• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Mammat3

Vi har ju sluppit den värsta biten med maten för Liam blev frisk förklarad eller vad man ska säga när han var 8 mån. Men vi kollade ju allt eftersom alla produkter var tvungna att vara helt mjölkfria. Jag kommer inte ihåg vilken sort det var nu men det finns bröd som inte innehåller mjölk. Vällingen gjorde jag på nutramigen som jag fick på recept av en läkare. Det är en ersättning men ja fick med en jätte bra receptbok. Jag valde att ge dom olika ville inte ta bort mjölken från saga helt i onödan plus att nutran har ju en speciell smak så jag tror inte att hon skulle ha ätit den ändå.

• Fröken Fajans

Ja, det funderar jag också på, om ett barn är överkänsligt mot något (O klarar inte fullkorn) får då inte andra barnet det heller. Jag gör inte två olika vällingar. L får inte heller så ofta citrus eftersom det verkar som att O får ont i magen av det.

• glasvas

Vi har inte märkt av några problem med överkänslighet mot något, de glufsar i sig det mesta utan att det får effekt på magen, så det får man ju vara tacksam för! De reagerar dock på banan och päron i det att de blir hårda resp lösa i magen av det, och det är ju som det ska vara förstår jag.

Nu har David släppt väggar och möbler och går hyfsat obehindrat, det släppte i helgen. Skönt, men de är ju snabba som illrar, nya kylskåpet är en kul lekplats...

Ingen pratar än, lite mamma, namnam och däääär, annars är det mest eeh, ackompanjerat av ett intensivt stirrande, pekande med ett bestämt litet finger och studsande upp och ner i stolen tills man listat ut vad de vill ha.

Här varierar det också med sömnen, ibland en stund och ibland två. Igår blev det två timmar fram till ca 13 sen var de dödströtta vid 1630 men då vill jag ju inte lägga dem. Då var det riktigt irriterat en stund. Men de somnade i normal tid och sov till strax innan 5 utan att vakna en enda gång. Idag sover de just nu så vi får se hur eftermiddagen blir. Har inte hittat nåt mönster i det ännu.

Var förresten hos BM idag, visade sig att bebisen ligger i säte, ny koll nästa vecka, sen blir det vändningsförsök om två veckor om den inte vänder sig själv. Om det inte lyckas så blir det kejsarsnitt och det var jag ju inte beredd på, har ältat förlossningen i ett par veckor, och i den bilden fanns liksom inte snitt med...

• frökenmumin

Här traskas det runt för fullt, killarna kryper väldigt sällan numera. Däremot har dom inte hajat hur man ska gå när man har stora klumpiga vinterskor på sig

Jag har inte märkt av någon känslighet mot någon särskild mat. Killarna äter det mesta och med god aptit, däremot visade senaste vägning ingen jätteuppgång. Läkarna trodde dock att det berodde på det faktum att dom nyligen har börjat gå och det i sin tur gör att dom förbränner mera.

Idag har vi varit på ytterligare ett sånt där uppföljningsmöte (korrigerad  1års kontroll, dom skulle ju ha kommit 9 mars). Killarna fick massor med beröm och vår läkare sa att vi nästintill kunde sluta korrigera ålder. (Vi har sedan tidigare blivit tillsagda att korrigera ålder fram till killarna blir 1,5 år).

Killarna vägdes och mättes. Sen gjordes det en vanlig läkarundersökning och sist men inte minst diskuterade vi det här med grabbarnas (mest Melvins) otäcka hosta som han oftast får så fort han blir förkyld. Läkaren tyckte att vi skulle fortsätta ge Airomir vid behov eftersom vi upplevde att det hjälpte och han sa även att vi bokstavligen kunde slänga Ventolinet eftersom det uppenbarligen inte verkade hjälpa grabbarna (något jag tidigare har nämnt vid ett flertal gånger på BVC, men där har dom bara sagt typ "Ventoline är bra för små barn med hosta, kör på. Det hjälper säkert fast ni inte riktigt märker det..."). Så jag kände mig väldigt nöjd med undersökningen och läkarsamtalet idag, jag har stort förtroende för läkarna där, förmodligen för att läkarna på Barnkliniken är dom som har träffat mina killar sen start och vet deras bakgrund (särskilt då Melvins lungproblematik han hade vid födseln).

Orsino, förstår att det känns lite märkligt att börja att fundera i tankar om kejsarsnitt när du mentalt redan börjat förbereda dig för en vaginal förlossning.

• nillan82

Sansad: Det ska vara helt mjölkfritt, räcker alltså inte med laktosfri-kost. Bra idé att frysa in brödet skivat. Bakade tre limpor mjölkfritt bröd idag och fryste in skivat, så det borde räcka ett tag i alla fall :)

Verymuch: Skönt att Liam är friskförklarad nu. Vi ger dem också olika vällingsorter, Erik äter mjölkfritt medan Isak äter den vanliga. Det är ju inte svårt att blanda två olika, bara att hålla reda på vilken som är vilken när man är uppe på morgonkvisten och blandar flaskor :)

Jag kommer nog försöka att Isak får äta lite mjölkprodukter i den mån det går. Idag gjorde jag pannkakor på havremjölk, då fick de äta mjölkfritt båda två, men de dagar det går att tillreda ena maten med mjölk och ena utan så gör jag nog det. Dock så blir det nog bananfritt i hela hemmet. Killarna fullkomligt älskar banan båda två, så det känns hemsk att sitta och ge Isak banan medan Erik inte får. Samtidigt synd om Isak som inte ska få äta sin favoritfrukt för att brorsan är på utredning... svårt det där. Men, nu är det två månader på test detta och sedan när vi vet vad det är han inte tål så får jag nog ta ställning med all matlagning osv då... :)

• Mammat3

Nu börjar det hända grejer mitt i all sjukdoms tider ställde sig min lilla geleklump ( Liam) upp och bara gick iväg ett par steg :) mamma blev så stolt och extremt förvånad kan jag säga

• bananflugan82

Ludvig har börjat säga "isse" (kisse) när han ser någon av katterna, lille sötnosen! Sen har han börjat sparka på saker, när han sitter ner på golvet och han har något framför sig, så försöker han sparka iväg det.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Mammat3

Allt verkar gå så fort nu när de gäller all utveckling. Dom känns inte så små längre :)

• hanide

Hej!

I natt ha vi haft barnvakt. Vi har bara varit hemma och ätit räkor, druckit gott vin och sett på film. Vi gick och la oss kl 23 och sov till 9. Välbehövligt kan jag säga. Nu får vi se om vi kan hämta barnen sen..... Det är isgata ute. Underkylt regn. Annars får vi kanske en sovmorgon till . Fast jag saknar våra hjärtan. Ha en trevlig helg!

• Mammat3

Skönt för er hanide. Skulle också behöva en vilodag :) imorgon ska vi gå och se på ett hus. Vi behöver ju större nu när vi fick 2 istället för 1 så nu håller man tummarna för att man kan få köpa det för inte allt för mycket pengar :)

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010