färnik skrev 2011-03-03 15:57:03 följande:
Här är en till som inte sover på nätterna. sista tiden har det bara blivit enstaka timmar varje dygn. Jag är så uppe i varv, oroar mig, har ont, drömmer mardrömmar och vaknar... Eländigt är det, jag är så trött, men kan ändå inte sova.
På dagens besök på sjukhuset ansågs detta vara ett bekymmer, psykologen var tveksam till hur jag skulle orka en vaginal förlossning och tiden efteråt, så som jag mår nu. Hon ville jag skulle tänka på hurvida jag kunde tänka mig ett ks. Och så skulle hon prata med förlossningsläkaren till på tisdag, så att vi kunde ta upp saken till disskusion då.
Jag vet inte vad jag har för inställning till ks, är inte alls insatt... Helst vill jag nog föda vaginalt, men jag måste ju orka också. Vet inte om jag skulle ångra mig om jag valde snitt? Att jag gick miste om ngt liksom, för att föda barn är det häftigaste jag gjort... Samtidigt vet man ju inte vad man isf går miste om, alla förlossningar är ju så olika... Visst kanske jag vid snitt går miste om en kanonförlossning, snabb och komplikationsfri... Men jag kan ju lika gärna gå miste om 48 timmars helvete som slutar med akutsnitt liksom.
Får nog ägna lite eftertanke åt det här... Vet ju inte heller vad förlossningsläkaren har för såsikt om det hela, så vi får se...
CTG-kurvan såg iaf fin ut idag så besöket gick fort och lätt!
Förstår att det är mycket att tänka på och förhoppningsvis kommer du fram till ett beslut som känns bra för just dig. Jag har velat ha snitt sedan dag ett men helt enkelt inte orkat kämpa för det. Jag är så otroligt rädd för att barnet ska få permanenta förlossningsskador och dessa är ju mer sällsynta vid snitt. Min barnmorska har dock hela tiden resonerat med mig kring att en vaginal förlossning är det mest naturliga både för min kropp och för bebisen och det kan jag väl hålla med om till viss del - om förlossningen blir exemplarisk utan komplikationer. Har jag otur spricker jag hela vägen och får problem resten av livet samtidigt som barnet blir stressat och får syrebrist. Dessa katastroftankar kan komma över mig i tid och otid och jag har skrivit in dessa rädslor i mitt förlossningsbrev så att barnmorskorna kan guida mig på bästa sätt. Ett snitt är ju inte helt riskfritt det heller, även om det är under ordnade kontrollerade former.
vill inte sätta massa griller i huvudet på dig som påverkar ditt beslut. Ville bara delge mina tankar och att för mig skulle ett snitt inte innebära ett nederlag eller misslyckande utan helt enkelt ett tryggt sätt att få ut min bebis. Jag har i perioder haft depressionproblem och har ett enormt kontrollbehov. Ett planerat snitt där jag vet exakt var, hur och när det ska ske hade varit underbart för mig, samtidigt så har jag som sagt inte orkat kämpa för att få det så utan försökt se till fördelarna med en vaginal förlossning. min mamma och min barnmorska har under tiden peppat mig och sagt att jag ska se det som en övning att våga släppa kontrollen och att det kommer göra att jag växer som person. Så det är min fokus just nu, att även om jag måste släppa kontrollen så kommer jag antaglien vara sjukt stolt över mig själv efteråt. Men vissa dagar är hemska då bara önskar jag att jag hade kämpat mig till ett snitt, är så rädd att drabbas av panik. Jag ligger i riskzonen att få en förlossningsdepression och detta är verkligen något jag inte vill och det är också en anledning till att en vaginal förlossning inom vården anses vara det bästa för då får man vara med kroppsligt och mentalt att föda fram sitt barn till skillnad från ett snitt där du självklart kan vara vaken men upplevelsen blir en annan (men självklart fantastisk) och de naturliga hormonerna dröjer ofta efter ett snitt.
Usch det var inte meningen att det skulle handla om mig nu. Hoppas du förstår vad jag försöker få fram. Det är verkligen svårt det här med förlossning när man har oro och ångest som problematiserar saken. Man vill ju bara ha sin bebis på bästa sätt!
Kanske kan det vara en idé som MCT skrev att du får inskrivet i din journal att du när som helst under förlossningen kan säga till att: "Nu orkar jag inte mer, nu får ni snitta". Det hade jag nog velat. För som du säger kan det ju bli en helt underbar vaginal förlossning utan problem och den upplevelsen vill man ju inte bli berövad på, men det kan också bli långt och utdraget och helt köra slut på en både mentalt och kroppsligt. Då hade det varit skönt att bara kunna säga till att nu fixar jag inte mer, snitt, tack!
Kram på dig!