• Odetta

Plus igen efter mf/ma

sugarrush skrev 2010-09-14 13:11:24 följande:
    Hej på er!
    Har läst ikapp nu härifrån semestern. Nu glömmer jag säkert att kommentera 70% av alla jag tänkt svara på, men jag sänder iallafall en kram till er som har det jobbigt, Happiness, Färnevik, Muffe..

Här i NY är det 25 grader och sol. Vi promenerar och promenerar, ser på turistattraktioner och shoppar.
    Igår hittade jag den mest fantastiska affär ni kan tänka er - ett varuhus som hette Maternity Destination! BARA gravidkläder i två plan! Det roligaste där var att varje provrum hade en uppstoppad "fejk-mage" (som motsvarade 7 månaden) som man satte på sig runt magen för att prova hur alla kläder satt senare i graviditeten... Helt hysteriskt kul men ändå otroligt praktiskt, då kunde man ju prova saker som ska passa senare fram i vinter.

Gissa om personalen var vana vid gravida kvinnor därinne: de sprang ut med små juice- och vattenflaskor hela tiden till en, och alla fick en personal shopper som hjälpte till att hitta allt och som bar iväg allt man ville prova till provhytten (så man inte skulle bära tungt eller bli alltför trött).
    Jag var helt i trans och var där i 1,5 timme... det var verkligen så himla kul! (När man blev trött var det bara att handla en god gravid-energybar och så kunde man köra vidare en stund till.) Jag handlade 2 gravidbehåar (sååå sköna, mina bröst värker rejält nuförtiden), två trikå-klänningar, en stickad klänning, ett par tights, ett snyggt linne med spetskant, ett par denim-jeans med hög panel samt ett par svart stuprörsjeans med hög panel. Allt för 1550 SEK.
    Byxorna har jag redan invigt, min mage är uppsvällt som en ballong, så jag kan inte knäppa mina vanliga brallor.
    Tur att man tog med den största väskan... för jag kommer nog gå tillbaks och shoppa lite till!
    ASG!!! Jag tycker det är så himla kul när någon mer upptäcker den goda sidan med USA! HAHA, jag kan se dig framför mig....visst blir man LYCKLIG?!!!

Och nu ska jag vara riktigt elak också.....om din resväska inte räcker till så är det GRYMT billigt att bara köpa en till! Vi har gjort så dem senaste gångerna vi har varit där och nu bytt ut alla våra stora resväskor. Dem nya vi har köpt har märket "Jeep" och har 4 svängbara hjul så man kan dra dem obehindrat åt alla håll och kanter...SÅ SMIDIGT! Så mitt elaka tips är att om väskan ni har med inte räcker till...köp en ny  och handla mer!

(kolla bara att ni får ta med 2 väskor var på flyget och att väskorna inte överskrider viktgränsen)

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Suggarush, en sak till!

Om ni hyr en bil (vet inte om det behövs i NY....men OM ni gör det) så kan jag tipsa om att många större shoppingcenter har specialparkering för gravida nära ingången Det är faktiskt himlans kul att vara gravid i USA, man blir mycket väl omhändertagen av allt och alla

*kram*

• Odetta
    Happiness skrev 2010-09-14 13:18:36 följande:

MASSOR AV BLOMMOR TILL ODD OCH KAJSA {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Hoppas allt känns lite bättre idag gumman...MASSOR MED KRAMAR TILL DIG MED! {#emotions_dlg.flower}
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-09-15 16:43:05 följande:
    Kajsalisa, SoMa72, Muffe och sofy, tack för ert stöd, det värmer!

Nu blöder det mindre, men det är nog för att jag inte rör mig ur sittande/liggande position. Antagligen kan jag ju inte stoppa ett missfall om det kommer ske ändå, men om det är något annat som blöder är det nog bra att vila kroppen. Just nu har jag ingen aning vad som hände rmed min kropp, om det är mf eller inte. Men jag bokar ingen ny resa hem, sambon vill att jag avvaktar med att resa hem så jag inte utsätter kroppen för stress eller långt gångavstånd på flygplatser och det är nog klokt.

