Inlägg från: needtobreathe |Visa alla inlägg
  • needtobreathe

Plus igen efter mf/ma

Färnevik;

Kram till dig!

Förstår din oro helt! Men jag tror absolut inte de är ngn fara. Minskad fostervattenmängd behöver inte betyda nånting, det återbildas ju hela tiden. Och hade de varit något avvikande hade man kallat dig på återbesök! (Däremot måste ju läkare alltid dokumentera det dom ser och minsta avvikelse, utan att det behöver vara ngt allvarligt fel eller fel överhuvudtaget. Och mängden vatten kan diffa mycket på olika personer, så om vi säger att du hade 1 l sist, och nu har 0,9 dl.. då har det ju minskat för DIG men är fortfarande normalt inom intervallet - förstår du? Medan jag kanske har 0,6 dl fostervatten vilket då är mindre än dig men att det inte minskat - dock fortfarande helt ok! ..) +10 på TUL är ju bara bra, då växer hon ju som hon ska därinne och RUL visade ju inte på några konstigheter med njurar osv? Ang hjärtljuden så är dom högre i början enligt min BM för då blir dom mer irriterade över dopplern, lite senare i graviditeten bryr dom sig inte längre och dom går då ner lite. Om dom vilar är det oftast lägre också :)

Min lilla grabb hade först 157, sen 154, sen 155 och när vi va inne på förlossningen va dom jättehöga men då var ju jag jättestressad också. Men annars verkar han alltid ligga högt, vare sig han är vilande eller inte - men han brås väl på mig som är nästintill takykard med puls över 100 jämt ;) Jag skulle inte oroa mig över det alls!

Låter bra med igångsättning. Jag ska på förlossningsplanering nästa fredag, här är ju min koagulations + smärtläkare inne på igångsättning efter 36+0 om jag inte mognat innan det, men vi får se vad som bestäms!
  • needtobreathe
    kajsalisa skrev 2011-01-01 22:30:45 följande:
    Välkommen hit Jania och grattis till plusset. I trådstarten finns en länk till bf-listan. Skriv gärna in dig där om du inte redan har hunnit göra det. Vågar nog påstå att Sofy är något av en expert på illamående, hon kan säkert besvara många av dina frågor...
    Haha, gulle du! ;) Såg precis frågan och tänkte skriva.. men jag är helt slut idag pga just det.. legat och kräkts hela dagen.. har mått lite sådär hela veckan igen men idag, ne usch! Flashbacks!

Hur mår du? Haft ett bra nyår? Snaaaart dags för dig.. hoppas h*n dyker upp inom dom närmsta dagarna iallfall? ;)
  • needtobreathe

Gott nytt år tjejer! I år blir de måååånga fina bebisar! ;)

Jag är helt slut efter en kväll igår me massa SD, hem o sova, o idag illamående + SD.. blä! Ska läsa ikapp senare.. eller imorn!

Kram!

• needtobreathe
    kajsalisa skrev 2011-01-01 22:51:57 följande:
    Usch va tråkigt Sofy. Du som ändå mått hyfsat ett tag, bortsett från SD. Jag mår bara bra. Bf idag, men inga känningar. Kan nog ta en vecka till, utan problem...
    Jaa, jag fick ju livet tillbaka en sväng där, nåra veckor - innan SD började komma. Alltid något liksom ;) De är kul o va gravid hah! :D

Nejrå, jag överlever. Men jobbig vecka, maassa massa SD som gör fan så ont, illamående, halsbränna och sååå trött hela tiden. Men äeh, nu äre 2011 o om drygt 15 v kommer han! Om inte tidigare ;)

Åååh! Jag skulle haft BF idag.

Ska gissa på dig också.. har bara inte haft ork! :(

Skönt att du mår så bra iallafal! Du får vila upp dig nu för närsom kan de ju hända något.. {#emotions_dlg.flower}
  • needtobreathe
    Happi;

KRAM till dig också!! Däremot har ju inte SF måttet med att göra hur stort/litet barn man får? (rätta mig om jag har heeeelt fel) jag menar.. jag hade SF mått 23,5 i v 22+6. de va mellan den mellersta och övre kurvan.. Och han därinne är normalstor enligt alla UL hittils.. lång förvisso men "smal" .. (han tjockar på sig såklart, haha)

Men jag tror inte du ska oroa dig för det! Man har ju större livmoder också som växer "snabbare" med andra barnet.. eller tredje.. fjärde..

Sen kan ju SF mått även tyda på mycke fostervatten osv, så de är ju inte bara barnet de visar storleken på..

Skönt med aurorasamtal! Hur kom du i kontakt med dom?

Haft ett bra nyår?

{#emotions_dlg.flower}
  • needtobreathe
    Jania skrev 2011-01-01 20:54:06 följande:
    Hmmm, vilka är de som haft prolem då....? Jag mådde inte alls så här illa vid förra grav. Svårt att sköta jobb å vardag när man liksom måste äta hela tiden
    Välkommen hit! Den här gången kommer det gå bra :) Vilken vecka är du i?

Jag har haft problem med illamående, likaså Muffe som skrev och Färnevik.

Jag fick diagnostiserat hyperemesis (extremt graviditetsillamående) och låg inne flertalet ggr för näringsbrist samt dåliga värden.

Fick prova lergigan (blev bara sjukt trött), primperan (dom hatar jag, ger mig bara ångest och en sjuk rastlöshet!), lergigan comp (spydde jag ännu mer av), torecan (utgått från apoteket men fanns kvar på sjukan så fick me mig hem, ingen effekt alls) och zofran (tog en vid ett tillfälle, annars avstod jag då dom inte är beprövade vid grav)

Inga mediciner fungerade på mig alls, terapiresistent illamående - men det brukar fungera för de allra allra flesta! Bara jag som är lite speciell när de gäller sånt haha ;)

Annars kunde jag inte äta alls, till skillnad från dig. Och kräktes jag en gång kräktes jag 100 ggr till, de blev alltid ännu värre efter - så jag ville ju verkligen inte spy. Men de gjorde jag ju. Viktigt är ju vätska och kolhydrater, försök få i dig smoothies på exempelvis sojadryck + banan, bra med kalium i det som är viktigt för kroppen. Vatten, pasta.. lätta saker som är lättspydda ;) De underlättar enormt kan jag säga, haha. Ris, stark mat, fet mat, trådig mat, knäckebröd, riskakor o tacos är sånt som inte är nån höjdare o få upp..

Jag låg sängliggandes i 3 månader hemma, kunde knappt göra något. Min läkare däremot sa att frisk luft gör susen har dom märkt, hur vet jag inte. Men han var överläkare på Kvinnokliniken på Huddinge sjukhus så.. han har väl något belägg för det iallafall. Så en kort promenad på 15-20 min i långsam takt, vätska, kolhydrater. Om inte postafen hjälper så be om en tid på MVC med läkare för att få prova något annat, innan de går för långt så du bara kräks o kräks o får läggas in, de är inte sådär jättekul.

Jag fick utskrivet näringsdrycker tillslut för att få upp mina värden och få i mig rätt näring eftersom mat inte gick ner alls.

Det höll i sig till v 20-21 men är nu tillbaka lite igen i v 25.. det brukar gå över tidigare men kan hålla i sig lääänge också.

Hoppas du fick lite info nu iallafall!

Kram!
  • needtobreathe
    Jania skrev 2011-01-02 15:09:27 följande:
    Åh! Din stackare.
    Riktigt så illa mår inte jag, tack och lov. Men blir jag minsta lilla hungrig kan det vara riktigt jobbigt. Ska ta fasta på det där med smoothies, är ju enkelt att inta på jobbet utan större misstankar (vill inte att nå'n ska få veta så tidigt). Ska till BM om ca 1 vecka. Ska fråga lite då om tabletterna. Kanske hon vet nå't annat bra.
    Nackdelen med postafen är att jag bara kan ta dem nattetid eftersom jag går in i nå'n slags dvala av dem

Eehhh...vecka...jag är i v9 eller 8+5 eller 6 eller så. Är verkligen inte haj på det där räknandet. Försöker lita på den där lilla mätaren som jag har här på FL, den säger 8+6 tror jag. Det är lite förvirrande att det samtidigt heter att jag är i v 9... Jag kommer väl in i det allteftersom.

Har i alla fall blivit lovad av BM att jag ska få åka på UL den 11/1. Så att jag får se att det lilla livet verkligen finns där inne. Hoppas hoppas hoppas. Mycket spännande. Och min kära (oförstående, oinsatta) sambo har lovt att följa med. Känns bra
    Äsch, inge synd om mig :) Alla har vi våra krämpor under grav! :)

Ja, smoothies e kanon - och näringsrika! Lätt att slänga ihop också och resterna kan stå i kylen för att intas senare när det behövs igen. Kokt ägg som du mosar i smör är också bra, makrill på burk, banan med ett glas mjölk eller en yoghurt, ett glas proviva eller en barnmatsburk med lite extra salt.. de är lätta saker att slänga i sig om du inte kan "laga mat", får i dig mer eller inte kan springa iväg och köpa något hela tiden, bara att ha med sig i väskan eller till jobbet och ha i kylen :) Äggen kan du koka kvällen innan och ha me i en plastburk och mosa me smör på jobbet - smidigt och nyttigt. :)

Jo, de är nackdelen med alla tabletter mot illamående - man blir dåsig. Men efter ett tag brukar det avta faktiskt, gäller bara för kroppen att vänja sig vid detta ;) Det kan vara tungt men brukar lätta som sagt! Lergigan o de andra preparaten jag pratade om är lite "tyngre" och du blir helt däckad av dom, går som i en dimma - så klarar man sig utan dom är de ju skönt för ens egen skull. Räcker me tröttheten en grav innebär ändå ;)

Härligt med VUL/UL! De kommer gå så fint så :)
  • needtobreathe
    Muffe80 skrev 2011-01-02 15:27:16 följande:

nu finns en magbild från idag, v 23, i mitt bildgalleri.

säg till om du inte kan se den

Jania- ska man undvika alkogel etc tror du? jag är försiktig med parfymer å sånt och har inte det dagligen,men det kanske inte är ngn fara!

Alkogel? På magen? Eller va?

Jag jobbar inom vården och använder det dagligen för o sprita händer o allt..
  • needtobreathe
    Muffe80 skrev 2011-01-02 15:41:46 följande:

Alcogel använder jag på jobbet nån gång då och då på händerna bara, mest för att undvika förkylningar å sånt annat skit just nu på vintern, men har tänkt tanken att det kanske går in i kroppen och skadar bebis haha

Hahahaha!

Jadu Muffe...... ;)

Jag använder de dagligen, både hemma och i jobbet inom vården..
  • needtobreathe
    Jania skrev 2011-01-02 15:55:05 följande:
    Muffe: Jag använder själv inte så'n där gel...utom på sjukhus å sån't om det finns. Det är väl uttorkande. Vet faktiskt inte om det är nå'n fara, du kan ju kolla innehållet så vet du om det finns nå't knas i å ta ställning då.
    De jag använder är återfuktande :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma