Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Nu har jag varit på tillväxtultraljud, ny läkare då min ordinarie är på skidsemester. Den här kändes lite... forcerad, hade bråttom tyckte jag, och jag upplevde även att h*n  mätte lite slarvigt i jämförelse med vad jag är van vid, så jag vet inte hur väl det stämmer... Istället för att försöka få bebis att lägga sig optimalt för mätningen så sa h*n att "här är lite skuggor och sådär så det blir inte så exakt". Vilket väl inte är hela världen, men ändå lite störande. Jag tror h*n tog i för mkt, så bebis är enligt min uppfattning kanske lite mindre än vad h*n kom fram till.

Men lillan bedömdes iaf väga ca 2,9kg vilket var +13%.(!) Flödet var 0,89. Vad det nu betyder. För en månad sedan var det 1,3, och det enda jag vet är att siffran sjunker med tiden. Det här var tydligen helt normalt.

Nu väntar CTG fredag v 8 och torsdag v 9, sedan ny läkartid 8/3 för tillväxt och flödesultraljud, ctg och bedömning av livmodertappens mognad inför igångsättningen! Och förhoppningsvis blir det sedan bebis några dagar senare!

• färnik
    Happiness skrev 2011-02-18 16:26:33 följande:

Kurvan ligger exakt på översta strecket. Frågade min gamla BM vad hon uppskattar slutvikten till. 3600-3800 ca. Men hur kan det bara stämma jämförde med sonens och kurvorna ser identiska ut. Han vägde ju betydligt mer. Fattar inte varför de håller på och mäter magen på folk om det ändå kan diffa 1kg?

Magens stl har ju egentligen inte så mkt med bebisens vikt att göra, en liten mage kan innehålla en stor bebis och tvärt om... Det viktiga är därmed inte vilken kurva som följs, utan bara att magen faktiskt växer och följer en kurva. Då växer med all sannolikhet bebis också. Tror det är omöjligt att bedömma bebisens stl utan ultraljud!

Mitt sf-mått v 36+ med dottern var 35cm, och hon vägde sedan 4,6 och hade helt normal mängd fostervatten...
  • färnik
    Marlyn skrev 2011-02-18 17:56:40 följande:
    Måste fråga: Någon här som fått MF i vecka 5+? Hur såg det ut? En stor geleklump?
    Mina missfall i v 6+ har bara varit en kraftigare blödning med lite levrade blodklumpar. Ngt foster (klump) har jag inte sett då. Missfallet i v 11+ däremot kom det ut foster och hinnor och ngt som åtminstone liknade en liten moderkaka...
  • färnik
    telgebo skrev 2011-02-18 19:09:38 följande:
    Även fostervattensmängd avgör väl också eller?
    Ja, och hur långt ner magen är osv...
  • färnik
    Happiness skrev 2011-02-18 18:18:17 följande:
    Tråkigt med en ny läkare. Alla mäter ju så olika och är olika noggranna. Fast jag tycker ju att slarv inte ska får förekomma . Klart det är störande när han inte kunde vänta lite. Du kommer ju dit får att få ett exakt mått. Ingen gissningslek detta.

Ser ju ut som att din lilla inte blir så liten trots allt. Det med flödet är jag inte så insatt i, men ska fråga den 2 mars på TUL.t.

Vad spännande..den 8:e ska du dit. Tänk om du blir igångsatt den 10. Håller mina tummar för att tappen ska vara mogen.
    Ja det är därför det varit så bra med en och samma. Och det tycker ju de själva också, så till nästa besök får jag min vanliga läkare. Hon jobbar egentligen inte där då (de växlar mellan gyn, förlossning och spec-mvc om jag fattat rätt) men kommer dit för min skull ändå. Det är jag tacksam över! Hjärta

Om denna mätningen stämmer, (och inte tidigare), skulle lilltösa väga 4kg vid bf, och kanske 3,5-3,6 vid den förhoppningsvis genomförbara igångsättningen!
  • färnik
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-19 20:06:16 följande:
    med tanke på att jag känner vart fötterna är så är det ju inte så svårt att veta vart resten ligger, 
    Så upplever jag det också!

Min lilla har legat med huvudet ner minst 6 v nu, men är helt rörlig och det varierar från dag till dag vilken sida hon har rygg/ben på...
  • färnik
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-19 22:49:04 följande:
    Hur många MA MF har ni haft ?
    Jag har haft MF i v 8 (2003), 7(2009) och 11 (jan 2010). Kroppen klarade att stöta ut allt själv samtliga ggr. Sedan ett MA med tvillingar i v 8 (april 2010), då blev det skrapning med efterföljande livmoderinflammation... Obestämd (Sedan finns det väl ytterligare ett par tillfällen till då jag misstänker väldigt tidiga missfall, när den annars så extremt regelbundna mensen gått över 7-10 dagar men jag inte hunnit testa, och sedan har jag fått en extra kraftig och smärtsam "mens"...)
  • färnik

Vilken aktivitet i tråden trots att det är helg!!! Kul att se! Skrattande

Idag har jag jätteont i magen, känns som en konstant sammandragning. Hoppas det snart går över, så jag kan göra annat än att sitta och glo. Obestämd
    Det pratades fotoalbum/bebisböcker mm häromdagen.Jag hade svårt att hitta några färdiga som föll mig i smaken, så jag köpte album helt utan förskriven text/bilder, och fixade lite efter eget huvud.

Från graviditeten finns några magbilder och ultraljudsbilderna, journalen med sf-kurva och sådär... Lite småfakta om hur mkt jag gick upp i vikt, crawings, hur bebisen var i magen och en liten sammanfattning av graviditeten.

Sedan kommer några förlossningsbilder, journalen därifrån, det lilla armbandet dottern hade om armen... Och en förlossningsberättelse.

Därefter  div foton från hennes första ca 3 år, både kalas, jular och liknande, samt försa stegen, och andra bilder som bara kändes extra mysiga/roliga/personliga etc. Samt lite småfakta om när hon gjorde vilka utvecklingssteg. Tycker det blev rätt bra!

Så här blev framsidan:

• färnik
    sugarrush skrev 2011-02-20 11:39:18 följande:
    Vad kul färnevik! Vad duktig du är!
    Blir det ett likadant med nya bebben?
    Tack! Visst blir det likadant till nya bebisen, jag köpte faktiskt ytterligare ett likadant album just för den sakens skull. I övrigt har jag i princip inte vågat förbereda ngt, trots att jag ändå är i v 36 nu... Men album köpte jag, ville inte riskera att inte få tag i det jag ville ha. (men det ligger fortfarande i en påse med kvitto, så att det går att lämna tillbaka om det går åt h-vete!)

Har även fortsatt med album med foton nu när hon är äldre också. Album 1 är från 2006-2009, album 2 börjar 2010. När det slutar återstår väl att se Flört

3 barns mamma84 skrev 2011-02-20 11:41:22 följande:
    GRYMT SNYGGT!
    varför har jag aldrig gjort sånt
    Det är inte försent ännu? Jag tog tag i det här under graviditeten, framkallade en massa bilder från 5 år tillbaka från dator mm och försökte datera dem, sen var det bara att sätta igång! Flört Det har varit väldigt roligt faktiskt!

Visar lite mer hur jag gjort i albumen, om ngn är nyfiken!

• färnik
    telgebo skrev 2011-02-20 12:52:55 följande:
    Färnevik: Är det bara ett vanligt album med blanka blad i eller? Jättefint album iaf.
    Japp! Härifrån: www.glimraforlag.se/bocker/album.htm

De är ganska dyra, jag tror jag gett 230kr/st (och har köpt 4...) men de är väldigt fina så det är det faktiskt värt!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma