Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

needtobreathe skrev 2011-06-06 19:57:33 följande:
    Alltså, när han fick NAN + lactulos så gick de inte alls, även om de blev lösare bajs.. han försökte, skrek, vred sig, fick panik.. o ja fick stå o massera nästintill konstant samt köra me windin otaliga ggr om dagen, trots att man max ska använda den 3 ggr. Men de funkade inte utan.

Med Altheran så äter han mer, o vi har lactulos i morgon + kväll, o då kan han bajsa själv, o pruttar hejvtilt. Han sover mindre oroligt o gnäller i princip aldrig.. så jag tror stenhårt på att de är komjölk som va problemet..
    Vad skönt att det fungerar! Hur mycket äter Devin/dygn av atheran, och hur stor är han? *nyfiken*

Dock sa ÖL på sjukhuset nu när vi låg inne, att laktulos gör komjölksallergiska barn sämre...? (Det blev Tilde nämligen)
    telgebo skrev 2011-06-06 20:03:50 följande:
    Vet inte om det hjälper er, men vi provade med tempen med lite vaselin på och det lättade lite så att våra små kunde prutta iaf och så bad, det lindrade det magonda.
    Fungerar säkert bra om det inte är så allvarliga problem. Här fungerar det inte, inte heller "pruttkateter" eller magmassage har någon som helst verkan.

Vi har fått order om att nu ska Tilde bajsa varje dag, gör hon inte det så är det lavemang som gäller.
  • färnik
    Sofy: jag känner mig rätt säker på att du är gravid igen faktiskt! Skrattande Hoppas i så fall att du slipper hålla på och spy som med Devin, det vore ju jobbigt nu när du har en bebis att ta hand om, menar jag...
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-06-06 21:19:18 följande:
    De är så olika.. men typ 5dl-9 dl kanske.. han vägde 5630 förra veckan, o va 61 lång.. 3250 o 48 lång när han föddes. :)

Hmm, haha.. återigen.. så säger dom olika ;) Dietisten som skrev ut till Devin sa inte alls så...
    Ja det är som vanligt alltså. *suck suck*

Tilde är också mkt bättre på komjölksfritt, inget magont och inga gaser. Ätandet har ju dock inte fungerat, men det är tydligen reflux, magsyran har gett inflammation i matstrupen... Vilket av naturliga skäl gör ont... Men det får vi medecin för och det verkar fungera! Hon är mkt bättre! Men äter fortfarande större delen av sitt matinta nattetid i sömnen, totalt 6-7dl/dygn i snitt... Vilket är lite lite för en 3-månaders, men hon kompenserar genom att sova mycket så hon ökar som hon ska ändå.

Herre jäklar vad Devin växer!!! Förvånad Skrattande Han var mindre än Tilde när han föddes (3395g och 49cm var hon), är 1 månad yngre, och har gått om på längden, och är nästan i kapp på vikten. Skrattande Tilde var 59cm ca 5,8kg för en vecka sedan.
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-06-06 21:20:25 följande:
     o nä, spy orkar ja inte igen, fiiiifan.. o nu me Devin så nä, usch!! Kommer aldrig palla då..
    Åh fy fan, får ångest bara av att tänka tanken på att må som jag gjorde, och ha en bebis. Nåja, vi ska inte ha fler barn ju... och jag hoppas du får må bra den här gången, om det blir något!
    telgebo skrev 2011-06-06 21:21:44 följande:
    Nää men stackars liten. Lavemang är ju inget vidare. Hjälper det då?
    Tja, det får ju ut bajset i alla fall! Oskyldig Hon tycker faktiskt att det är helt okej med lavemanget, så det är ok, även om det vore bra om hon alltid bajsade själv. Idag fick jag ge henne, men innan dess bajsade hon dagligen en hel vecka i sträck. Glad
  • färnik
    telgebo skrev 2011-06-06 21:32:36 följande:
    Bra att det funkar med lavemanget, blev aldrig rek det till mina barn och det kunde gå nästan 2 veckor mellan gångerna, stackars barn.
    Helammade du? I så fall är det ok att inte bajsa på 2 veckor... Barn som äter ersättning ska däremot bajsa minst varannan dag. Och har man problem med bajseriet, varje dag...

Jag har skrivit lite napp-funderingar i barn-tråden, som ni gärna får ha en åsikt på!
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-06-06 21:30:06 följande:
    Devin är vaken typ JÄMT, på dagarna tar han bara powernaps på 15-20 min, annars är han vaken o jollrar o skrattar o härjar, sjukt aktiv. På nätterna sover han 21-22-03-04 typ!
    Oj oj, han fortsätter i samma stil som i magen alltså. Det var verkligen inte mycket sömn! Alma, våran stora tjej, sov max 9 timmar/dygn i den här åldern, en jäkla skillnad mot Tilde som sover det dubbla!

Tilde var väldigt aktiv innan hon föddes, men nu är hon en tröttis. Sover ca 12 h på natten med 2-3 matningar, och sedan är det 2 timmar vaken, 2 timmar sömn ungefär på dagen... Men hon sover mer iom att hon varit sjuk osv också, samt antagligen för att kompensera lite bristande matintag...

Ja det är skönt att vi verkar hitta en lösning. När hon är vaken är det fortfarande ofta som hon inte vill ha mat så det fungerar inte jättebra ännu, men hon låter då bara bli att äta, får inte panik som förut, vilket ju är ett framsteg ändå! Och det får väl ta tid, hon har ju haft ont länge, mer än halva sitt liv ju, i både mage och matstrupe. Minnet sitter väl i om inte annat, en tid.
  • färnik

Det är olika vad de rekomenderar. Jag fick börja med proggisar först efter att man sett ett levande foster i v 6...

• färnik

Jag veeeet! Det är verkligen helt värdelöst! Man vet ju inte vad man ska tro...

• färnik

telge: är din pojkvän även pappa till barnet...? Eller hade du använt donator...? eller blandar jag bara ihop allt nu? OskyldigGlad

• färnik
    sugarrush skrev 2011-06-09 14:01:11 följande:
    Nuuuuu är jag med i listan!
    *gilla*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma