Plus igen efter mf/ma
Lite tråkigt såklart, men jag känner ju själv så så jag förstår honom helt.
*kram*
Ferretin nivån (även kallad järndepå)
allt över 60: jätte bra och kräver inget järntillskott under graviditet
mellan 30 och 60: rekomenderas järntillskott från v20
under 30: ska äta järntillskott omedelbart och fram till förlossningen
(detta är siffror från min BM och min läkare)
Jag har fått det förklarat fr mig att när järndepån väl sjunker så är HB redan på väg ner....samtidigt så funkar inte min kropp så. Jag har en nära tom järndepå, men ett hb som är för högt. Dem vet inte varför
HB
ett bra HB värde ska ligga runt 120-130 för en gravid och under 118 rekomenderas järntillskott. Om man har FÖR lågt HB är blödningsrisken större vid skada/förlossning trots att kroppen egentligen har blodbrist. Vid allt för låga hb värden (under 80) ges blodtransfusioner för att öka blodmängden (min bästa vän har fått göra flera under sin senaste graviditet, hennes hb var i källaren och hon fick "förlossningsförbud" för hennes kropp hade inte klarat det pga det låga hb)
Hoppas jag kunde reda ut begreppen lite (rätta mig någon om jag har fel dock) ![]()
Det är dock viktigt att påpeka att de allra flesta kvinnor med höga blodvärden, trots den ökade risken, föder levande barn eftersom intrauterin fosterdöd är relativt ovanligt.
Om du har väldigt högt blodvärde (146 g/L eller mer i början på graviditeten) kan du ta upp detta med din barnmorska."
Så jag antar att jag får ringa barnmorskan imorgon och fråga! Tror ju tyvärr inte att detta är den enda risken med min graviditet, har alltid legat på gränsen till för högt blodtryck också. Det finns säkert nåt samband mellan detta.