• sofy

Plus igen efter mf/ma

Happiness skrev 2010-10-25 15:41:48 följande:
    Äter du Trombyl? eller Albyl Minor? Vad har Bm/läkare sagt till dig ang. ditt höga Hb? Har de speciell koll på dig för det? KRAM 
    No, ingenting, får icke ;) Pga min trombocytfunktionsdefekt så är jag ju väldigt lättblödande o bildar därmed inga blodproppar, prover för detta är taget och ingen risk för de finns. Jag ska dricka minst 2,5-3 liter vätska om dagen dock, men sen efter v 20 så brukar HB minska sägs de, för då ökar blodvolymen i kroppen o då kan de sjunka självmant liksom. Men vi får se hur jag ligger nästa besök hos BM o va som händer framöver sen :)

Men jag skulle inte oroa mig än faktiskt, ge de några veckor till o se - för som sagt de kan ju gå ner ändå nu efter v 20 för dig :) Hur har du legat innan?
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-10-25 17:17:08 följande:
    Fy f-n vilket fruktansvärt avslut på jobbdagen. Liten flicka fastklämd under spårvagnen när jag kommer till hållplatsen. 100 år innan ambulans och brandkår var på plats, 400 m från Sahlgrenska. Hur är det ens möjligt att det kan ta så lång tid? Såg bara hennes lilla bleka arm sticka ut... Vid liv när dom plockade fram henne, kunde inte avgöra om det var en elev från vår skola eller inte. Undrar hur det gick sen? Mår illa och är helt skakis...
    Men herregud! :( Så hemskt. Hon var född 1999 står de i artikeln, ska följa uppdateringarna sen och se hur de går, men USCH!

Massa kramar till dig!

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.476331-flicka-fastklamd-under-sparvagn

www.dn.se/nyheter/sverige/person-pakord-av-sparvagn-i-goteborg-1.1195884
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-10-25 19:33:15 följande:
    Dom säger inget mer på nyheterna än att läget är allvarligt. Har fått bekräftat att hon går på skolan där jag jobbar...
    Allvarligt är iallafall "bättre" än kritiskt.. Men ja, fy.. Hoppas hon klarar sig iallafall! Hemskt..
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-25 19:32:31 följande:
    Hej hopp!

Japp, jag äter fortfarande slaviskt mina Trombyl...ska göra så till v36 är det tänkt, men vi får se. Jag fick ju min igångsättning godkänd och tidigast sätter dem väl igång i v37+0...så då borde jag sluta med Trombylen i v35+0 (dem rekomenderar 2 veckor innan)

Trombylen håller _inte_ hb nere utan dem äter jag ju pga upprepade mf och teorin om microproppar och immunförsvaret. Däremot så låter jag bli järnrik kost och ser till att få i mig mycket kalcium. Just nu äter jag dock en multivitamin som tyvärr innehåller järn, men jag har kollat och jag ligger just nu runt 138 i hb så det har kännts ok. Men jag ska tillbaks till BM i morgon så får vi se hur det ser ut. Har mitt hb stigit så slutar jag med multivitaminet.

Har du 140 i hb efter några dagars uppehåll med blutsaft skulle jag nog skippa blutsaften helt. efter v21 brukar hb för dem flesta sjunka så du kan ju se om det gör det för dig också. Sjunker ditt hb kan du nog gott dricka lite blutsaft om dagen sedan, men sjunker det inte så skulle jag nog låta bli.

*kramisar*
    Näe, trombyl tar inte ner HB men eftersom man har mer trögflytande blod me högt HB har man större risk o bilda proppar o kan då sättas in på de också ;) Men de visste du nog redan, så kommer ja me onödig info haha! Jaja..

Kraaaam iallafall!
  • sofy
    kajsalisa skrev 2010-10-25 20:02:49 följande:
    Det verkar otroligt nog som att hon "bara" har brutit båda benen...
    Då kan vi snacka änglavakt.. Kan ju dock vara öppna frakturer o då är de ju lite allvarligare men inte livshotande, de vore ju skönt isåfall.. Men fortfarande, usch!

Kram igen, hemskt att se..
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 20:08:03 följande:
    Jo men högt Hb gör blodet trögflytande och därmed ökar risken för blodproppar i moderkakan. Då borde ju Trombyl göra så att Hb hålls nere eftersom det tunnas ut. Dricka mycket vatten borde ju vara lite samma sak. Så egentligen skulle det inte skada med lite Albyl igen..men då föredrar jag nog att dricka lite mer till att börja med
    Hade lite otur med stickningen idag. USK hittade inga kärl så det blev nål-dyne looken
    Hahahahaha, härmapa!! Tungan ute

Och nej, albyl skadar inte om man inte redan har problem me koaguleringen :)
    Och ja, mycket vätska drar ner HB, så drick drick driiiick :)
    Och drick mjölk om du äter järnrik mat :)
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 20:14:56 följande:
    Jag kör pekfingervalsen. Haha! Så fruktansvärt långsam alltså Ajaj kapten ska dricka ( kulörta drinkar med paraplyer i sen ) mycket. Järnrik mat ska jag hålla mig ifrån nu.
    Hahaha, jag har hört om den ;) Jag vet inte va ja kör isåfall.. haha! Åååh gött de lät då.. drinkar! ;)

Ja fast om du äter de så kan du dricka mjölk innan, de funkar. Annars sa min BM åt mig o dricka maaassa vatten eller så för o trycka ner de :) Hur har du legat i HB innan?
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 20:19:22 följande:
    usch är så himla orolig...barnet har inte rört sig idag heller. Suck vad tröttsamt. jag bara vägrar att skafa mig ett sånt där angel-sound för då kommer jag väl ha den klistrad på kroppen .

Hur går det för dig med apparaturen Sofy? Fick du någon ordning på ljuden?

Hon låg med huvudet nere och fötterna upp..men hon måste ha ändrat läge. Mannen lovade att försöka väcka henne sen . Han har sina knep sa han....förbereder mig på en omskakad mage och mycket far-dotter snack
    Nämen.. inget alls? Drick iskallt vatten! Haha jora ja försökte mig på de senast i lördags trorja de va men jag vet inte om de är hjärtljud jag hör, har ju bakåtvänd livmoder så kanske är svårare då, läste de nånstans.. dock lät de ju me jämna "slag" men a, äeh.. jag orkar inte prova mer haha, inget tålamod o allt e nog bra därinne :) No need 2 worrie!
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 20:26:52 följande:
    Sofy: Ska genast dricka svin kallt vatten Va bakåtvänd livmoder????? Vad är det? Haha...du slutar aldrig att förundra mig Sofia..*blink blink*
    Hahaha, ja den är retroflekterad = bakvänd.. lika vanligt som o va vänsterhänt (som jag också är..) hahaha! ;) Den ligger alltså mer mot ryggen än framåt..
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma