• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • nillan82

Nu känner jag att jag inte har skrivit på ett tag...

Först grattis till alla giftemål! :)

Här har mina killar äntligen börjat gå sedan en månad tillbaka ungefär. Erik går hela tiden nu, hellre än han kryper. Isak är försiktigare och går helst längs möbler eller grejer, eller vill att man ska hålla honom i handen. Annars så tycker han att det går snabbare att krypa fram.

Angående mat och sömn så sover mina killar 19-06.30 ungefär utan mat. De har ingen napp heller, så jag behöver inte springa upp och ner. Däremot så brukar Erik resa sig upp i sängen runt 05 och skrika, så då får man oftast gå upp och lägga ner honom om han inte lägger sig ner själv direkt. Annars skriker han sig pigg eller väcker brorsan... vi sover ju alla i samma rum. Det sitter nästan i benmärgen på mig tror jag att kila upp fort som bara den och lägga ner honom och sedan somnar jag om på trettio sekunder :) Ibland kan de börja vakna, prata eller skrika, runt 05.30... men oftast låter jag dem vara så somnar de om fram till 06.20-06.30 någon gång.

Dagens mat och sömn ser sedan ut så här
    07 Välling
    08.30 En smörgås och vatten att dricka
    11.30 Lunch
    12.30-14.00 Sova middag
    14.30 Mellis, oftast en frukt
    16.30 Middag
    18.00 Välling

Äter era barn "själva"? Mina killar har ju velat äta själva ett bra tag. Ibörjan åt de bara med fingrarna, men nu försöker jag lära dem med sked... går bra ett par skedar, oftast hjälper jag dem att lägga mat på skeden så tar de skeden själva och stoppar in i munnen, men sedan tröttnar de och tar de till händerna igen. Så, ni som inte matar era barn, äter de med händerna eller med sked/gaffel själva?

Någon som har någon bra idé på hur man byter (bajs)blöjor utan att ta till "våld" ? :) Mina killar totalvägrar att ligga still på rygg, varesig man byter på skötbordet eller golvet. Om man är på golvet dessutom så kommer ganska snabbt en nyfiken som vill pilla både här och där.... Då önskar man att man vore en bläckfisk! Ibland får det bli avduschning istället för torkning, men det orkar man ju inte varje gång... blir typ sex stycken bajsblöjor om dagen här... Alla förslag mottages tacksamt! :)

• bananflugan82

Bajsblöjor är ett problem här med, minst sagt! Dom vill inte ligga still för 1 sekund, ibland går det om dom får något roligt att titta på samtidigt, som dom aldrig brukar få ha annars, typ pappas klocka. Men annars känner jag igen det där med att brorsan också ska vara "med", ibland helst klättra på den man byter på, osv.. eller så ska den man byter på ner med händerna o pilla på snoppen.. inte så uppskattat av mig när det är fullt med bajs.. jag kan bli tokig ibland, och enda valet är att göra det med "våld", att hålla fast med ena benet typ, så dom blir kvar på rygg..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Euphoria85

att ge nått att titta på funkar oftast
    men d ska de först ligga på ryggen
    och de vill de ju som sagt absolut inte :)
    Men det är lite att arbeta med en hand,
    byta med en och hålla bort nyfikna fingrar med andra:)
    Kör även jag duchen ibland framförallt om det är massvis med bajs :)

Från det ena till det andra
    Jag har så fruktansvärt ont i ryggen
    korsryggen/svanken
    kan knappt vända mig i sängen utan att skricka rakt ut
    efter att ha sovit några timmar
    kan heller nästan inte ta mig ur sängen på morgonen
    och luta mig ner i killarnas sängar är det inte tal om
    hjälp

det släpper under dagen när jag rör på mig
    men om jag sträcker på mig fel eller
    liknande så kommer det som en blixtrande smärtvåg
    som får mig till att nästintill falla ihop..

nu är jag rädd att jag åkt på diskbråck eller nått
    tack vare alla fellyft x2 senaste året...
    skulle tro att det är nått sånt iaf
    åh jag vet inte vad jag ska göra...

