• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja
    sofy skrev 2010-08-28 18:20:43 följande:
    Näe, jag hoppas inte de men sökte på de o så kom de upp på niomanader.se att hög feber kan framkalla missfall i tidig grav då kroppen inte orkar me både och. Hmm. Och för de händer så mkt i tidig grav så fostret kan ta skada annars.

Men har varit sååå slut i kroppen, tagit alvedon/panocod (efter rådgöran me läkare då febern inte gick ner ordentligt me alvedon) och de känns fel o ta tabletter också samtidigt som kroppen kämpar för o få bort förkylningen och när de lilla pyrets hjärta ska börja slå :(
    sen är ju frågan vad de menar med "hög feber" också.. Över 40 eller vad har de för gräns?
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-08-28 18:40:15 följande:
    sen är ju frågan vad de menar med "hög feber" också.. Över 40 eller vad har de för gräns?
    Över 39 läste ja nånstans.. o ja har ända sen ja vart liten haft tookhög feber när ja väl får feber. Låg inne på sjukhus flera gånger för ja va uppe på 42-43.. Så den har en förmåga o sticka iväg på mig..
  • Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-27 19:33:20 följande:
    Så tidigt alltså! Innebär det att den fungerar bättre än de de har hos MVC, för där lyssnar de ju inte på hjärtljud förän runt v 20?
    Den är säkert inte bättre, men av någon anledning som jag inte känner till så börjar de inte lyssna på MVC förän i vecka 20. Så här står det på en sidan man kan köpa Angelsound ifrån:

"Europeiska kommittén avråder från att rutinmässigt lyssna på fostrets hjärtljud med hjälp av Doppler ultraljud under de första 11 veckorna av graviditeten."

Jag minns inte exakt när jag köpte min, men runt vecka 12 och då kunde jag höra bra iaf. Tidigare än så kanske man ska vara försiktig. Sen ska man ju inte lyssna varje dag, utan kanske nån gång i veckan, eller de dagarna man är som mest orolig. Det finns ju ingen dokumenterad effekt på hur det faktiskt påverkar barnet. Så bäst är ju att göra så sällan som möjligt. Jag resonerade som så att det är bättre jag lyssnar ibland än att jag går och är utom mig av orolighet, för det kan inte vara bra för barnet heller, den stressen osv.

Jag har märkt att ju större bebisen blivit desto svårare är det att hitta ljudet, men å andra sidan är det väldigt lätt för oss. Det är nästan på samma ställe jämt (långt ner på min högra sida). Vi brukar även höra hur han sparkar runt som en vilde   Men vissa har ju jättesvårt att höra något alls. Det är nog väldigt individuellt.
    Längtan efter liten skrev 2010-08-27 19:34:11 följande:
    okej, kanske kan beställa en nu så får man se.
    Ja, det är ju inte många hundralappar. Finns även på blocket har jag sett förut.
  • Mabaja
    sofy skrev 2010-08-28 18:42:42 följande:
    Över 39 läste ja nånstans.. o ja har ända sen ja vart liten haft tookhög feber när ja väl får feber. Låg inne på sjukhus flera gånger för ja va uppe på 42-43.. Så den har en förmåga o sticka iväg på mig..
    Okej jobbigt. Själv är jag en sån med låg feber.. mitt max var när jag gjorde lumpen, då hade jag 39.1... men däremot är jag i samma skick som de med över 40 när jag har 38.5! :)

Nu har ju jag varit liiite längre gången än dig men det KAN gå bra även med feber och sjukdomar.. låg som sagt i april med jordens maginfluensa och feber... sen tre veckor med magsjuka när vi var i Egypten (två veckor i Egypten och en vecka hemma)...
  • Smålands jänta i storstaden
    acure skrev 2010-08-28 18:22:38 följande:
    Tänker på dig och hoppas att blödningarna slutar snart så du får njuta och vara lugn! Stor kram!
    Tack gulliga du! hormonerna svallar och man är så rädd för att hoppas på för mycket!

