• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Cat79

Shit vad ni skriver tjejer.. har haft datorn inlämnad och nu har jag läst allt ni skrivit.

Kul med alla namn... finns massor fina att välja mellan och vi har inga klara ännu.
    Odd: Ska följa dig på TV4 sen, roligt att du blir kändis :)
    Rontgensyrran: Håller med dig att bebis kan vänta till jan men man vet aldrig.....
    Kajsalisa: Förstår din skeptis ang SJ men hoppas ni kommer fram ordenligt. Inte illa att åka iväg så här tätt inpå beräknat.
    Miraclee: Alltid gött med lite extra inkomst för er och det kommer att gå åt en del till bebis :) Roligt nöje att handla!
    Påvägmotsyskon: Synd att det var ett sådär besök idag men men snart så är bebis är här! Förstår din längtan och väntan....
    3 barns mamma: Söta Elias, blir bebissjuk...

Har fler jag borde kommentera men minnet är kort....

Ego: Var hos BM idag och hade gått upp 1 kg på 2 veckor, har gått upp totalt 12 kg. Bebis hjärtslag 148 och mitt blodtryck normalt. Däremot hade ej SF-måttet växt nåt....o det ska det ju helst göra efter 2 v. Tydligen brukar de vilja göra ett TUL om magen ej växt nåt på 3 v men nu fick vi tid på måndag för säkerhetsskull. Vi blev lite nojjiga att nåt skulle vara fel men enligt BM så är det ingen fara. Pga vår bakgrund så tyckte hon att vi skulle få en extra koll. DÅ bebis ligger så långt ner i bäckenet så kan ju måttet förändras då magen inte är så hög så säkert ingen fara.

Nu målas det i barnrummet (min sambos projekt) och jag ska koka lite gröt nu.

Kram på er alla!

• LillaMy3
    Mamma till W skrev 2010-12-20 22:10:55 följande:
    Är ju "bara" 6 veckor till hans stövel ska bort så då ska han ju kunna gå åtminstone. :) Dagarna går bra med Wilda, men efter kl 19 så är det skrik konstant! Då är hon så trött men vägrar att sova. Då vill jag sälja henne, men det är bara för att jag inte orkar gå och vagga till hon somnar vid 24-01- då vill jag gärna ha lite avlastning, men får vänta några veckor till dess och då ska Daniel allt få knata runt här hemma...
    Har en "bääär mig" jag också... 1 1/2 år nu är han. Ville bara bli buren när han var liten. Köpte sjal till slut. Funkade bra på dagtid. På natten/kvällen kom jag på att det kunde funka att sitta på sängkanten och "skumpa" istället för att knata runt. Min sambo jobbad massor då (och nu) så det var mest jag som knatade runt. Har bestält en bebis som inte är "bäääär mig" nu, denna som kommer!!! Det är tufft, men med det går över. Nu är det bara när han är övertrött som han vill bäras. Annars somnar han bra själv (förvisso är fortsätta sova en helt annan sak, men men. Jobbar på saken.)

Blir nog bra om du får lite hjälp av syrran!! Det är tufft med att vara själv. Men som Odd sa också, ta en paus (det är inte hela världen om hon skriker en liten stund) och gå ut ur rummet och samla dig (gör inte som jag och dunka huvudet i väggen i frustration, det gör ont...). Så ordnar det sig med tiden!!!
  • Odetta

Åh...nu känner jag mig stressad

Hela tiden har det vart bestämmt att min mamma ska vara med under förlossningen och att mannens föräldrar ska vara barnvakt åt lilleman. Det var liksom bestämmt.

Nu pratade jag med svärmor och hon ville komma att datumet för igngsättningen var bestämmt och jag sa att det blir datumet som vi pratade om. DÅ SÄGER HON "VAD BRA, FÖR DAGEN EFTER KAN JAG ABSOLUT INTE"

Nähä???

Men altså...hur tänkte hon då? Lillemans igångsättning tog 2 dagar (drygt 2 timmar aktiv förlossning resten väntan) och även om bebisen kommer fort samma dag så kommer inte jag få åka hem förrens tidigast 12 timmar efter födelsen i alla fall. Man skrivs inte ut på kvällen så hela torsdagen (igångsättningen är på en onsdag) faller ju helt klart bort och hem kommer vi då altså på fredag.

Och så kan hon absolut inte tordag?

Jag frågade henne hur hon tänkte och då sa hon att hon då tänkte att hon kunde släppa av lilleman på hans dagis på torsdag morgon. Jag frågade vem som ska hämta honom då och då tycker hon att det kan ju mannen göra. Att han ska åka ifrån sjukhuset för att hämta lilleman och sedan ha honom och hämta mig när jag blir utskriven!!!

Nejnejnej...jag vill INTE vara på sjukhuset själv Och tänk om bebisen inte ens är född då? Ska han åka ifrån förlossningen? Knappast. Det som blir kvar är då att min mamma gör det, oavsett om bebisen är född eller inte....men då blir ju inte förlossningen alls som vi tänkt oss

Så nu funderar jag på att fråga min mamma om hon kan ta hand om lilleman helt för jag tycker inte det känns bra att han ska bollas runt sådär och jag inte vet exakt hur det ser ut. Han är lika viktig som att förlossningen går bra och känner jag stress kring detta så kommer jag känna mig stressad under förlossningen. Fatta att behöva sitta där och hålla koll på tiden så mamma kan åka iväg och hämta honom i tid!? Nej Så tar mamma honom helt så kan jag känna mig lugn att han har det bra....men priset blir att en del av min förlossningstrygghet försvinner, hon ska ju vara min doula!

Och vad har jag för andra alternativ? Jo...ändra igångsättningsdagen....men det vill jag ju inte heller Helt plötsligt känns allt som var så välplanerat som väldigt väldigt struligt och stressigt.....inte alls vad jag vill eller behöver

Fanfanfan säger jag bara. Hur tänkte min svärmor liksom? Inte kan hon väl säga att "men vi är barnvakt under förlossningen" och inte räkna med att en sådan sak drar ut på tiden. Det har jag, är jag tämligen övertygad om, nog dessutom talat om för henne...att dem kommer att behövas DAGARNA KRING den 26.  Känner mig lite besviken just nu faktiskt...tycker inte man säger ja till något man inte helt 100 kan göra...inte i sådanna här situationer liksom. Usch...jag tycker om min svärmor, men just nu är jag allt lite ledsen.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Muffe80

Kul Miraclee att du verkar må bättre nu
    får man fråga vilket namn ni kommit fram till eller är det hemligt?

Mitt pyre sparkar också massor.

Just nu känner jag mig dock superstressad. Beställde en sista julklapp till sambon i lördags, tydligen med leverans från utlandet... så just nu har den precis inkommit till arlanda från tyskland... och de lovar visserligen leverans innan jul, men jag måste ha den innan ikväll. Beräkad leverans var i i går... suck!

Likaså har mina föräldrar köpt ett paket från samma ställe och jag tvivlar på att det hinner komma fram.... hur ska de göra då? Slå in ett paket med en bild på saken han ska få eller?

En annan fråga: kan man skålla mandel dagen innan man ska använda den??

• rontgensyrran
    Cat79 skrev 2010-12-21 19:11:02 följande:
    Shit vad ni skriver tjejer.. har haft datorn inlämnad och nu har jag läst allt ni skrivit.

Kul med alla namn... finns massor fina att välja mellan och vi har inga klara ännu.
    Odd: Ska följa dig på TV4 sen, roligt att du blir kändis :)
    Rontgensyrran: Håller med dig att bebis kan vänta till jan men man vet aldrig.....
    Kajsalisa: Förstår din skeptis ang SJ men hoppas ni kommer fram ordenligt. Inte illa att åka iväg så här tätt inpå beräknat.
    Miraclee: Alltid gött med lite extra inkomst för er och det kommer att gå åt en del till bebis :) Roligt nöje att handla!
    Påvägmotsyskon: Synd att det var ett sådär besök idag men men snart så är bebis är här! Förstår din längtan och väntan....
    3 barns mamma: Söta Elias, blir bebissjuk...

Har fler jag borde kommentera men minnet är kort....

