• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Basi

Nu räcker det inte längre med lunch och sen ett mellanmål på e.m före kvällsgröten. Nu måste det bli riktig kvällsmat oxå. Vad ger ni då?

• IceCloud

Vad fina burkar du gjort!
    Jag ger vanlig varm mat efter mellis på em, får han fisk till lunch runt 12 så får han kyckling eller köttfärs runt 17.

☆ Vincent ☆ 110817
  • redfox
    Basi skrev 2012-03-23 10:08:28 följande:

Lite mer jobb, men lite roligare att leta fram maten i frysen..
    Avancerat, nice! Här gick vi rätt snart över till 2 lagade mål/dag. Varierar bland burkarna i frysen.
  • Nenne

Hur gör ni för att inte få avokadon och bananen bruna när ni sparar den??

• IceCloud

Jag brukar inte bry mig att det blir brunt. Men prova att pressa lite citron i, det kan hjälpa. :)

• Basi
    Nenne skrev 2012-03-26 17:36:10 följande:
    Hur gör ni för att inte få avokadon och bananen bruna när ni sparar den??
    Det samma hände här, visserligen bara översta delen som var brun. Men jag tyckte det såg så oaptitligt ut att jag slängde det. Fast något fel hade den ju inte..

somliga säger ju att bananen blir brun för att den mosas med rostfri gaffel, om man använder sig av plast skulle den hållas "gul-vit". någon som testat?
  • IceCloud

När jag har blandat tex avokado o banan o mosat ihop o sparat blir ju som sagt det översta brunt men rör jag runt det så syns det inte ens sen o smakar fortfarande likadant som om man precis skulle rört ihop det.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Lillan här hade inga bekymmer med att äta lite brun avokado och banan till mellanmål. Hon smaskade glatt i sig allt. Är ett superbra mellanmål att ha med när man är ute. Jag mixade ihop bananen och avokadon innan jag gick hemifrån och hade sedan med i en barnmatsburk i skötväskan.

• jbo

Provade Ellas fruktris på påse när vi var på utflykt för någon vecka sedan. Det föll lillen i smaken så jag gjorde eget, 48% päron, 48% äpple och 4% fullkornsris. Lät riset koka nästan klart och sedan kokade jag det klart tillsammans med frukten, körde i mixen och in i frysen. Elias tyckte mammas fruktris var precis lika gott som Ellas

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.