• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Koppkaka
    Basi skrev 2012-04-10 10:57:44 följande:
    det beror på vem man frågar. Rådgivningen anser man skall hålla sig till olja.
    Dethär med att införa mjölkprodukter för tidigt kan tydligen skada njurarna. Det är för mycket protein i vanlig mjölk.
    Men vad sjutton är det för trams? Vad anses som "för tidigt"? Och det enda råd som ges ut nu är ju att man ska vänta med mjölkprodukter till 6 månader ungefär, sen kan man använda det i maten men INTE som dryck förrän efter 1 år.

För mycket protein.. Då ska man inte ge barnen kött och fisk heller då?
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • IceCloud
    Ville och Agnes skrev 2012-04-02 14:54:29 följande:
    Är det helt fel med lite smör?
    Jag använder lite smör i tex omelett eller för att förhöja smaken i viss annan mat.
    Inget fel att göra det.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Varit lite frånvarande här ett tag. Min tjej har matvägrat rätt ordentligt och det har tagit energi. Tur man kan hitta lite omvägar för att lura dem små ibland. Min egna mat dög inte längre utan det enda som gällde var Ellas Kitchen. Underbar ekologisk mat som är super att ha med ut på utflykter. Tycker dock att de är fruktansvärt dyra. Lillan kan ju äta både en påse med grönsaks- och fruktpuré samt en fruktpurépåse på en måltid.

Efter eftersökningar på nätet och en närbutik som inte ville ta in produkten till mig blev det nätshopping igen. Det finns alltså återförslutningsbara påsar som är BPA-fria. Har samma pip som Ellas och finns även tillhörande skedar som man kan skruva på. Längtar tills de kommer idag. Märket på påsarna heter CherubBaby till er som är intresserade.

Igår blev det en stor sats fruktpuré gjord på ekologiska aprikoser, en färsk mango och ett stort äpple. Färgen på purén blev kanske inte så aptitlig men den smakar desto bättre. Blev ca 5 stora barnmatsburkar.

• Nenne

Hur mkt av varje sak brukar ni ta?? Jag tycker jag gör massa mat men ändå så blir det inte mkt i slutändan? Min tjej äter en stor burk både till lunch å middag..

• Cupcake1985

Tidigare har jag kört fryst. Funderar på att gå till fiskbilen och bara köpa en filé av någon sort så dottern får testa lite olika sorts fisk. Min dotter äter bäst på eftermiddagen har jag kommit på. Idag åt hon en hel portion mat för att sedan få en halv banan. Så nu är istället huvudmålet förlagt till eftermiddagen efter sovstunden istället för till lunchen. Hur gör ni andra? Kan tillägga att min skrutt är 8 1/2 mån.

• redfox

Vi varierar mellan färsk och fryst allt beroende av priset.

Min dotter som är 8 månader äter mat till både lunch och middag. Detta har hon gjort väldigt länge. Dock så är mat det bästa hon vet. Förutom detta får hon välling på morgon och kväll och mellanmål i form av havregrynsgröt/ och eller frukt.

• IceCloud

Min skrutt äter eller ska väl säga åt, två lagade mål mat per dag. Första runt 11.30 och det andra runt 16.30. Men sen några veckor tillbaka äter han inte em målet. Får i honom några skedar. Men vid lunchmålet äter han en hel portion plus frukt. Han är 8 mån om några dagar.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.