• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Lallan

Kajsalisa: Skönt att få det bekräftat så snabbt Nu får du ta det lugnt så att du inte ramlar någe mer

Happiness: Den känslan har inte infunnit sig alls vare sig den här gången eller förra gången tyvärr. Saknar känslan men ibland på kvällarna då någon av dom buffar ordentligt så kan jag få en känsla som åtminstonet är väldigt nära.

• Happiness

färnevik:

Har suttit och funderat på lösningar.

Förslag 1: Byta region. Du skriver helt enkelt in dig på ny MVC. De kan inte se dina tidigare MVC journaler och du får en ny överläkare.

Förslag 2:  Du har rätt till en second opinion. Så är det i våran region (Västra götaland) och jag misstänker att det är så även i er. Konfrontera BM och ÖL med det.

Förslag 3. Du kontaktar patientnämden och berättar ditt problem. De stöttar dig i kontakten med sjukvården och ställer sig på patientens sida.

Förslag 4: Det som andra sagt. Sök privat.

Förslag 5: Åk in akut!

Mitt förslag är nog ändå att du ska kontakta din BM. Tala om för henne vilka psykologiska följer detta kan få för dig. Sen säger du att i så fall måste du ha en psykolog kontakt) för detta kommer du inte klara. BM måste prata med ÖL i detta läge och de kan se det orimliga i beslutet. Det finns ingen psykolog som inte stödjer att mamman ska få göra ett extra VUL för att bli lugn. Att kroppen producerar stresshormoner är ju inte särskilt bra för fostret heller och det vet både BM, ÖL och psykolog. Så du ska bara stå på dig. Som sagt du har rätt till en second opinion av en annan ÖL. LYCKA tILL!

• Happiness

Tralalalalalalalalaaaaaaaaaaaa !!!!!!

kajsa
    vad skönt! Heja BM-gruppen. Service-minded, men det bästa är att allt är bra med dig och din klump. KRAM och nu kan det bli en lugn fredag.

• Happiness
    färnevik: vill förtydliga....du har alltså rätt till en second opinion av en annan ÖL. Människor är olika så det är ju en möjlighet.
  • sugarrush
    kajsalisa skrev 2010-08-27 12:42:39 följande:
    Läget är lugnt. 147 bpm från liten därinne. Barnmorskegruppen fantastisk! Ringde i panik och dom sa att jag skulle komma direkt. Slängde mig på första bästa spårvagn och kom dit när dom egentligen har lunchstängt. Fick komma in direkt och lyssna på hjärtat. Det tog förvisso bara 3 minuter, men hade jag åkt till gynakuten på Sahlgrenska (två hållplatser från jobbet) hade jag kunnat få vänta i timmar för att få 3 minuter med en barnmorska. Nu tillbaka till jobbet och nästa lektion som börjar om 20 minuter...
    Underbart att höra! Kram!
  • Mabaja
    färnik skrev 2010-08-27 12:38:39 följande:
    När vi har fått vårat efterlängtade syskon, så tänker jag aldrig mer vara gravid. Det blir till att sterilisera mig eller ngt. Jag vill egentligen ha många barn... men jag tänker inte vara med om detta mer. Jag vet faktiskt inte om jag orkar försöka alls igen om den här graviditeten inte går bra.  Gråter Det är ju tyvärr inte "bara" missfallsrädslan som besvärar mig, utan så mkt fysiskt också...
    Inte för att göra dig besviken! Men sterilisering är ingen säker metod! Flört Min granne steriliserade sig. Sen nåt år senare kom de på att "hoppsan, jag är visst gravid"... De har gjort många anmälningar men slutligen fick de en förklaring till hur det kunde gå till... och det är att kvinnokroppen är så "smart" att den bygger en egen liten kanal över det området som är steriliserat. Så det kan komma igenom ägg ändå... Jag blev helt paff när hon berättade det!

Det kommer gå bra för dig den här gången, du har många tuffa veckor och månader framför dig men det kommer gå bra nu! Daniela fick vara sista "bakslaget" för den här tråden. Nu ska det bara bli bebisar! Friska bebisar!
  • Längtan efter liten
    Läget är lugnt. 147 bpm från liten därinne. Barnmorskegruppen fantastisk! Ringde i panik och dom sa att jag skulle komma direkt. Slängde mig på första bästa spårvagn och kom dit när dom egentligen har lunchstängt. Fick komma in direkt och lyssna på hjärtat. Det tog förvisso bara 3 minuter, men hade jag åkt till gynakuten på Sahlgrenska (två hållplatser från jobbet) hade jag kunnat få vänta i timmar för att få 3 minuter med en barnmorska. Nu tillbaka till jobbet och nästa lektion som börjar om 20 minuter...
    åh vad skönt... blev ju rädd där.
    Längtan efter liten är stor
  • kajsalisa

