• acure

Plus igen efter mf/ma

needtobreathe skrev 2011-03-08 12:56:29 följande:
    Jag är här..

BM besök v 34;

SF mått; 31
    Hjärtslag; 151 slag/min
    Hb; 133 (!!!!) HAHAHA! Jag tog mina fexim tabletter typ 5-6 dgr, o de steg från 112-133.. eh?! Jaja :)

Så trött på min BM, jobbiga människa. Men jaja, 2 ggr kvar bara! :)
    Fina siffror Sofy! De säger ju att Hb-värdet brukar stabilisera sig mot slutet så det kanske inte är helt tokigt även om jag förstår din förvåning. Mitt steg från 103 till 126 på en vecka och då hade jag slarvat och tagit 1 tablett var tredje dag ungefär. Nu tänker jag inte ta några fler för jag mår så j-vla illa av dem och jag vill inte må illa om förlossningen drar igång.

Skönt att du slipper din BM snart. Så trist att du inte känner något förtroende för henne, hon borde byta jobb!
  • acure
    Muffe skrev 2011-03-08 13:11:01 följande:
    Jag fuskar också med mina tabletter... min bm tycker även att jag ska äta mitt val eller ngn annan vitamintablett, gör ni det?
    Känns olustigt att proppa kroppen med massa piller
    Jag är vegetarian (äter fisk) så jag har ätit Folsyra + järn i stort sett hela graviditeten. Annars brukar jag äta Mitt Val Vegetarian, men de innehåller inte tillräckligt med folsyra så jag kör den andra kombinationen nu under graviditeten. Längtar tills jag får byta tillbaka... :)

Om du äter en allsidig kost så borde inga extra vitaminer behövas, förrutom då järn om hb är lågt, samt folsyra (de första 12 veckorna).
  • acure
    Evve81 skrev 2011-03-08 13:49:30 följande:
    inga bebisar här?! Det är ju jobbigt när alla frågar runt BF. De flesta gör det ju i välmening och nyfiken het!

Tjoho!!! Allt såg jättebra ut! Bebis sprattlade så det var svårt att mäta. Nytt bf 31 juli och det bästa är att då har förlossningen i Sollefteå öppet. Så nu är jag i v 19+1 idag. Det var bm och en underläkare som skulle kolla och underläkaren som höll på träna tog LÅNG tid på sig och mätte och mätte och när han var klar gjorde bm samma. Hon berättade iallafall vad hon gjorde det gjorde inte underläkaren........ Så jag var på lindex och köpte en pyjamas och en body Känns i alla fall JÄTTESKÖNT att allt såg bra ut! Nu kanske man slipper oroa sig hela tiden
    Grattis! Vad roligt!! Det är så härligt att få veta att allt ser bra ut så man med gott samvete kan handla något litet plagg för att fira! :) Hur många dagar blev du flyttad?
  • acure
    Pancakes skrev 2011-03-08 13:56:40 följande:
    Jag äter inga extratabletter eller vitaminer och det har gått bra än så länge. Hade leverpastejscravings de första veckorna, haha.
    Ska till BM idag så får väl se om det har fortsatt så bra. Vad som helst kan ju hända känns det som.
    Åh det där med leverpastej alltså....mmmm I samband med att mitt järnvärde blev lågt fick jag sånt sug efter leverpastej. Var verkligen svårt att sitta vid frukosten på jobbet (jobbar på förskola) och se barnen trycka i sig leverpastejskivor på mjukt bröd....mmm. Då avsade jag mig nästan mitt vegetarianskap! haha.

Skönt att du sluppit äta tabletter. Kan man klara sig utan är det ju kanon!
  • acure
    Pancakes skrev 2011-03-08 14:04:57 följande:
    Blev sugen nu nästan, trots att jag ätit lunch haha. En timme kvar till semla, mmmm! Nån mer som ätit det idag?
    Jag var iväg på lunchen och köpte till alla på jobbet till fikat, nu står de där och väntar..
    ingen Semla hitills. Köpte hem det förra året och tyckte att jag var så rar och gullig, men då utbrister min sambo att han avskyr semlor, så iår blir jag nog utan, tycker det är så tråkigt att äta ensam. Nu ser jag ju dessutom ut som en semla så det kanske är tillräckligt bara det?

Vad snällt av dig att handla åt alla på jobbet! :) Det uppskattas nog!
  • acure
    Pancakes skrev 2011-03-08 14:42:16 följande:
    Nähä, inte ser du ut som en semla inte :) Du kanske ska ladda upp med en inför förlossning och amning och sånt :)

Jag kom precis på att jag ska ju till BM om några timmar. Kommer semla påverka mina sockervärden en massa? De säger ju aldrig åt en att låta bli att äta innan så jag har inte ens tänkt på det. Hoppas hoppas...vad ledsen jag blir om ni säger att jag inte får äta min semla nu..
    Jag tror inte att den påverkar blodsockret så mycket, däremot har min BM varit på mig för att mitt urin visat för mycket socker vid flera tillfällen vilket har berott på att jag druckigt lättdryck eller saft till lunch och det ger utslag på en gång, så om du ska lämna urinprov kan det vara värt att tänka på, hihi. :)
  • acure

Kom på att jag måste tipsa om att Apoteksgruppen har kommit med en egen gratis babybox som man kan hämta ut. Gå in på Apoteksgruppen.se så finns det mer information. Den heter Baby To Be. Jag ska hämta ut min idag, ska bli spännande att se vad som är i! Tydligen ska det vara saker av ett värde på 500 kr. Men det låter lite väl generöst tycker jag. :)

• acure

Angående apoteksgruppens låda. Sitter i bilen och har precis hämtat ut den. Förstår inte hur de kan värdera innehållet till 500 kr, haha. Det som fanns i var en tidning, några reseförpackningar från baby sebamed, en avant nappflaska samt reklam från något barnlitteratur-företag. Och just det en påse V6 också. Jag tackar och tar emot gratissaker men att kasta ur sig att det är värt 500 kr känns väl lite väl. Sånt stör jag mig på, haha. de kunde väl ha stoppat i lite handsprit, någon kul napp eller haklapp, bepanthen och annat jox också. Eller så är det min butik som är snåla, de kanske skickar med fler grejer i era städer. Hör ni hur jag låter? Klagar på gratissaker??! Verkligen inte likt mig, jag måste vara riktigt less nu, haha. Hoppas ni har överseende! :)

• acure

Ego: var hos barnmorskan idag för akupunktur och fick även lyssna på hjärtljuden då jag är så orolig. Självklart var hjärtljuden låga, pendlade mellan 110-120, vilket min Bm inte tyckte var någon fara eftersom jag precis vilat och fått akupunktur så antagligen sov bebisen, men jag blev orolig och Bm försökte därför väcka bebisen för att jag skulle lugna mig, men bebisen ville inte vakna och jag blev naturligtvis helt panikslagen så min Bm ringde upp till förlossningen för att jag skulle få komma upp och ta en kurva så att jag sedan skulle kunna lugna mig. Min mamma följde med mig upp och där fick jag ligga på remsa i en halvtimme. Fick träffa en jättegullig undersköterska som kom in med ett glas nyponsoppa till min medhavda smörgås. Hon berättade att om man dricker något sött så kan det få bebisen att vakna till lite om den är trött (kanske något du kan prova Småland om du vill att bebis ska piggna till), och mycket riktigt, bara minuter efter nyponsoppan vaknar bebis till liv och hjärtljuden stegras snabbt till 150-160. Jag blir oerhört lättad. Fy vad jag hann oroa mig på vägen upp. Under den halvtimme jag låg med remsa fick jag också 4 sammandragningar vilket var häftigt att se på skärmen. Det häftigaste var att det gick att se på skärmen att en värk var på g redan innan jag kände det i magen! Dock blev jag lite irriterad när jag skulle bli hemskickad. Jag får träffa en barnmorska som går igenom ctg-kurvan och berättar att allt ser så fint ut. Sedan ger hon mig fel journal att ta med hem, vilket jag som tur är upptäcker innan jag kommit till bilen, så vi går tillbaka för att få rätt journal och då vet inte barnmorskan vad jag heter, hon tar mitt körkort och lägger i en annan journal och allt blir jätterörigt. Till slut får jag rätt papper och rätt körkort och kan åka hem. Blev bara himla orolig om jag skulle få denna Bm vid förlossningen om hon inte ens kan ha koll på journalerna. Hur som helst är jag glad att kurvan var fin och att bebis mår bra. Nu vill jag bara ha ut den på utsidan! :)

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma