• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • acure
    Mamma till W skrev 2012-11-07 12:01:04 följande:
    Acure: har en bekant till mig som hade betalförsäkring och hon fick typ ingenting när hennes dotter kom... "Felet" var att barnet hade sitt "fel" redan i magen (inget som syns på ul och liknande)...
    Däremot har jag en kompis som fick 5000 när hennes son föddes i 35+0 och fick ligga på neo en vecka.
    Ja det är galet det där. Det är ju snarare bestående men som inte syns på UL som man kanske vill ha ersättning för. Att behöva ligga på neo i en vecka är väl i sig inte så roligt beroende på vad som behöver övervakas, men dessa barn (som föds i vecka 35) klarar sig ju i regel väldigt bra. De borde ge ersättning i båda fallen om det nu ska vara "lönsamt" att ha en gravidförsäkring.
  • Mabaja

Håller med dig till fullo! I det här fallet blev det en vecka då bebisen vägde 1700 g när han kom. Och de med bestående men har fortfarande inte tagit en enda föräldradag då de får tillfällig föräldrapenning då flickan måste ha dygnet-runtbevakning! Men för att vara allvarligt sjuk är hon förvånansvärt "normal" ändå... :)

• Baby Lei

Är det inte så att vissa försäkringar bara täcker tex ADHD osv om man tecknat dem innan barnet är fött eller uppnått en viss ålder?

• Odetta

Acure: ta ingen gratisförsäkring!!! Vi hade en gratis med V ich så gick han alla sina problem. Först fick vi ingenting för alla ggr vi var inlagda ich sedan gick vi inte heller teckna en vanlig barnförsäkring för honom. Inte hos trygghansa eller något annat bolag heller!

Nu har vi fått honom försäkrad på Folksam, men med sjuttioelva klausuler. Hade vi haft en BETALFÖRSÄKRING under graviditeten så hade vi fått dels ersättning för ggr vi var inlagda när han var nyfödd PLUS att försäkringen hade övergått till en vanlig barnförsäkring automatiskt och vi hade fått ersättning då med och få för allt vi gått igenom.

Så ta en betalförsäkring, det är mitt efterkloka råd.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • LisaVäntar

Idag har vi varit på inskrivning inför snittet på fredag. Tagit sista blodprovet, fått med medicin och tvättgrejer hem. Tänk att förberedelserna börjar IMORGON!!! Preliminärt föds vår bebis på fredag, 9 november kl 11.00... Pirrar!!

P.S. Jag hade också tagit en av de dyrare betalförsäkringarna i efterskott, nu tog jag Länsförsäkringars som tyvärr inte ger ersättning för allt som hänt under grav, de andra hade gjort det..

• acure

Odd: Ja fy det är ju såna scenarion som gör att en försäkring är värd att betala för. Ska resonera med maken vad han tycker. Vi hat många utgifter nu med flytt och min sjukskrivning gör ju inte kassan rikare. Men å andra sidan så är en tusenlapp lite i det stora hela om man tanker på vad som kan gå på tok. Tack för dina råd!

• Mabaja

Här verkar en flytt till Dalarna bli aktuell! Får se vad säljarna säger om vårt bud. Jag tycker Daniel lagt ett för högt bud så jag vill helst kolla vidare, men samtidigt är det ju ett fantastiskt hus! :)

• Odetta
    acure skrev 2012-11-07 17:53:07 följande:
    Odd: Ja fy det är ju såna scenarion som gör att en försäkring är värd att betala för. Ska resonera med maken vad han tycker. Vi hat många utgifter nu med flytt och min sjukskrivning gör ju inte kassan rikare. Men å andra sidan så är en tusenlapp lite i det stora hela om man tanker på vad som kan gå på tok. Tack för dina råd!

Ja händer det något så får man ju tillbaka den tusenlappen flera ggr om. Hade vi haft den tex så hade försäkringsbolaget matchat vårdbidraget varje månad...så samma belopp som vårdbidrage är på extra i kassan som vi inte får nu (och det är efter skatt ca 3500 kr vi hade fått extra i månaden)
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2012-11-07 17:56:43 följande:
    Här verkar en flytt till Dalarna bli aktuell! Får se vad säljarna säger om vårt bud. Jag tycker Daniel lagt ett för högt bud så jag vill helst kolla vidare, men samtidigt är det ju ett fantastiskt hus! :)

Spännande!!!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma