Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej hoppar in i tråden om jag får. Än så länge är det inte aktuellt med någon operation för mig. är för skrajsen för att ens tänka på det därför tänkte jag fråga er här

Har du eller vet du någon som har mycket problem efter sin operation? Typ av problem?

Planering är a och o......
  • littlemisstrouble
    vänat skrev 2010-06-13 16:25:29 följande:
    Efter GBp opertion är de förhålamde viss få perosnenr somfår problem de är inte som för de som gör en gastci bandning där istort sett alla får någon form av problem.
    Sen givetis beror vissa typer av problem man får helt på en själv exvis vad man äter hur man äter dricker i vilka mängd etc.

Men som sagt inte många som får problem när och om de välsköter sig.
    Vist de kan för koam men inte i någon större utsträckning.
    gastric bandning är det då dom satte band på magsäcken?
  • littlemisstrouble
    vänat skrev 2010-06-13 16:32:29 följande:
    men å andra sida görs de nästa inga sådanVBG = gastric banding opertioner i dag utan de mer GBP
    nej det är den uppfattningen jag har fått också när jag läst på lite om det.
  • littlemisstrouble

är det någon annan liksom jag som har googlat på gastric bypass och märkt att det mest kommer upp massa skrämseltexter om hur dåligt det har gått och alla risker? pga detta blir jag lite skraj.

• littlemisstrouble
    Zodic skrev 2010-06-13 18:33:10 följande:
    du kan läsa massa om komplikationer på viktop.se forumdelen heter typ komplikationer efter operation.
    okej tack för tips är det den sidan man måste vara medlem på för att kunna läsa?
  • littlemisstrouble

är det inte så att som det är även vid vanlig viktminskning utan operation. man går ner mycket i vikt i början när man bantar och sen går det segare. och när man äter flytande innan operation tappar man ju en del i vikt och det är väl därför det tar tid att börja gå  ner fort igen.?

• littlemisstrouble

kan någon som orkar och vill (som redan har gjort operation) svara kort på vad du äter, hur mycket och hur ofta? ta en vanlig dag och berätta vad du ätit

• littlemisstrouble
    Full av förhoppning skrev 2010-06-17 18:48:32 följande:
    Tabletterna med vatten

Frukost : havregrynsgröt gjord på 0,5dl havregryn, 1 dl vatten och en halv skivad banan och lite lättmjölk. ELLER två knäckemackor med leverpastej eller ost och tomat till exempel, ELLER en frisk och fröig bullhalva med pålägg

Mellanmål - brukar jag tyvärr missa men annars en banan eller ett kokt ägg eller en avokado till exempel

Lunch - rester från gårdagens middag ca 1,5-2dl

Kaffe med mycket mjölk

Mellanmål - samma som förra... nåt av det oftast

Kvällsmat - Pasta, ris el potatis med fisk eller någon typ av kött och grönsaker och sås.... precis som förut fast väldigt mkt mindre. Just i skrivande stund fullkornspastaskruvar med ost och skinksås.

Kvällsmellanmål - en knäckemacka med pålägg
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
    tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara.  har funderat på detta rätt mycket vad man kan äta och i vilka mängder å sådär. låter ju som om du kan äta normal mat fast i små mängder och det var väl just det jag var intresserad av om man kunde. vill ju helst kunna äta normal mat men kanske fettsnål då.
  • littlemisstrouble

Ser att många pratar om lång väntetid? men det finns ju vårdgaranti som gör att du ska kunna kräva vård inom 3månader?

• littlemisstrouble
    Supermamman71 skrev 2010-06-18 13:38:34 följande:
    Sant men då ska man tydligen på ny bedömning på det sjukhuset man väljer.
    Men stod i gp i veckan att ett sjukhus till skulle börja göra dessa oprationer ett tag. Så man kan hoppas på det....
    jag vet att eksjö ska börja med GPB men inte säker på när den verksamheten sätter igång där. kan ju vara värt att gå på ny bedömning om det leder till operation inom 3 månader. känner en tjej vars man skulle få vänta 12 månader men hävdade vårdgarantin och fick inom 3 fast det var nog i stockholm han skulle opas.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)