Ego: Var hos BM idag och hade gått upp 1 kg på 2 veckor, har gått upp totalt 12 kg. Bebis hjärtslag 148 och mitt blodtryck normalt. Däremot hade ej SF-måttet växt nåt....o det ska det ju helst göra efter 2 v. Tydligen brukar de vilja göra ett TUL om magen ej växt nåt på 3 v men nu fick vi tid på måndag för säkerhetsskull. Vi blev lite nojjiga att nåt skulle vara fel men enligt BM så är det ingen fara. Pga vår bakgrund så tyckte hon att vi skulle få en extra koll. DÅ bebis ligger så långt ner i bäckenet så kan ju måttet förändras då magen inte är så hög så säkert ingen fara.

Nu målas det i barnrummet (min sambos projekt) och jag ska koka lite gröt nu.

Kram på er alla!
    Åhh vad skönt att höra! Mitt SF-mått hade ju tom krympt 0,5 cm sen sist, dvs på två veckor ungefär. De sa även då (2 bm tittade på mig) att bebis ligger långt ner nu i bäckenet och det är normalt, men skulle det visa sig till nästa gång att det inte ökat eller sjunkit ytterligare så skulle även jag få ett TUL till. Skönt att höra att nån mer fått höra att det är normalt.
  • rontgensyrran

Usch då ODD, förstår att du blir stressad. Men vad är det hon ska göra som är så viktigt??? Kan du inte berätta för henne hur du känner, att detta gör att du blir stressad inför förlosssningen. Har du inte annars någon bra vän som kan ta hand om lilleman under tiden? Men samtidigt ODD så kanske denna förlossning kommer bli jättensnabb och smidig?! Du får ju inte glömma att du är tv-kändis då, och deras förlossningar är ju alltid smidiga enkla och de är smala direkt efter ;P 

• rontgensyrran
    Muffe: Mandeln går jättebra att skålla dagar innan :)

EGO: so far so good. Ingen Ines i sikte. Igår ringde exet och undrade hur det var med mig. Hade två missade samatal på mobilen från honom när jag ringde upp. Trevligt att han bryr sig om att kolla upp mig och pluttan. Än så länge lyckas jag hålla mig någorlunda lugn och slappandes. Men det bär emot. Hittade ett jättesnyggt garn igår och bestämde mig för att sticka mig en halsduk. Ni som håller på med handarbete skulle skratta ihjälp sig åt mina stickor. Garnet var tjockt och det skulle stickas luftigt, hahahahahaa.....STRL 20 på stickorna!!! Det känns helt sjukt, så sitter mamma jämte och stickar en filt till Ines, hennes stickor är strl 5 och hon har över 100 maskor, medans jag 11. Vem tror ni kommer bli klar först :P
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-12-22 09:51:54 följande:
    Usch då ODD, förstår att du blir stressad. Men vad är det hon ska göra som är så viktigt??? Kan du inte berätta för henne hur du känner, att detta gör att du blir stressad inför förlosssningen. Har du inte annars någon bra vän som kan ta hand om lilleman under tiden? Men samtidigt ODD så kanske denna förlossning kommer bli jättensnabb och smidig?! Du får ju inte glömma att du är tv-kändis då, och deras förlossningar är ju alltid smidiga enkla och de är smala direkt efter ;P 
    Hon har nått viktigt med jobbet. Och jag förstår det, men jag tycker inte man säger ja till något om man inte hundra procent kan göra det...jag trodde ju att hon var införstådd i att hon skulle vara barnvakt igångsättningsdagen PLUS någon dag extra...men där missförståd vi varandra tydligen.

Jaja, det löste sig nu. Mannen min pratade med henne och kollade om fredagen funkar för henne och det gör det...så då ringde jag till SpecMVC och bokade om igångsättningen. Känns lite trisst för datumet var speciellt också...minstingtösens födelsedag och årsdagen av skrapningen av vårt MA...kändes som en revanshdag liksom....men jag har hellre min man med mig hela tiden, min mamma som doula och en stadig barnvakt åt lilleman än att datumet ska stämma. Typ.

Så nu blir det igångsättning den 28/1 itället för den 26/1

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma