• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

På väg till bm. Har panik. Ramlade igår och tycker inte jag kan känna bebisen. Har ingen bra känsla alls. Snälla, håll tummarna för mig och liten därinne...

• Lallan

Men usch! Här inne var det mest bara oro idag Håller tummarna för alla, det ska ju gå bra den här gången...eller hur!

Kajsalisa: Dom ska ju ligga såpass skyddade att det borde gå bra ändå.

Färnevik: Apropå privatgyn så kostar många kliniker inte mer än ett vanligt läkarbesök, många tar även frikort. Jag har kollat privat den här gången och är oerhört tacksam över att möjligheten finns.

Happiness: Nej att få reda på att fostret som man kännt inom sig har dött och sedan föda fram det är ingen höjdare och inget jag önskar någon annan. Oron blir man nog aldrig av med men jag kan tycka att den är hanterbar nu mot vad den var förut när jag inte sov på nätterna pga oron alt. drömde mardrömmar om att dom dött osv.

• Happiness
    kajsalisa skrev 2010-08-27 12:03:20 följande:
    På väg till bm. Har panik. Ramlade igår och tycker inte jag kan känna bebisen. Har ingen bra känsla alls. Snälla, håll tummarna för mig och liten därinne...
    Jag håller ALLT jag har, men det ska MYCKET till för att det ska hända den välinpackade bebisen något. Läste någonstans att det ska till en våldsam bil krasch för att det ska hända bebisen något. Men vad skönt att du ändå ska få stilla din oro. *tycker synd om dig-vilken otur*
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-08-27 12:03:20 följande:
    Håller alla tummar och tår! De är säkert ingen fara men jag förstår oron! Hör av dig när du vet!

Styrkekramar! {#emotions_dlg.flower}
  • sofy
    färnik skrev 2010-08-27 10:47:36 följande:
    Nu, 5 dagar senare, har Gyn ringt tillbaka och jag är upplöst i tårar.

Överläkaren har beslutat att jag inte får något mer ultraljud innan RUL om 8-10 veckor. Detta för att ultraljud ev (troligtvis enl henne?) är farligt för fostret(uppvärmning av fostret), och det inte finns någon anledning att kontrollera mig.

Nä, 4 missfall är väl inget att bry sig om!?! Att jag är orolig och ledsen dygnet runt, och till och från har oförklarligt ont inte heller. För det har jag ju haft tidigare men då såg det bra ut. Att jag har reumatism, och är väldigt dålig pga att jag inte kan medecinera, och därmed inte vill riskera att gå obehandlad och smärtpåverkad veckor eller till och med månader helt i onödan med ett dött foster i magen? Nä, där finns ju inga som helst anledningar, inga alls... .

"Ul ska bara användas om den medecinska nyttan är större än riskerna", och så är tydligen inte fallet enligt dem. Dessutom så "även om ultraljudet visar att fostret lever, så kan det ju faktiskt dö nästa dag..."
    Men usch :( Vissa läkare inom sjukvården alltså, ingen förståelse alls för hur man kanske känner sig psykiskt! :(

Kan du inte kolla privat då?

{#emotions_dlg.flower}
  • Happiness
    Lallan: jag drömmar de mesta sjuka drömmar...men inte just att fostret dött (ta i trä). Problemet är att jag inte känner igen mig själv från tidigare graviditeter. Då har jag alltid varit så glad , gått och små drömt om bebisen,pratat, planerat osv. Ja gått på rosa moln. Den känslan vill inte infinna sig nu. Jag hoppas hoppas den kommer nu snart efter KUB och RUL.
  • färnik

Ja, det blir till att gå till privatgyn. Tyvärr bor jag inte precis i storstan utan det är ca 15 mil till närmsta mottagning som gör ultraljud, och jag kan inte köra bil pga medecinering mot hyperemesisen, samt kan inte gå ordentligt pga reumatiska besvär, och har därmed svårt för tåg/buss etc... Så det blir inte helt lätt att genomföra, men jag har bokat en tid på onsdag 1 september, kl 10, iaf, så får jag försöka lösa transporten dit.

Jag blir så trött på att oroa mig. Och så trött på att ha ont. Smärtan är egentligen inte särskilt stark, och inte ihållande utan den dyker upp lite hipp som happ ett antal gånger varje dygn trots höga doser smärtstillande för de inflammatoriska bekymmren, men det är så svårt att veta vad som är vad. Vad är tarmar, vad är ligament, vad är framfogen, vad är ev början till missfallsmärtor liksom. Eftersom mina missfall, oavsett tidpunkt (7-11) har startat med smärtor så blir jag ju förstås orolig varje gång det smärtar till i nedre delen av magen...

Och jag blir så ledsen och besviken på vården. Varför är deras förståelse så låg? Jag har det ju inte precis lätt under min graviditet ändå; hyperemesiss och därtill de här inflammatoriska problemen i bäckenet som gör mig mer eller mindre sängliggande, detta plus oron efter 4 missfall... Klart som fan att jag mår dåligt! Många här verkar ha sådan tur med välvilliga och förstående gyn som gör sitt bästa för att hjälpa till, men de jag går hos är ju helt befriade från medkänsla...

När vi har fått vårat efterlängtade syskon, så tänker jag aldrig mer vara gravid. Det blir till att sterilisera mig eller ngt. Jag vill egentligen ha många barn... men jag tänker inte vara med om detta mer. Jag vet faktiskt inte om jag orkar försöka alls igen om den här graviditeten inte går bra.  Gråter Det är ju tyvärr inte "bara" missfallsrädslan som besvärar mig, utan så mkt fysiskt också...

• kajsalisa

Läget är lugnt. 147 bpm från liten därinne. Barnmorskegruppen fantastisk! Ringde i panik och dom sa att jag skulle komma direkt. Slängde mig på första bästa spårvagn och kom dit när dom egentligen har lunchstängt. Fick komma in direkt och lyssna på hjärtat. Det tog förvisso bara 3 minuter, men hade jag åkt till gynakuten på Sahlgrenska (två hållplatser från jobbet) hade jag kunnat få vänta i timmar för att få 3 minuter med en barnmorska. Nu tillbaka till jobbet och nästa lektion som börjar om 20 minuter...

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma