• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness

Usch.....nu kom det jobbiga tankar. KUB testet är ju inte så säkert bara 90 procent. Tänk om jag får 1:300 och dom vägrar att låta mig göra FVP. Tänk om jag gjort fel????? Kanske skulle tagit FVP med en gång...

Försökte hitta info om MF och FVP. Hittar ju bara att risken är 1 procent att man får MF av FVP. Någon som vet någon sm fått MF av FVP. Jag har själv aldrig hört talas om någon eller läst om någon. Ändå r det ju 1 på 100 som får MF och det är ju ganska mycket. Om ni hittar någon info kan ni väl hojta till.

Fasiken nu vet jag barken ut eller in. Vi säger att jag får en bra siffra 1:500...vad gör jag då? Så som det känns nu så är den inte tillräckligt bra. Frågan är om någon siffra från KUBen skulle vara tillräckligt bra för mi eftersom det är 10 procents felmarginal. Jag börjar verklien få kalla fötter....vet inte om jag skulle orka med ett barn med kromosomfel. Usch vilken jobbig känsla.....

• kajsalisa

Happiness, det finns ju inga garantier tyvärr. 1 av 100 som får mf av fvp låter kanske mycket, men å andra sidan är det 99 av 100 som inte får mf. Varför skulle du inte vara en av dessa 99? Jag tror att du helt enkelt måste bestämma dig för vilken siffra som är god nog för dig, felmarginal eller inte. I slutändan så finns det ju inga garantier, även om du skulle få 1:5000 som resultat... :/

• En Elva
    Happiness skrev 2010-09-04 19:42:57 följande:
    Usch.....nu kom det jobbiga tankar. KUB testet är ju inte så säkert bara 90 procent. Tänk om jag får 1:300 och dom vägrar att låta mig göra FVP. Tänk om jag gjort fel????? Kanske skulle tagit FVP med en gång...

Försökte hitta info om MF och FVP. Hittar ju bara att risken är 1 procent att man får MF av FVP. Någon som vet någon sm fått MF av FVP. Jag har själv aldrig hört talas om någon eller läst om någon. Ändå r det ju 1 på 100 som får MF och det är ju ganska mycket. Om ni hittar någon info kan ni väl hojta till.

Fasiken nu vet jag barken ut eller in. Vi säger att jag får en bra siffra 1:500...vad gör jag då? Så som det känns nu så är den inte tillräckligt bra. Frågan är om någon siffra från KUBen skulle vara tillräckligt bra för mi eftersom det är 10 procents felmarginal. Jag börjar verklien få kalla fötter....vet inte om jag skulle orka med ett barn med kromosomfel. Usch vilken jobbig känsla.....
    Känner igen ovisshet, hade den nu denna gång och även förra gången. Jag vågade inte göra nåt FVP då eftersom en i vår BF grupp fick MF vid FVP. Idag är hon mamma dock, men när hon berättade om det i BF tråden så blev jag verkligen så rädd.
  • rontgensyrran

Kul med namndiskussion. De namn jag och min har på tapeten är än så länge bara flicknamn och har enbart nästan varit det då pojknamn är fruktansvärt svårt att komma på. Jag har länge älskat namnet Stella men efter har blivit vrålpoppis de närmsta 2-3 åren så vill man ju inte ha det. Nora, hade vi nästan bestämt oss för om det var en flicka fram tills dess att en kompis sa att det rimmar väldigt fult. Jag som är så naiv tänkte Nora, Dora, Snora och ja där var det H ora. Så vips var det namnet borta också. Nu är det Inez som gäller :) Jag och min man gillar det och någon mer, men långt iifrån alla. Men det är inte alla andra som ska leva med namnet utan vi :)

Jag kallar henne i magen Inez för att känna på namnet och gillar det bara mer och mer. Funkar på alla språk :)

Så blir det en pojk nu så tycker jag lite synd om honom som har gått och blivit kallad Inez en stor del av tiden i magen ;P

• sugarrush

Åh Inez älskar jag! Tyvärr gör inte mannen det här, men annars hade jag lätt valt det.

• rontgensyrran
    sugarrush skrev 2010-09-05 08:55:15 följande:
    Åh Inez älskar jag! Tyvärr gör inte mannen det här, men annars hade jag lätt valt det.
    Härligt med nån mer som gillar namnet. De flesta som jag känner gillar det inte så mycket, men det är helt klart ett namn som växer sig på en. Om det blir Inez, blir det Ingrid ( efter min gammelmormor) och Svea (efter min mans mormor) i mellannamn. Är det för mycket med två mellannamn???
  • kajsalisa

Inez är fiiint. Vi har samma problem. Det vimlar av fina flicknamn, men svårt att hitta pojknamn. Mannen gillar Jack, men det gör inte jag. Fast jag frågade magen igår om den gillade Jack, å då sparkades det därinne. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det... ;)

• Happiness
    En Elva skrev 2010-09-04 22:30:23 följande:
    Känner igen ovisshet, hade den nu denna gång och även förra gången. Jag vågade inte göra nåt FVP då eftersom en i vår BF grupp fick MF vid FVP. Idag är hon mamma dock, men när hon berättade om det i BF tråden så blev jag verkligen så rädd.
    Har googlat jätte mycket på MF och FVP. Eftersom jag själv inte vet någon eller har läst om någon. Skulle vilja veta mer om den där en procentaren om det verkligen finns. Jag hittade Richrad Olsson på TV4. Han och hans tjej fick tydligen MF av FVP. Och så hade du en i din mammagrupp. Ja men då existerar ju dom iallafall. Ok så du hoppade över FVP p ga av den händelsen......

Så som jag känt den senaste tiden med orken osv. har gjort att jag inte känner att det skulle bli bra med ett barn med kromosomfel. Jag har så mycket i bagaget och det skulle nog bli den lilla tuvan som skälpte hela vagnen i så fall. Om det hade varit OK med ett Kromosomskadat barn så hade det ju inte varit någon fara...men nu känner ja inte så och då ställs allting på sin spets.

Ska göra KUB på onsdag men som det känns n så spelar inte det resultatet någon större roll p ga att det endast är 90 procent säkert. Suck jag blir nog "tvingad" att ta FVP trots allt. Ska idag mejla till överläkaren som är expert på detta. Han kan kanske hjälpa mig. Tänk om man skulle få MF av FVP då...suck då dör man ju.
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-09-04 21:27:22 följande:
    Happiness, det finns ju inga garantier tyvärr. 1 av 100 som får mf av fvp låter kanske mycket, men å andra sidan är det 99 av 100 som inte får mf. Varför skulle du inte vara en av dessa 99? Jag tror att du helt enkelt måste bestämma dig för vilken siffra som är god nog för dig, felmarginal eller inte. I slutändan så finns det ju inga garantier, även om du skulle få 1:5000 som resultat... :/
    Nä inte ens FVP är rikigt 100 procentigt och KUB en är 90 procentigt. Även om jag skulle få en på miljonen på KUB så är det ju ändå 10 procents felmarginal så jag känner inte att det hjälper mig så mycket.

Ska fråga läkaren om han har kommit i kontakt med den där 1 procentaren eller om det mycket hänger ihop med läkarens skicklighet att utföra provet. 1 på 100 MF är en ganska hög siffra som jag ser det. Ja menar nu har jag kommit i kntakt med människor som faktiskt råkat ut för det. Usch hemska tanke att att abortera ett full friskt foster pga ett FVP. Kan man leva med det liksom?
  • kajsalisa

Kan inte hjälpa dig mer än att skicka styrkekramar till dig Happiness! Kram kram!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma