• Odetta

Plus igen efter mf/ma

sugarrush skrev 2010-08-21 13:42:31 följande:
    Förresten, hur ser era killar/män på det här med att bli gravid igen efter missfallet? Min sambo vill liksom inte ta till sig graviditeten förrän om några veckor verkar det som, känns lite tråkigt. Han var så superexalterad sist, nu vill han mest inte tänka på det alls förrän vecka 12 passerat...
    Min älskling är som jag...vi tror på det här när vi fött fram en levande bebis. Han försöker visserligen att vara optimistisk i mina pessimistiska stunder, men han vågar inte heller riktigt tro på det här ännu....och då går jag in i v17 idag.

Lite tråkigt såklart, men jag känner ju själv så så jag förstår honom  helt.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Längtan efter liten skrev 2010-08-21 14:39:53 följande:
    vi tar inte till oss det heller... vågar ine riktigt.. samtidigt som man i smyg planerar lite lätt på bebisrummet...
    ODD: ha ha ha du kan väl ändå känna dig lgn nu? vecka 17, du har ju snart gått halva vägen..
    Ja...säg det till min hjärna Jag tror fortfarande inte på det här...känns overkligt att vi skulle lyckas denna gången...men visst är oddsen bättre nu än tidigare. Men ja...jag fattar väl när jag ligger på bb

men jag har faktiskt börjat att känna "mini" lite nu varje dag..det hjälper faktiskt

*kramkram*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-08-22 18:02:30 följande:
    Hej tjejer
    Nu är jag tillbaka från vår lilla tripp till Öland.

Först vill jag beklaga det som hänt dig Daniela....

Sen kanske nån vill ta bort hennes datum? för på onsdag är det ju som senast kört?

Läst igenom tråden, och det var itne lite! Vi har börjat tro på en bebis nu på slutet. Vi har känt sparkar och försökt övertyga varandra om "att det här kommer gå vägen", men först nu som jag börjar tro på att jag ska få en bebis. Sen är jag inte säker på att den stannar kvar då jag har en bror som blev 10 timmar och en syster som blev 2 månader. Men är i vecka 35 så det närmar sig sakta men säkert!
    Jag har en lillasyster som kom för tidigt (v27 för 28 år sedan) och dog, en föredetta kompis i USA som bebisen dog i v32, en gammal kompis som bebisen dog när han var 6 veckor gammal och min bästa vän som har en pojke som dog när han var 5 veckor gammal...jag förstår dina tankar för jag har dem också!

Vet du vad jag varmt kan rekomendera? Andningslarm!!! Jag var så grymt nervös när vi fick vår lilleman så vi köpte ett andningslarm när han var någon dag gammal och det är fan det bästa köpet någonsin! Det som vi köpte kostade visserligen 1500kr med det är en tämligen billig livförsäkring (det har inte dött ett endaste barn som haft andingslarm) så det kändes klart värt pengarna. Vi köpte ett som heter "Respisence" och det sätter man fast på blöjkanten...då kan bebisen sova i eran säng med larmet, i sin säng, i vagnen och det tar lika mycket plats som en napp  och är bara SÅ smidigt och lätt at ta med sig.

Får vi den här bebisen så kommer den också vara larmad, inget snack om saken!

*kram*
  • Odetta
    Lallan skrev 2010-08-22 18:57:24 följande:
    Mabaja: Kul att höra att du haft det bra!

Apropå krämpor och strandade valar så känner jag mig så trots att jag bara är i v 23. Jag sitter i soffan och pustar och stönar och kan knappt resa mig upp. Jag är inte så stor än men det känns betydligt mer än vad det gjort tidigare graviditeter. Med dom två första jobbade jag ju in i det sista och var väldigt rörlig och aktiv hela graviditeten men inte den här gången. Kände visst medlidande med bordsällskapet då jag nu själv vet hur olika det kan vara. Hoppas på sjukskrivning inom några veckor vilket jag aldrig gjort tidigare.
    Men du, Lallan...du bär faktiskt på 2!!! Det blir ju som dubbla veckor då...så du är som i v46 och inte bara v23

*kram på dig*
  • Odetta
    kajsalisa skrev 2010-08-24 14:56:14 följande:
    Hej finingar!
    Besök hos BM idag och allt såg finfint ut. Fick höra bebisens hjärta och det låg så fint på 152 bpm. Dock är mina järnvärden lite låga, så imorgon bär det av till apoteket för att inhandla järntabletter. Det är tydligen rätt vanligt att man behöver det efter v 20. Vad är er erfarenhet?

Sofy: Fortsätter hålla alla tummar så hårt jag kan!
    Vad låg ditt värde på?

*kram*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-08-24 16:33:11 följande:
    HB värde på 154? Inte bra! För högt! Högsta övre är på 146. Jag har 154 och jag måste få ner det. :)
    Samma här,  jag håller mitt hb NERE! Vet du vad jag kan rekomendera? Förutom att undvika all kost som innehåller järn då, så drick ett glas mjölk eller annan calciumrik mat till den maten. Calcium hindrar kroppen från att ta upp skiten...

*kram*
    kajsalisa skrev 2010-08-24 16:35:13 följande:
    Min BM sa idag att allt mellan 50 och 150 klassas som normalt...
    nja...inte ett hb på 50...då har du enorm blodförlust Det som inte får överskrida 146 är HB. Järndepån är den som är bra över 60.

et jag tänkte på är att även om det är bra att dem håller koll på järndepån, så är det HBet som är viktigt at hålla koll på. Jag har ett ferratinvärde (depån) på 13 vilket egentligen KRÄVER minst 1 niferex om dagen fram till förlossningen. MEN, mitt hb sticker iväg trots att min depå är så låg så jag FÅR inte äta niferex! (förjade äta det men mådde skit och som sagt, hb stack iväg)

Ett för högt hb (allt över 146 som gravid) är farligt ocg gör att man ska klassas som riskgravid! Tyvärr vet många BM inte om detta dock...

Det var därför jag underade. Jag vet att dem kan vara väldigt snabba med att säga att man ska äta järn, men för mycket är faktiskt inte bra.

*kram*
  • Odetta

Ferretin nivån (även kallad järndepå)

allt över 60: jätte bra och kräver inget järntillskott under graviditet

mellan 30 och 60: rekomenderas järntillskott från v20

under 30: ska äta järntillskott omedelbart och fram till förlossningen

(detta är siffror från min BM och min läkare)

Jag har fått det förklarat fr mig att när järndepån väl sjunker så är HB redan på väg ner....samtidigt så funkar inte min kropp så. Jag har en nära tom järndepå, men ett hb som är för högt. Dem vet inte varför

HB

ett bra HB värde ska ligga runt 120-130 för en gravid och under 118 rekomenderas järntillskott. Om man har FÖR lågt HB är blödningsrisken större vid skada/förlossning trots att kroppen egentligen har blodbrist. Vid allt för låga hb värden (under 80) ges blodtransfusioner för att öka blodmängden (min bästa vän har fått göra flera under sin senaste graviditet, hennes hb var i källaren och hon fick "förlossningsförbud" för hennes kropp hade inte klarat det pga det låga hb)

Hoppas jag kunde reda ut begreppen lite (rätta mig någon om jag har fel dock)

• Odetta
    Dag och natt skrev 2010-08-24 16:48:39 följande:
    Ja där ser man, man litar ju på att de ska ha koll de som jobbar med det dagligen! När jag googlade på det så kom det upp: "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."

Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt.
    Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska."

Så jag antar att jag får ringa barnmorskan imorgon och fråga! Tror ju tyvärr inte att detta är den enda risken med min graviditet, har alltid legat på gränsen till för högt blodtryck också. Det finns säkert nåt samband mellan detta. 

Ring henne och hänvisa till studierna som dem gjorde på karolinska om hon inte vet vad du pratar om! Det som gör att riskerna ökar är att blodet får en större proppbildningsrisk när det är för högt hb...så riskerna för proppar i moderkakan ökar. Jag hade för högt hela graviditeten med lilleman och fick komma på flera tillväxtUL för att hålla koll på att han mådde bra därinne.

En liten parantes till det hela: det man ska vara uppmärksam på är att ens hb ska följa en viss kurva under graviditeten. Hb ska sjunka efter v21 för det är då det brukar sjunka. Om det inte gör det eller stiger (och då alså håller sig över eller kring 146), det är då man ska vara lite extra uppmärksam (som exempel så sjönk mitt i v24 bara för att stiga till v28 igen, det var då det beslöts om tillväxtUL)

*kram*
  • Odetta
    sofy skrev 2010-08-24 16:47:23 följande:
    Jaa, dricker massa mjölk jämt! :) Och tack för att du bekräftade det jag sa ang om HB! :D De e ju ganska viktigt så känns ju konstigt om BM säger att 150 e "bra" när de e överkant under en grav.
    Ja, visst är det konstigt. Och vet man inte bättre själv litar man ju på deras "ÅH så bra värden du haaaaar!"

Min förra BM sa vid ett tillfälle tom att "Oj, vi har nog aldrig haft en så gravid mamma som dig med såhäääär fina värden"....jo tjena.

Trisst att man ibland känner att man måste veta mer än den vårdpersonal man träffar som förväntas kunna sånnt här...

*kram*
  • Odetta
    kajsalisa skrev 2010-08-24 17:47:24 följande:
    Jag har pratat om mitt ferratinvärde hela tiden. Antar att det blir lite virrigt när man refererar till det som "järn". ;)
    Ja, men även om ditt ferritinvärde börja bli lite lägre, kolla ditt hb INNAN nu börjar äta järntillskott! För som sagt, ett för högt hb är inte bra, oavsett vad ferritinnivån ligger på

(jag mådde skit är jag åt niferexen, hade huvudvärk och mådde skum...sedan kollade vi mitt hb och det hade stuckit iväg. Då fick jag sluta äta niferexen trots att mitt ferritinvärde är nere på 13...)

*kram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma