-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
åhh jag lagade oxå till nr 1 därifrån hur bra som helst..har letat efter någon ny sida men har inte hittat någon:O/
-
Åhh vilken bra tråd, hoppas alla hjälps åt att fylla på med goda och näringsrika recept :)
Min dotter är nu 3 månader och det går med stormsteg närmare "riktig mat" =) Jag vill kunna laga egen
barnmat till henne och så lite så möjligt använda färdig burkmat.
Så jag väntar ivrigt på tips o recept att spara o lägga undan tills dess att det är dags för riktig käk -
Här är lite recept från liberos hemsida. Man skalar de grönsaker som behöver de, kokar tills de är mjuka, mixar sedan grönsakerna och späder med lite kokvatten/ersättning/bröstmjölk. Sen i med lite matfett (smör eller olja) som i receptet.
Palternackspure:
200 gr palsternacka
kokvatten
2 msk matfett
Rotsakspure 1:
150 gr morot
150 gr palsternacka
kokvatten
2 msk matfett
Rotsakspure 2
150 gr persiljerot
150 gr palsternacka
kokvatten
2 msk matfett
Majspure:
200 gr konserverad majs
2 msk matfett
behöver ej kokas
Ärtpure:
200 gr ärtor
kokvatten
2 msk matfett
Broccolipure:
200 gr broccolibuketter
kokvatten
2 msk matfett
Haricotverts:
200 gr haricotsverts
kokvatten
2 msk matfett
Blandmos:
200 gr färdigfryst grönsaksblandning
kokvatten
2 msk matfett
Barnrotmos:
100 gr potatis
100 gr kålrot
kokvatten
2 msk matfett
Potatispure:
200 gr potatis
kokvatten
2 msk matfett
-
Men hur är det med kålrot??
I boken med recept jag fick från BVC va det ett recept med kålrot när jag läste på growingpeople.se så skulle man vänta med kålrot. Någon som vet hur det ligger till med det? -
Trist med spritreklam på en barnmatssida! Lite fel målgrupp...
Jag gillar recepten på www.barnmatsburken.se -
När man gör majspuré ska man använda den frysta majsen eftersom den inte innehåller varken salt eller socker.
-
Bra tråd, favoritar
-
Gör allting själv här hemma. Hugo, 5 månader, äter även vanlig havregrynsgröt. Var tvungen att köpa en kartong köpegröt först, för att vänja honom. Men när det vita geggan var slut, gick det fint att gå över till vanlig gröt. Gör egen fruktpuré, också.
Han är en matglad liten kille. Så det är otroligt tacksamt.
Frysen är full med bland annat kalops, lax, kyckling, vit fisk, köttfärssås... Fyller på allt eftersom.
Har tiggt åt mig lite barnmatsburkar, så jag fyller upp dom till hälften, och fryser in i dom. Sjukt smidigt!
-
Favoritar!
-
favoritar