-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Vi kör med fryst fisk i alla möjliga olika sorter.
-
Ja, deras teorier är intressanta.Koppkaka skrev 2012-04-10 12:24:14 följande:Men vad sjutton är det för trams? Vad anses som "för tidigt"? Och det enda råd som ges ut nu är ju att man ska vänta med mjölkprodukter till 6 månader ungefär, sen kan man använda det i maten men INTE som dryck förrän efter 1 år.
För mycket protein.. Då ska man inte ge barnen kött och fisk heller då?
När jag var liten blandades vanlig lättmjölk ut med vatten, inte hade man då råd att släpa hem litervis med ersättning. När jag frågade på rådgivningen om detta tyckte 'tanten'; nej, fortfarande för mycket protein, o så späder du ut alla de andra viktiga näringsämnena i mjölk. som t.ex. kalcium.
Får jag då fråga vart det kan försvinna om man tillsätter vatten? mjölken försvinner ju ingenstans.. -
En tjej i mamma gruppen skrev upp det här receptet prövade nu i kväll, dock fick jag inga skivor då den gick i sönder men jag la i burkar. Jag måste säga att jag gillar inte fisk så värst mycket men detta tyckte även jag var gott.
(6-8 månader)
400 gr fiskfilé
2 msk potatismjöl
3 ägg
2 dl visp- eller matlagningsgrädde ... ev. lite salt
Ugnen 200 grader.
Mal fisken eller kör i matberedaren. Tillsätt potatismjöl och ägg och till sist grädde och kör i 1-2 minuter. Häll i smord form och täck med aluminiumfolie. Grädda i ca. 1 timme. Skär färsen i skivor när den kallnat och frys skivorna en och en.
Kan även göras fiskbullar av färsen. Klicka i kokande vatten. Koka i ca. 10 min. -
Har någon av er gjort fruktris eller typ risifrutti till era barn? Min tjej är snart 9 månader och skulle behöva ha ett lagom mättande mellanmål. Dagens mellanmål bestod av mosad banan och turkisk yoghurt. Men vill ju kunna variera mig lite.
-
Jag gjorde det här för några veckor sen. Det mättar bra.
1 dl mango
1 dl päron
3 msk kokt grötris
Koka riset i vatten. Mixa frukten och blanda i riset.
Har även gjort detta som också är mycket populärt.
1 äpple
3 små päron
3-4 msk dinkelgrötpulver
Koka frukten mjuk, blanda i grötpulvret, mixa!
Går säkert att ta dinkelflingor också men hade inte det hemma just när jag gjorde mellisen. Ska testa det nästa gång.
-
Mellanmålet med dinkel som jag skrev här över, kan behöva redas med potatismjöl om det blir för löst. Beror på hur mycket vatten man kokat i.
Blanda bara ihop potatismjöl och lite vatten och koka upp under omrörning i så fall.
-
Hur många mellanmål blir detta IceCloud?
-
Det blir nästan tre. Det översta ca två mellanmål. Beroende på hur mycket han äter.
Jag brukar ofta göra dubbelt när jag ändå står och gör det. Sen blir det lite olika beroende på hur stora frukterna är :) -
Den här lägger jag till favoriterna
Behöver lite tips på grönsaks pureer. Har gjort palsternacka, morot, ärtor och majs, och potatis naturligtvis. Men kan man göra pasta pure? Eller ris pure? Nån som testat och blir det bra i så fall?
Lilleman har ätit mat nu i ca en månad. Är det ok att börja introducera protein som kött, fisk och fågel nu? -
Jag gjorde mat igår kväll vid kl 17 tiden. Glömde sen av maten och kom på den vid 22.30 ställde då in maten i kylen. Kan jag använda denna till henne?? Va tror ni??