• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Mammat3

Fröken fajans är det era första barn? Jag menar är det första gången är ju allt så nytt så det kan vara svårt att komma överens om barnuppfostran osv. Kommer ihåg när sonen föddes va otroligt kaotiskt men vi tog oss igenom det. Efter första året blev det lättare.

• bananflugan82

Sansad - grattis till era killar!!!!

Åh, jag tycker jag blir mer o mer sentimental ju närmre killarnas 1 årsdag vi kommer....

Annars går här frammåt! Killarna har båda 8 tänder var nu, Oliver har krånglat jättemycket med maten den senaste tiden. Har t.o.m. fått ge ersättning för att han ska äta något! Det går bättre nu men han äter fortfarande inte lika mycket som innan. Jag vet att han inte svälter för det, men när han helt plötsligt börjar äta mindre så känns det ändå inte bra.

Ludvig kan nu också sätta sig upp själv från liggandes på mage, skönt att den lille också kan vara lite självständig. Men han kan inte komma ner till liggandes igen, som Oliver kan, så han sitter där han sitter. Oliver har fattat att det är jätteroligt att smälla i lådor... fram o tillbaks o hårdare för varje gång så det smäller riktigt högt.. så nu ska det installeras klämskydd! Han försöker också ställa sig upp, själv! Han ställer sig på alla fyra, upp på fötter och försöker lyfta händerna.. han kan inte ens stå stadigt med stöd än!! Han har alltid varit ett steg före vad han egentligen kan... det känns som att den ungen kommer att råka ut för olyckor i framtiden.

Annars är det dags för BVC på fredag, ska bli intressant o se vikt o längd nu.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • frökenmumin

Grattis på 1 årsdagen M&E!

Bananflugan82, jag känner så väl igen det du beskriver med krångel med maten. Jag tror precis som du att det hänger ihop med tänderna. För tillfället ser jag inga tänder på G upp hos någon av mina killar och dom äter hur bra som helst. Däremot när det var som värst med tandsprickning och annat så var båda killarna (men mest Melvin) superkrångliga med maten.

Här kryper Melvin för fullt nu, Max tar det fortsatt lite försiktigare. Max som tidigare varit den tuffaste av dom har liksom mjuknat . Däremot både lägger och sätter han sig upp från mage (vilket även Melvin gör).
    Melvin ställer sig upp mot ALLT just nu, så här gäller det att passa . Han är helt vild, det spelar liksom ingen roll att han slår halvt ihjäl sig .

Däremot har mina killar kommit in i någon typ av separationsfas (jag har inte upplevt det tidigare alls). Men nu kan jag knappt lämna rummet innan någon av dom vrålar eller så kommer dom krypandes efter...hahaha..

Idag ska vi på ytterligare ett uppföljningsmöte på Neonatal, den här gången handlar det om sjukgymnasten. Men jag är lite osäker på om vi verkligen kommer iväg, vädret ser ju lite sådär ut ....urk...

Och nästa vecka börjar jag jobba

• hanide

Grattis M&E!!! Snart blir Simon och Lukas också 1 år, 8 december......

Det är många sjukdomar nu. Här har grabbarna åkt på halsfluss stackarna. Simon har utslag på hela överkroppen, men ingen har feber iaf. De har fått penicillin idag så snart blir de nog bättre. De är väldigt glada för att ha så ont.

När det gäller utvecklingen så står nu Simon utan att hålla sig i och han reser sig utan stöd. Lukas står med stöd. Snart går nog Simon misstänker jag.

Fröken Fajans, har ni pratat om att gå i terapi? Jag hoppas verkligen att ni får det bättre snart, även om det skulle vara genom seperation. Hur länge har ni varit tillsammans?

• Fröken Fajans

Ja, det är första barnen och ja, jag vet att vi borde prata med någon. Just nu är det rätt bra. Känns kul med nya lägenheten. Mina killar krånglar också med maten nu och är allmänt griniga. Har blivit lite bättre med sömnen sedan vi delade på dem så att O och pappa sover i ett rum och jag o L i ett annat rum.

• hanide

I natt ska vi också testa att dela på dem för första gången. Känns dock inte så bra för relationen att vi sover i olika rum.... Men det är ju bara tillfälligt hoppas jag

• hanide
    Mammat3 skrev 2010-11-24 21:23:51 följande:
    Varför sover ni i deras rum? Sover dom dåligt om nätterna?
    Ja, vi har bekymmer med att de vaknar mycket och det blir jobbigt att gå så långt. Vilket ilandsproblem haha . Det är ju egentligen inte så långt. Men de ställer sig upp väldigt mycket. Men snart ska vi testa att flytta in dem igen.
    Det var tur att vi särade på dem inatt för Simon gallskrek i en timme. Han har ont i halsen pga halsflussen men jag tror nog att det var magen som spökade. De fiser riktigt dåligt av penicillinen. Det stinker här hemma. Men nu mår han bra.
  • frökenmumin

Godmorgon alla!

Här har vi varit uppe sen 05 :-S
    Mina killar är inne i någon vakna sjukt tidigt period just nu. Dom vaknar vid fem och vill ha välling, jag ger dom välling men sen vill dom inte somna om. Så här har vi väldigt tidiga morgnar just nu . Bara å hoppas att det är ett övergående fenomen..hahaha...

Igår var vi förövrigt på uppföljning hos Neo, vi träffade en sjukgymnast som gick igenom killarnas motoriska utveckling. Hon kollade fallreflexen, pincettgreppet, krypning etc. Hon kollade även hur killarna stod upp, alltså om dom hade en tendens att ställa sig upp på tå. Det är tydligt mera vanligt på prematurbarn. Men enligt henne så såg hon inga sådana tendenser.
    Hon kollade även Max platta huvud (minns ni?), allt såg bra ut. Det syns fortfarande lite men hon trodde att det skulle försvinna med tiden. Hon upplevde heller inte att Max var stelar på andra sidan (nacken alltså) däremot tyckte hon att det inte kunde skada om vi tränande Max till att titta och vrida huvudet lite mera åt vänster....ja ni hajar säkert
    Men båda killarna fick väl godkänt på den motoriska utvecklingen (sjukgymnasten korrigerar ju åldern på killarna, så hon tittade på dom som om dom vore 8,5 månad istället för 10,5 månad)

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010