• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

Han var nog ca 5,5 mån när vi provade kiwi första gången.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Basi

Honungsmelon gör man ingen puré av..
    det blev en enda vattning sörja. När jag sen försökte koka kräm på den så blev det klister. inget jag rekommenderar.

Däremot verkar äppel -jordgubbspurén bli en succé.

3äppel
    120gr jordgubbbar

koka äpplen ca 5min. häll bort vattnet, lägg i jordgubbarna och mixa.

• plutteluddelutt

Vi ger ju färdiggröt inland och häromdagen lyckades rotfruktspuren bli alldeles för lös så då tog jag i liite grötpulver, funkade jättebra! Mycket lättare än andra allternativ när man sabbat sig.

• redfox

För att göra fruktpurén matigare kan man blanda i lite couscous.

• Basi

Gjorde Maizenakräm till kvällsmat åt henne igår. Den tog snabbt slut så det är ju ett tecken på att den var god.
    Gick fint att ersätta den vanliga mjölken med mjölkersättning och sen lämna bort allt socker. Jordgubbspurén fick agera sötningsmedel :)

• Fru Mullemonster

Lagar nu den mesta maten själv, dottern är drygt 6 mån.
    Kört fast lite med kött. Bruakr ta en del av vår färs och lägga undan till närjag lagar mat till henne.

Hur är det med annat kött, skinka och sådant går bort pga salt, eller? Är ju fd vegeatrian så fisk har jag stenkoll på... haha

Linser och bönor, vilka använder ni?

• IceCloud

Bönor o linser rekommenderas väl inte fören vid 8 mån pga av att det är ett relativt högt fiberinnehåll i dem.
    I andra mosboken finns det med recept från 8 mån o jag antar att det just pga fibrerna, så recept på linser o bönor hör nog hemma i en annan tråd kanske...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

I går gjorde jag en annan variant av köttfärssås:
    Detta var ett storkok o blev 12 port åt min lille, jag blandade ut köttfärssåsen med lite risoni.

400g köttfärs
    1 burk krossade tomater
    2 dl vatten
    1/2 gul lök
    1 morot
    4 sparris
    2 msk pizzakrydda
    2 msk persilja
    1/2 msk paprikapulver
    1 krm muskotnöt
    vitpeppar

Koka köttfärsen i tomatkrosset, vatten o lök som du hackat. Finriv moroten och hacka sparrisen, lägg sedan i de resterande ingredienserna och kryddorna bland köttfärsen. Koka tills köttfärsen är klar och grönsakerna mjuka!
    Blanda köttfärssåsen med det din bebis föredrar. Mixa!

☆ Vincent ☆ 110817
  • Basi

Lite mer jobb, men lite roligare att leta fram maten i frysen..
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.