IFALL jag får missfall skulle jag helst vilja att det hände när jag var hemma så att det finns sjukvård i närheten. Här i USA kostar det 200-300 dollar med bara en konsultation, så det kostar nog typ en miljard att göra VUL.

Inatt hade jag sjukt ont i ljumskarna och vaknade av det flera gånger, men molväken avtog, och det var ju skönt. Jag funderar på om det är så att man kan få blödningarna av att anstränga kroppen, för dagen innan blödningarna så promenerade vi säkert 20-25 km, rätt långt alltså. Någon som vet något om det?
    Hur är det med ligament eller livmoderns växande? Kan man blöda av det?
    Ett mf i USA kostar, om man inte är försäkrad och åker till akuten, ca $2500 dollar....jag vet, jag har provat på det

Jag håller mina tummar gumman....och för Muffe med!

***kramisar***
  • Odetta

Hej allesammans!

Hur mår ni?

Jag är trött trött trött och sa jag att jag var trött?

Mycket i skolan just nu och på det har vi turats om att vara sjuka alla här hemma. Först lilleman...då sover man inte för han sover inte....sedan jag....och då sover jag knappt för vem tusan kan sova när man är dunderförkyld? Och inte har jag kunnat stanna hemma och kurera heller för allt i skolan är super-obligatoriskt just nu så missar man en endaste dag så måste man ta igen den senare (vilket enligt en som hoppade in från SISTA terminen 2 av dagarna nu i veckan är rätt svårt att få till) och nu när det är helg, ja då jobbar mannen 3 nätter på raken och då blir jag ju själv med allt och kan inte heller vila upp mig.

Åh vad jag låter gnällig...men vet ni....jag ÄR nog faktiskt det. Och jag ser inte att det kommer bli bättre snart heller. I morgon är det skola igen och den dagen som jag är ledig....då ska mannen iväg på ett sådant där övernattnings-APT och kommer åka hemifrån typ 07:30 för att komma hem igen dagen därpå vid 16....återigen, igen vila den enda dagen jag kan vila och ensamt är det också

Och på tal om ensamt så känner jag mig rätt ensam just nu också för när mannen min är trött och jobbar mycket så blir han rätt osocial  och jag FÖRSTÅR det för tacka fan när han på 3 dagar har fått sova 8 timmar, sedan har en sjuk son och fru och efter senaste nattpasset (som inleddes med sömnbrist) enbart fick sova 3 timmar för vi skulle på min brors bröllop igår...jag blir osocial för mindre. MEN ÄNDÅ! Jag vill att han kramas med mig just nu och jag vill kunna vara ynklig och gnällig och miserabel i min trötthet och han ska säga söta saker som att jag trots min rödsnytna näsa är jättefin...Åh, jag känner bara för att gråta just nu....jävla hormoner

JAG LÄNGTAR TILL NÄSTA HELG DÅ HAN INTE JOBBAR OCH JAG ÄR LEDIG OCH FÖRHOPPNINGSVIS FÖRKYLNINGEN HAR GETT MED SIG OCH VI BARA KAN VARA OCH  VILA OCH SLÖA OCH NJUTA AV VARANDRAS SÄLLSKAP I LUGN OCH RO OCH KRAAAAAAAMAAAAAAAAS!!!!!!!

så, nu har jag fått det ur systemet...

Nej, en sak till: någon som vill ha en undulat förresten? Jag kommer strypa den snart om den inte slutar kvittra så förbaskat mycket hela tiden...

*kram på er alla*

• Odetta

Mabaja:

Jag håller med Happiness...fråga, prata och ält men bestämm inget i förväg

Och vill du fråga nått så svarar jag gärna...har ju ändå fött 4 barn så känner mig trygg med den uppgiften

(kan säga att av dem 4 jag fött var första jobbigast just för att jag inte visste något utan bara förlitade mig på att "jag kan". Man kommer långt med den attityden, men i en situation man aldrig någonsin har varit är det bra med kunskap. Tvåan och fyran är igångsättningar så frågor om det kan jag också svara på och trean, hon kom helt naturligt, så det har jag också provat)

***kram***

• Odetta
    Tack allesammans för era kramar och stödjande ord! *kramar tillbaks*

Jag är fortfarande trött och tålamodet har varit i botten idag, men det känns faktiskt bättre. Jag pratade lite med mannen min också och fick några extra kramar innan han skulle till jobbet igen. Ser fortfarande inte fram emot kommande vecka, men veckorna har börjat gå ganska fort och då blir det ju faktiskt snart helg igen och DEN längtar jag ju efter!

I all stress idag med en övertrött mamma och en övertrött gnällig lilleman så har faktiskt "minibus" gjort sig påmind mer än vanligt och varje liten buff och spark gör ju att tiden står still i några sekunder och hur trött och ledsen man än känner sig så sprider med det samma en varm känsla av lycka sig i kroppen. Jag är så himla lyckligt lottad för att få vara mamma, att få ha min lilla övertrötta gnälliga busiga testande trotsiga snoriga alldeles alldeles underbara kramiga och pussiga lilleman hos mig och att dessutom ha en bebis i magen som lever och som jag kan drömma om....ja, jag är lycklig!

Och när "minibus" har gjort sig påmind så har drömmarna pockat på och då har fantasin flödat lite också så idag har jag suttit och funderat mer på NAMN!

Nya favoritnamnen:

Ivar, Vidar och Eje

Vad tror ni om dessa? Och hur låter det tillsammans med lilleman? Eivin och Ivar, Eivin och Vidar eller Eivin och Eje???

Mellannamnet (är för dagen): Vincent

***kraaaaaaaaaaam***
  • Odetta
    Cat79 skrev 2010-09-19 21:42:14 följande:
    Odd: Håller med Kajsalisa att Vidar är jättefint och passar bra tillsammans. Hoppas veckan går fort nu och snart helg igen så du och din sambo får mysa extra mycket.

Ja, vi gillar Vidar Eivin skulle ha hetat Vidar om det inte var för den lilla detaljen att han passade bättre som en Eivin. Men det tog oss en vecka efter att han föddes innan vi kom fram till det då vi "provade" båda namnen på honom

Ang bh. Mina bröst växer massor, men inte runt om. Haha...det är för mig mer som att mina bröst fylls ut och  helt plötsligt har jag fina fasta stora bröst istället för mina vanliga fina mindre och mjuka. Det blir ju en helt annan urringning! (och dem får plats i min vanliga bh-storlek)

AMNINGSBRÖST däremot.....dem är HOPPLÖSA! Stora större störst och hårda och aldrig samma storlek typ...och knappt samma storlek på båda samtidigt heller. DÅ snackar vi hopplöst med att hitta en bekväm bh

*kram* 

• Odetta
    Mamma till W skrev 2010-09-19 22:38:54 följande:
    Spännande val förresten! och nu blir jag nog hatad för det jag skriver. Himla kul att sd kommer in i riksdagen av en stor anledning, vad kan hända de kommande fyra åren? Tycker att det är kul att det kanske blir nån som går in och börjar röra om i grytan som kallas "svensk riksdag"... samtidigt tycker jag att det är väldigt intressant att alla partier kör med öppen mobbing mot just sd...
    Jag håller faktiskt med dig där. Såg en debatt igår och det var några som predikade om demokrati hitan och ditan samtidigt som dem yttrade sig om att det är skamligt att SD får vara med och yttra sig i en debatt på tv....väldigt demokratiskt tyckte jag då. *skakar på huvudet*

Och nej, jag är ingen SD, men ska vi ha en demokrati så har dem faktiskt rätt att finnas också. Jag tror att det är bra att dem kom med i riksdagen och som du säger "rör om i grytan" lite...lite som en snooze-knapp som ringer i tid och otid och håller dem sem styr vakna och på alerten. Mångfald i ideer behövs där för ett rikare resultat tror jag   
  • Odetta
    Längtan efter liten skrev 2010-09-20 19:05:49 följande:

min älskade bebis :) den låg där och sprattlade på skärmen. Så nu väntar man med spänning :) 5 cm skrutt med viftande armarna...
    Bebisen står på huvudet så allt blir upp och ner :)hoppas ni ser iaf... har en bild i galleriet som är rätt vänd om man säger så. men "h*n" har armarna framför ansiktet

Wooohooooooo, söööötis!!! Njut nu vännen!

***kramisar***
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma