta och att vi vill köra igång. Hon ger sig omgående och säger att vi försöker med prostaglandingel.
13,30 Tvilling 1 med huvud i bäckeningång, ruckbart. Cervix < 50% utplånad, 2,5 cm lång, sakralriktad, mediumkonsistens. Öppen 0,5-1,5 cm. Bishopscore 3p.
13,35 Prostaglandingel läggs. Får ligga med CTG en timme.
14,15, skiftbyte. Känner svag mensvärk. Erbjuds värktabletter men avstår.
14,40 CTG kopplas bort. Ua.
15,50 får två Citodon, fosterljud avlyssnas, ua.
21,15 Skiftbyte igen..
22,00 Bedöms av ny läkare. Tv 1 huvud, ovan bäckeningång, cervix > 50% utplånad, 1,5 cm lång, mediumriktad, mediumkonsistens, öppen 1,5-1,5 cm. Bishopscore 5 p. Nu fattas beslutet om BARD-kateter.
23,10, BARD läggs då läkaren fick rusa iväg akut vid min undersökning.... Får ligga med CTG igen.. Får ganska omgående en rejält jobbig molvärk som håller i sig hela tiden. Värkar kommer 2-3 på 10 minuter.
00,40 Går upp för att gå på toaletten och då ramlar katetern ut.
00,55 Hinnorna tas och klasrt fostervatten avgår. Skalpelektrod på Freja och CTG igen...
01,25 Skalpelektroden lossnar och ny sätts.
01,40 Uppe och går i korridoren
02,19 Tvingas ner i säng med CTG-övervakning igen, jag vill ju röra mig!!
03,16 Får gå upp på toa och röra mig lite..
03,51 CTG-övervakning igen.. får gåbord så jag kan stå intill CTG-maskinen iaf! Ont ont, men oregelbundna värkar.
04,00 Får prova lustgas 50/50.
04,40 ordineras värkstimulerande dropp av läkaren, 6 ml/h.
06,09 Yr och illamående. Får kissa på toastol med publik.. (hatar CTG...)
06,20 Spyr upp i princip allt jag druckit under kvällen och natten..
06,35 Har hemskt ont, har dessutom fått en hemsk ischias (?) i vänsterbenen som nästan är värre än värkarna. Benet rycker och spretar och lyder inte riktigt.
Blir erbjuden EDA efter undersökning och tackar motvilligt ja... (tänkte spara den till det blir riiiiktigt jobbigt...eller det var ju planen...) Var nu öppen 4 cm...
06,40 Kopplas dropp
07,15 Narkosen kommer och läggger EDA.
08,00 Heeelt smärt fri... känner bara ett kraftigt tryck nedåt! Lycka! Har nu varit vaken lite över ett dygn, trött!
Får ligga med CTG, det värkstimulerande droppet höjs och jag får sova lite.
10,40 Ny undersökning visar att jag ff är öppen bara 4 cm. Gah! Planen blir nu att öka det värkstimulerande regelbundet nu när jag fått vila lite. CTG normalt.
10,50 Uppe och står... börjar spontant gunga och får beröm för detta...hahah!
11,40 Trycket nedåt har ökat kraftigt. Undersökning visar lövtunna kanter på cervix och 7 cm öppen! 3 cm på en timme!
11,55 Yr och illamående, darrig. Får glukosdropp.
12,49 Mår mycket bättre efter droppet!
13,12 Får bolusdos i EDA´n.
13,15 Får lustgas då EDA´n inte hjälper direkt. 60/40.
13,41 Undersökning visar att jag är öppen 10 cm, tv1 huvud nedom spinae, liten fostersvulst palperas.
14,00 Skiftbyte. Världens gulligaste bm Frida kommer med undersköterskan Suzan! Kvar stannar också barnmorskan från passet innan som går introduktion. Jag känner ett konstant tryck nedåt och Frida informerar om vad som kommer ske under förlossningen.
Värkstimulerande pågår med 54ml/h
14,55 Tv1 med huvudmot bäckenbotten.