Hur mår du??
  • Dag och natt
    sugarrush skrev 2010-08-28 17:50:12 följande:
    Nej det har inte kommit några beiga flytnigar på flera dagar så jag känner mig lugn. Ska ut och äta
    god middag ikväll med två som känner till att jag är gravid, ska bli så skönt att slippa smussla och ljuga.
    Trist att mannen är bortrest! Du får fixa en stor kudde att krama, kanske trä på en av hans t-shirts?
    Vad skönt att de slutat komma även fast flytningar verkar vara vanliga i början av graviditeten. Men vad trevligt med middag med vännerna, jag skulle ha varit med min syster idag men eftersom det kändes som att jag var på väg att bli förkyld imorse så blev det inget. Så jag fick äta hemma, kåldomar med lingon, men utan potatis för den hade hunnit bli dålig! Cool

Vilket bra förslag du kom med, ska se om jag kan hitta nån t-shirt som inte blivit tvättad ännu haha! Han kommer skratta åt mig när han får höra det!

Men huvva vad ont i brösten jag har fått i dag! Speciellt när jag klämmer ihop dem med armarna, svårt att fatta att det kan göra så ont! Har bara varit lite öm i bröstvårtorna hittills, och förra gången hade jag bara liiite ont i brösten. Nu känns det som jag förstår vad folk pratar om när de säger att ingen får komma nära brösten när de gör ont.....! {#emotions_dlg.djavulsk} Skrattande
  • sugarrush

Är det någon av er kloka kvinnor som vet vad detta är:
    Jag låg vaken inatt av att jag hade SÅ SJUKT ONT i ljumskarna! Någon som haft samma sak? Vad kan det bero på? Kan det ha att göra med att jag promenerade jättelångt, ca 15 km igår?
    Tacksam för svar.

• Muffe80

Hej tjejer

Jag är lite rädd. I går, på bim +5 ungefär, fick jag en liiiiten blödning som i trosan var stor som 5 mm kanske, alltså inte mycket, sen kom inget men på kvllen kom en rejäl flytning kan man säga som var brun... imorse när jag torkade mig kom en liiiten brun flytning igen...

Tror ni man bör oroa sig?

I förra grav. så blödde jag mer på exakt samma dag.. undrar varför?

Tänk om det är missfall på gång?

Tror ni man blöder mindre om man får missfall i v 5? Hur ska man veta om det är missfall om detä r så att man blöder mindre än i v 10?

*rädd*

Idag blir det soffliggande mest hela dagen för att ta det lungt och det är slut med stress och kanske tom sex på ett tag....

• sugarrush

Åh Muffe, jag skulle också ha blivit livrädd! Ta det lugnt idag och se om det lägger sig. Endel får ju blödning när mensen skulle ha varit, och det är ju nu ungefär.

Men som svar på din fråga, du blöder nog mycket, som en mens iallafall, även i v 5 för det är ju en del som måste stötas ut.
    Men det tror jag inte att det är. Det finns ju även en massa sköra slemhinnor också som kan blöda.

Om det inte slutar, åk in om 2-3 dagar och sök akut!
    KRAM

• Dag och natt

Sugar: Det låter ju som att det kan ha att göra med att du gick så långt! Annars har jag ingen aning!

Muffe: Ta det lugnt och vila! Det är svårt att inte bli orolig när man börjar blöda givetvis men just nu tror jag att det bästa är att hålla det under uppsikt. Jag säger som sugarrush att om det fortsätter så åk in så du får veta vad det beror på. Jag fick ju mitt mf vecka 6+1 och jag blödde verkligen mycket under några timmar men sen upphörde det helt, och fyra dagar senare kom en större blödning som varade i 3-4 dagar. Det var liksom ingen tvekan om att det var ett missfall även fast det var ett så tidigt mf. Men det var ju färskt och du får ju brunt, så jag tycker att du bara ska ta det lugnt och se vad som händer. Flytningar är ju vanliga under graviditeten! Min syster blödde massor under vecka 12 men bebisen mådde alldeles utmärkt! Så man vet ju aldrig vad kroppen håller på med men du kan ju ringa till sjukvårdsupplysningen och höra vad dom säger. Det kan ju mycket väl vara en sån blödning som kommer i samband med den tid du skulle haft mens, jag fick ju lite brunt på BIM+1 eller 2, nåt sånt.

KRAM!!!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma