-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Mellanmål:
1 Päron
1 Avokado
1-2 krm kardemumma
Mosa avokadon, mixa päronet. Blanda ihop o krydda! -
Mammato2,
något exakt recept på favoriten hade jag inte, skriver sällan ner mängderna. Nu senast kokade jag allt för sig och mixade sedan ihop allt tillsammans, detta för att jag försökte mig på olika smak-kombinationer.
Men på ett ungefär var det ca..
1½ kyckling filé
3potatisar
7cm på en rätt grov palsternacka
+ vätskan från kyckling-koket tills purén var bra konsistens -
Är det någon som provat recepten som finns på www.hippbarnmat.se? eller måltidsplaneraren som finns där?
Idag är det sötpotatis-morot-sej på menyn.
o till efterrätt en blåbärs-äppel puré.
100gr blåbär
3 äppel
lite vatten
häll bort det extra vattnet och mixa sedan ihop. -
Behövde fylla på barnmatslagret lite. Testade att göra en pastasås med spaghetti.
Pastasås med spaghetti
1/2 squash
1/2 paprika
1/2 dl frusen majs
2 små kotletter
1 liten vitlöksklyfta
Ca 1 vuxenportion spaghetti
Vattnet från köttkoket
Börja med att koka upp vattnet till köttet. Skala vitlöksklyftan och dela upp den i mindre bitar. Lägg i kotletterna och vitlöksklyftan i det kokande vattnet. Koka ca 15 min eller tills de är färdiga. Mixa tillsammans med lite kokspad. Spara resten av kokspadet till senare. Koka upp vattnet till pastan. Skala och dela squashen. Dela paprikan i mindre bitar och ta fram den frusna majsen. Börja med att koka spaghettin några minuter. Lägg sedan i grönsakerna i samma vatten. Koka tills pastan och grönsakerna är färdiga. Jag kokade nog pastan ca 9 minuter och grönsakerna fick koka ca 6 min. Mixa sedan allt med lite kokspad från köttet. Tillsätt mer kokspad och olja till önskad konsistens.
Då min tjej är snart 8 mån väljer jag att inte helmixa den utan ha lite bitar i. -
har någon provat ge melon/honungsmelon åt barnet?
köpte idag o undrar om man kan mixa åt en 6månaders... -
Har prövat honungsmelon, men då den blir väldigt vattnig, typ blåbär är ett hett tips att slänga ned ett par bananer för att konsistensen ska bli bättre.
-
Hur gör ni med barn som inte klarar av bitar i barnmaten trots att de nästan är 8 mån. Min lilla klarar inte små små spaghettibitar utan låter som hon kväljer sig själv. Vad gör man och hur länge ska man vänta med att introducera bitar?
-
det beror väl lite på om de har fått tänder?Cupcake1985 skrev 2012-03-15 12:57:02 följande:Hur gör ni med barn som inte klarar av bitar i barnmaten trots att de nästan är 8 mån. Min lilla klarar inte små små spaghettibitar utan låter som hon kväljer sig själv. Vad gör man och hur länge ska man vänta med att introducera bitar?
Men så finns det de med tänder som har svårt för bitar iaf och vill spotta ut dem. då är det bara vanesak. -
Min lilla har inga tänder än. Såg en på babyrytmiken idag som jag sin son 8 mån burkmat och de hade ju jättestora bitar i. Känns som det kommer dröja tills min lilla vill ha så stora bitar i. Hur mycket ska man vänja dem vid mat med bitar. Hon tar ju bara och kväljer. All mat som inte har bitar äter hon ju med god aptit.
-
Personligen skulle jag fortsätta ge mitt barn slät barnmat om det var så att bitarna framkallade kväljvningar hos hon/han. Pröva med mat med större bitar då och då och du ska se att det också slinker ned inom en snar framtid.
Sedan så innebär ju inte tänder att de tuggar maten. Det dröjer rätt så länge innan de börjar med detta. Maten pressas upp i gommen och sönderdelas på så sätt.