Tack alla fina tjejer för er omtanke idag. Ni är fantastiska. Det känslan jag hade idag vill jag ALDRIG känna igen

• Dag och natt
    Vad skönt att få bli omhändertagen så snabbt och få positiva besked! 
    Mamma till W skrev 2010-08-27 13:35:28 följande:
    Inte för att göra dig besviken! Men sterilisering är ingen säker metod! Flört Min granne steriliserade sig. Sen nåt år senare kom de på att "hoppsan, jag är visst gravid"... De har gjort många anmälningar men slutligen fick de en förklaring till hur det kunde gå till... och det är att kvinnokroppen är så "smart" att den bygger en egen liten kanal över det området som är steriliserat. Så det kan komma igenom ägg ändå... Jag blev helt paff när hon berättade det!
    FörvånadFörvånadFörvånad Är det nåt de upplyser folk om när de kommer för att bli steriliserade? Jag trodde inte det var möjligt! Men kroppen är smart... Jag  är överhuvudtaget helt fascinerad över att folk alls blir gravida efter att ha sett "The Great Sperm Race" på Youtube! De små stackars spermierna har det verkligen tufft på sin jakt efter "Sperm Heaven" SkrattandeSkrattande

Hur mår ni andra? Jag har varit så trött senaste tiden så att jag inte orkar läsa alla sidor, skummar igenom, och det känns som en kraftansträngning att ens skriva. Huvudet känns liksom inte riktigt med! Om det är som Mamma till W skrev att det kan vara hela graviditeten, herregud, då kommer jag inte få mycket gjort på jobbet! Glad

Men nu ska ni få höra! Jag har fått världens största finne i pannan!! Den är helt enorm!! Sambon, som just nu är vid Kebnekaise, hade kunnat stanna hemma och "bestiga" mitt horn istället hahaha! Typiskt nog skulle jag hålla i en föredragning för hela avdelningen på ca 70 personer idag så jag försökte täcka den så gott det gick så att de kunde koncentrera sig på vad jag sa istället för att bli bländade av finnen! Skrattande

Nu måste jag gå och få lite i magen.... kraaaaaaaaaam till alla!!

• Mabaja
    Dag och natt skrev 2010-08-27 18:23:42 följande:
    FörvånadFörvånadFörvånad Är det nåt de upplyser folk om när de kommer för att bli steriliserade? Jag trodde inte det var möjligt! Men kroppen är smart... Jag  är överhuvudtaget helt fascinerad över att folk alls blir gravida efter att ha sett "The Great Sperm Race" på Youtube! De små stackars spermierna har det verkligen tufft på sin jakt efter "Sperm Heaven" SkrattandeSkrattande

Hur mår ni andra? Jag har varit så trött senaste tiden så att jag inte orkar läsa alla sidor, skummar igenom, och det känns som en kraftansträngning att ens skriva. Huvudet känns liksom inte riktigt med! Om det är som Mabaja skrev att det kan vara hela graviditeten, herregud, då kommer jag inte få mycket gjort på jobbet! Glad

Men nu ska ni få höra! Jag har fått världens största finne i pannan!! Den är helt enorm!! Sambon, som just nu är vid Kebnekaise, hade kunnat stanna hemma och "bestiga" mitt horn istället hahaha! Typiskt nog skulle jag hålla i en föredragning för hela avdelningen på ca 70 personer idag så jag försökte täcka den så gott det gick så att de kunde koncentrera sig på vad jag sa istället för att bli bländade av finnen! Skrattande

Nu måste jag gå och få lite i magen.... kraaaaaaaaaam till alla!!

Haha det var inget de berättade för min granne iaf. Det blev abort för dem iaf och sen en massa fighter fram och tillbaka med myndigheter och anmälningar hit och dit. Den familjen fick iaf lära sig att en sterilisering inte innebar "barnfrihet". Efter denna "lilla incident" har de inte blivit gravida fler ggr iaf så det är ju positivt. De hade redan en "för mycket", de ville ha en sladdis och fick två och när det blev tvillingar bestämde de sig för att sterilisera sig senare.

Alla graviditeter är ju olika, men jag har varit stendöd hela tiden! Är i vecka 36 nu och lika trött som i början. tur att jag har en förstående man som accepterar utan knussel att jag ligger och sover på eftermiddagarna! :) Kan ju inte bli tröttare känns det som nu iaf så jag lär ju vara väl förberedd när bebisen väl kommer! :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma