-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Pasta och ris kan man ju göra i mindre bitar men pure blir det värre med pga stärkelserna. Sötpotatis, squash och sånt kan du också göra pure på. även pumpa. Protein kan introduceras från ca 6 mån.
-
Igår gjorde jag fiskgryta med tomat, dill och citron i till oss vuxna. Tog undan alla ingredienser utom fiskbuljongen så att maten fortfarande förblev osaltad. Kokade hokifilén tillsammans med tomaten så att den blev skållad. Tog av skalet och la i den igen. La sedan i ärtorna så att de också blev kokta. Mixade detta tillsammans med dill och citronsaft. Serverade tillsammans med snabbmakaroner eller ris. Detta älskade min flicka. Välj själv vilken mängd du vill ha. jag gjorde bara till en portion för att testa.
Fiskgryta
Hokifilé
citronsaft
grädde
tomat
dill
ärtor
snabbmakaroner eller ris -
">
bra film från livsmedelsverket om mat. att man inte ska ge mat från 4mån! dom kan få smaka lite från vårt finger om dom måste(från vår mat) -
vissa verkar ha missuppfattat hur man börjar ge mat till bebisar. vid 6mån kan man börja med att ge något litet.
-
Nja, båda mina har börjat med hela portioner runt fyra mån, helt ok enligt bvc. Så länge de gapar efter mer är det ingen fara att mata på, men första gångerna bör det vara några dagar mellan så man märker om deras magar är redo eller inte. Ingen av mina fick ont av det.
-
ja frågar man bvc så är väl allt ok. lyssna på livsmedelsverket iställetMollz skrev 2012-04-27 11:16:14 följande:Nja, båda mina har börjat med hela portioner runt fyra mån, helt ok enligt bvc. Så länge de gapar efter mer är det ingen fara att mata på, men första gångerna bör det vara några dagar mellan så man märker om deras magar är redo eller inte. Ingen av mina fick ont av det.
-
vad ska man heta skrev 2012-04-27 10:28:40 följande:
vissa verkar ha missuppfattat hur man börjar ge mat till bebisar. vid 6mån kan man börja med att ge något litet.
Detta är en tråd om recept och mat till barn 4-6 månader kanske lite äldre med :)
Inte en disskusion om vad som är rätt eller fel när man börjar med mat.Lämna det till andra disskusioner. -
tänkte bara vara snäll och varna er om att det inte är bra. det kan leda till allergier senare i livet...
-
Jag anser att livsmedelsverket har fel när det gäller att ge barnet smakprov från vår egen mat. Vi saltar och har i starka kryddor. Vissa äter inte ens nyttigt och jag tycker då det bästa är att ge smakprov på en bit osaltad kokt potatis eller liknande.
-
ja men det räknas väl in att smaka på föräldrarnas mat. inte behöver man väl en recepttråd till detCupcake1985 skrev 2012-04-29 11:19:32 följande:Jag anser att livsmedelsverket har fel när det gäller att ge barnet smakprov från vår egen mat. Vi saltar och har i starka kryddor. Vissa äter inte ens nyttigt och jag tycker då det bästa är att ge smakprov på en bit osaltad kokt potatis eller liknande.
vid 6 mån kan man börja ge ett litet rån eller nån majskrok tex.