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • frökenmumin

Jag brukar låta killarna leka med zinksalvaburken och liknande, då brukar det gå rätt lätt att byta blöja. Det gäller dock att vara snabb eftersom både två är ruggigt snabba på att stoppna ner handen i kladdet

Sansad, har du varit till läkaren och fått ryggen kollad? Om inte kanske det är dags, låter som du har ordentligt ont.

• Fröken Fajans

Jag låter oftast mina stå upp när jag byter. Funkar rätt bra det med.

• hanide

Åh Sansad, jag  vet hur det är att ha ont i ryggen.... Jag har ont på andra ställen än vad du har men gud så jobbigt det är! Jag har blivit alldeles försvagad efter graviditeten och har burit barnen alldeles för mycket. Jag har fått hjälp av min kompis som är massageterapeut men sist var det så jobbigt så då gick jag till en träningsfysiolog. Han har hjälpt mig med massage, töjning och laser. Nu tränar jag axlar och rygg 10 min varje dag (oftast iaf ) och stretchar ben, nacke och bröst. Som sagt, vi har ont på olika ställen men detta kanske kan hjälpa dig något. Gå till en sjukgymnast, dom är kunniga!

• nillan82
    Fröken Fajans skrev 2011-04-05 19:31:51 följande:
    Jag låter oftast mina stå upp när jag byter. Funkar rätt bra det med.
    Oj, med bajsblöjor? :) Det funkar nog inte här... för att undvika att gå in på detaljer så är de inte direkt hårda i magen...

Att avleda med något som de inte brukar få ha annars kan vara bra. I går fick de låna mina hörsnäckor till i-phonen. Gissa vart de hamnade?... Klafs.

Känner igen det där med att handen ska ner och pilla direkt. Sedan kommer brorsan och ska vara med. Snopparna är visst väldigt roliga också, både ens egen och brorsans. :)

Sansad, tycker du borde kolla upp ryggen så att du inte förvärrar ytterligare. Vet hur det är med ryggont, hade fruktansvärt ont från v 15 fram tills de föddes. Inte i ländryggen som de flesta andra får ont, utan högt upp i ryggen. Var förmodligen något som hamnade i kläm, för det försvann samma dag som killarna föddes. Inte kul alls :( Så, som sagt, kolla upp det så de får reda ut vad det beror på så att du inte förvärrar det. Är ju liksom svårt att undvika alla de här lyften, i dubbel bemärkelse.
  • glasvas

Viktor och David blev storebröder till en liten Filip i måndags! Eller så liten, 4695 g och 53 cm... Hade jag vetat det innan förlossningen hade jag varit lite skraj tror jag. Allt gick bra, ovant att bara ha en barnmorska och en sköterska med, han var ute på två krystvärkar med stöd av lustgas. Stor skillnad mot förra gången.

Killarna vet inte riktigt hur de ska reagera, Viktor vill gärna lukta och klappa, han försöker klappa fint. David har lite svårare att hantera det, han försöker också klappa fint, men blir ivrig och drar och river lite mer. Och när man säger till honom vet han inte hur han ska hantera det heller, utan kan gå och slå huvudet i väggen. Det känns lite som en jobbig reaktion som jag inte vet hur jag ska bemöta. Han slår bara en gång, sen tittar han på oss och skrattar och dunkar på skoj några gånger. Annars funkar det bra, ingen som direkt vaknar av varandras skrik, varken stora eller små barn.

Jag brukar växla mellan att byta stående och liggande, de är inte så intresserade av att vara där och pilla, det är snarare ett problem med att de ska pilla på precis allt annat och kan inte ligga still utan ska vrida sig och resa sig och knöla. Står de så är ju risken stor att de sätter sig ner innan man fått rent och det är ju inte så kul det heller.

Men nu sover alla mina killar, så jag ska krypa ner och få lite värdefull vila här också!

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010