14,57 Får krysta forcerat under ett par kontraktioner med hjälp av levatorpress. Jag känner inga krystvärkar alls och blir förbannad när de säger att jag har krystvärkar... Väntar på känslan ”av att inte kunna hålla emot”... den kom aldrig.
15,00 Tappas på 300 ml urin.
15,15 Jag krystar, enligt journalen oforcerat. In på salen kommer de två förlossningsläkare som ska ”hålla fast” Hannes när Freja är ute. En barnläkare, en barnmorska till utöver Frida och ”den nya”.
Runt sängen har jag nu Anders, tre barnmorskor, två läkare och i bakgrunden har jag en barnläkare som väntar samt undersköterskan. Jag upplever att ingen lyssnar på mig och att ”det inte går”... har en lynchmobb runt mig som säger att johooo det går visst! Jag vädjar till Anders att göra något men då griper en barnmorska snabbt in och säger ”Anders har gjort vad han kan!”
Jag utbrister iskallt till en av läkaren som peppar lite väl hurtigt att ”jag ska ta reda på var du bor någonstans......” :D
15,29 Freja föds! Framstupa kronbjudning. Har navelsträngen ett varv runt halsen. Skriker omedelbart. Apgar 9-10-10. Barnmorskan klipper snabbt navelsträngen och undersköterskan placerar Anders och Freja i en stol i andra änden av rummet. Jag hinner inte ens se henne. Har plötsligt två läkare som hänger över min mage och håller fast Hannes. De byts av med jämna mellanrum då de får mjölksyra i armarna... jag ombeds hela tiden att slappna aaaaaaav....lätt!
Här är saker lite luddigt och allt står inte i journalen.. man väntar och väntar på mina värkar som bara försvann. Det värkstimulerande droppen höjs i flera omgångar och man lyckas till slut vända Hannes med huvudet nedåt.
Man avvaktar och höjer droppen hela tiden. Jag hör bara siffror.....”10 minuter sedan tv1, 20 minuter sedan tv1”.... osv..
Strax före 16 ser jag hur Frida viskar något till den andra barnmorskan och blickar utbyts med en av läkarna och plötsligt försvinner alla andra ljud. Det jag hör är ”sök Babuska”. Babuska visar sig senare vara en tre äpplen hög ryska som i själva verket heter Danuta, men jag hörde nästan rätt!
15,57 Danuta kommer in på salen och säger kort till mig. ”Bebisen mår inte bra och måste ut nu, nu kommer jag göra dig lite illa” (läs med rysk accent). Min första tanke är, nu snittas jag!
I journalen står att mina värkar är mycket korta, glesa och ineffektiva, trots maximalt värkstimulerande. Min livmoder har kort sagt tagit semester och gått hem.
15,58 Får krysta forcerat.
16,00 Hinnorna tas, klart fostervatten avgår, skalpelektrod sätts.
16,01 Sugklocka läggs.
16,03 Extraktionen påbörjas och ”är lätt och utförs utan hjälp av yttre press.” Jag får krysta forcerat igen.
16,07 Hannes föds! Skriker omedelbart. Apgar 9-10-10. Jag får upp honom på magen och läkarna försvinner! (äntligen!!!)
16,15 Krystar ut moderkakorna med lätthet. De kommer ut hela och fina och Hannes har en jätteprydlig knut mitt på den låååånga navelsträngen!
Jag sys med två stygn i slidan och har lite bristningar i labia som inte sys.
I efterhand är jag jättenöjd med min förlossning. Just då var det väldigt jobbigt med alla människor som kommunicerade dels med varandra över mitt huvud med också alla till mig. Det var stundvis jobbigt att veta vem jag skulle lyssna på.. Men alla som var där fyllde en uppgift, det är det viktiga.
Strax före kl. 20 flyttas vi till avd 17 då det var fullt på avd 16. När jag såg de snittade mammorna vid frukosten dagen efter är jag såååå nöjd med att detta gick vägen vaginalt. Jag tror jag har vunnit massor på det i efterhand!
Avd 17 är en berättelse för sig och på fredag eftermiddag flyttas vi till avd 16 då 17 stänger på helgerna. Skönt!